Jump to content

Beste/kraftigste malingsfjerner for glassfiber?

Artekno

Recommended Posts

Jeg har en gang i tiden gjort tabben å lakkere fribord med 1-komponent alkydmaling. Først to lag, og året etter to lag til med ny farge. 

Biltema sin (beste?) malingsfjerner gjorde kort prosess med de to ytterste lagene. Men de to under biter det ikke på, av en eller annen årsak. Mulig det ytterste var såpass redusert av UV at det gikk lett?

Uansett, utålmodig som jeg er så vil jeg bli ferdig, så må forsøke noe nytt. Ser reklamen for Owatrol Marine Strip skryter av "inntil 8 lag på en gang". Jeg tror det ikke før jeg får se det, men lell... Er dette rene tryllemiddel i forhold til Biltema sin? 

For ref:

Owatrol Marine Strip

Biltema Paint Remover

PS! Når jeg kommer til bunns i 1K så blir det lett sliping, fettfjerning og 2 strøk 2K polyrethanlakk.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

23 hours ago, subwoofer said:

Dilunett/Marine Strip tar ihvertfall bunnstoff så det ljomer, kommer gjennom mesteparten av 40 års akkumulert med én påføring, tildekking med plast og et døgns virketid.

Det er jo (minst?) 4 forskjellige malingsfjernere i sortimentet til Owatrol. Produktbeskrivelsene er temmelig like. Det er ikke priser og utsalgssteder. De gjør ikke akkurat god innsats i å bli forstått!  :fniser:

Owatrol malingsfjernere.jpg

Har hørt at man kan mikse noen giftige og effektive greier selv. Du finner sikkert oppskrift her på forumet. Malingsfjernere er ikke hva de en gang var (de er riktignok blitt mye tryggere). 

Jeg er en slags gjest

Malingsfjernere har stort sett kvittet seg med flyktige løsemidler (med mulig unntak av Duxola), men det er ikke dermed sagt de er å regne som bruspulver for det. Skal du mekke noe tilsvarende på kjøkkenet så er nok tapetlim og kaustisk soda de to hovedkomponentene.

Liten avstikker: hvis du har fått latexmaling (altså vanlig interiørmaling) på deksler til stikkontakter og brytere trenger du bare å legge dem i lunkent grønnsåpevann i noen minutter, så gnir du det lett av. Fant ut ved en tilfeldighet for en del år siden.

Biltema 1 - Owatrol 0 ! 

BT var mye mer effektivt på alkydmaling enn Owatrol Dilunett. Jeg la på plast med Dilunett (ikke med BT!) og lot virke 20 timer. Et felt uten plast hadde null virkning. BT sin Marine-malingfjerner lukter litt løsemidler, men Dilunett vel lukter lut? 
En stripe med gull Hammerrite var unntaket. Der tok Dilunett mye bedre. Åpenbart forskjellige egenskaper og gode til hvert sitt. 

Har ikke brukt disse på bunnstoff, så kan jo hende Owatrol’en tar «opptil 8 lag» der. Skjønt jeg tviler…. 

15 hours ago, subwoofer said:

Bremsevæske kan også være en kandidat for malingsfjerner. Owatrolen tar bunnstoff så det uler, holder på å strippe Dracoen nå. Og der er det langt til bånns...

Regner med du legger på plastfolie over natta? Det må til! Da noterer jeg Owatrol til bunnstoff. Tenker det er lettere å løse opp med dens virkestoffer enn blank lakk.

Tok gelcoat'n ? Har du bilde av hvordan det ser ut ? Blei svært nysjerrig her nå, for det eneste jeg har vært borti som tar gelcoat er slipemaskin 

Noen som har en flaske med orginal duxola ? Jeg må kjøre ett eksperiment 

• 2 uker senere...

Tapetklister og Oxalsyre og vann. Røres godt, smøres på med pensel. La stå en god stund. Så skrap av. Jeg brukte ca. 2 timer på en 31 fots båt.

Var bare noen flekker igjen. Grunningen ble igjen, så det var bare og stoffe. Brukte rødt stoff første laget, så sort på andre.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Faxen skrev On 16.4.2025 at 16.19:

Tapetklister og Oxalsyre og vann. Røres godt, smøres på med pensel. La stå en god stund. Så skrap av. Jeg brukte ca. 2 timer på en 31 fots båt.

Var bare noen flekker igjen. Grunningen ble igjen, så det var bare og stoffe. Brukte rødt stoff første laget, så sort på andre.

Blandingsforhold?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...