Artekno Startet 31.Mars Link til dette innlegget Startet 31.Mars Jeg har en gang i tiden gjort tabben å lakkere fribord med 1-komponent alkydmaling. Først to lag, og året etter to lag til med ny farge. Biltema sin (beste?) malingsfjerner gjorde kort prosess med de to ytterste lagene. Men de to under biter det ikke på, av en eller annen årsak. Mulig det ytterste var såpass redusert av UV at det gikk lett? Uansett, utålmodig som jeg er så vil jeg bli ferdig, så må forsøke noe nytt. Ser reklamen for Owatrol Marine Strip skryter av "inntil 8 lag på en gang". Jeg tror det ikke før jeg får se det, men lell... Er dette rene tryllemiddel i forhold til Biltema sin? For ref: Owatrol Marine Strip Biltema Paint Remover PS! Når jeg kommer til bunns i 1K så blir det lett sliping, fettfjerning og 2 strøk 2K polyrethanlakk. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
subwoofer Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Dilunett/Marine Strip tar ihvertfall bunnstoff så det ljomer, kommer gjennom mesteparten av 40 års akkumulert med én påføring, tildekking med plast og et døgns virketid. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 1.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April subwoofer skrev On 31.3.2025 at 8.22: Dilunett/Marine Strip tar ihvertfall bunnstoff så det ljomer, kommer gjennom mesteparten av 40 års akkumulert med én påføring, tildekking med plast og et døgns virketid. Vis hele sitatet Det er jo (minst?) 4 forskjellige malingsfjernere i sortimentet til Owatrol. Produktbeskrivelsene er temmelig like. Det er ikke priser og utsalgssteder. De gjør ikke akkurat god innsats i å bli forstått! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
subwoofer Svart 1.April Link til dette innlegget Svart 1.April Jeg kjøpte Dilunett på Maritim, i fjor leste jeg at Marine Strip var utgått og erstattet med Dilunett. Men ikke vet jeg… Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 1.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April subwoofer skrev On 1.4.2025 at 7.56: Jeg kjøpte Dilunett på Maritim, i fjor leste jeg at Marine Strip var utgått og erstattet med Dilunett. Men ikke vet jeg… Vis hele sitatet Ja det kan godt være. Alternativt motsatt? Owatrol Marine Strip Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
enslagsgjest Svart 1.April Link til dette innlegget Svart 1.April Har hørt at man kan mikse noen giftige og effektive greier selv. Du finner sikkert oppskrift her på forumet. Malingsfjernere er ikke hva de en gang var (de er riktignok blitt mye tryggere). Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
subwoofer Svart 1.April Link til dette innlegget Svart 1.April Malingsfjernere har stort sett kvittet seg med flyktige løsemidler (med mulig unntak av Duxola), men det er ikke dermed sagt de er å regne som bruspulver for det. Skal du mekke noe tilsvarende på kjøkkenet så er nok tapetlim og kaustisk soda de to hovedkomponentene. Liten avstikker: hvis du har fått latexmaling (altså vanlig interiørmaling) på deksler til stikkontakter og brytere trenger du bare å legge dem i lunkent grønnsåpevann i noen minutter, så gnir du det lett av. Fant ut ved en tilfeldighet for en del år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 2.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April Biltema 1 - Owatrol 0 ! BT var mye mer effektivt på alkydmaling enn Owatrol Dilunett. Jeg la på plast med Dilunett (ikke med BT!) og lot virke 20 timer. Et felt uten plast hadde null virkning. BT sin Marine-malingfjerner lukter litt løsemidler, men Dilunett vel lukter lut? En stripe med gull Hammerrite var unntaket. Der tok Dilunett mye bedre. Åpenbart forskjellige egenskaper og gode til hvert sitt. Har ikke brukt disse på bunnstoff, så kan jo hende Owatrol’en tar «opptil 8 lag» der. Skjønt jeg tviler…. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
subwoofer Svart 2.April Link til dette innlegget Svart 2.April Bremsevæske kan også være en kandidat for malingsfjerner. Owatrolen tar bunnstoff så det uler, holder på å strippe Dracoen nå. Og der er det langt til bånns... Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 3.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April subwoofer skrev On 2.4.2025 at 19.25: Bremsevæske kan også være en kandidat for malingsfjerner. Owatrolen tar bunnstoff så det uler, holder på å strippe Dracoen nå. Og der er det langt til bånns... Vis hele sitatet Regner med du legger på plastfolie over natta? Det må til! Da noterer jeg Owatrol til bunnstoff. Tenker det er lettere å løse opp med dens virkestoffer enn blank lakk. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
subwoofer Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April Stemmer med plastfolie over natta. Tørker den ut klarer du ikke å skave av lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April Duxola har jo kommet med ny oppskrift. Ingen som har testet den? NB: den originale Duxola malingsfjerner må ikke brukes på båt. Den tok alt, inkludert gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April Tok gelcoat'n ? Har du bilde av hvordan det ser ut ? Blei svært nysjerrig her nå, for det eneste jeg har vært borti som tar gelcoat er slipemaskin Noen som har en flaske med orginal duxola ? Jeg må kjøre ett eksperiment Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April Denne skal strippes for gelcoat til vinteren, så hvis noen har av den gamle duxola'n så vil jeg gjeeeeerne kjøpe det Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Tror ikke den fjernet gelcoaten, får være grenser, men gjorde den myk/skadet Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Torsen67 skrev On 15.4.2025 at 0.52: Tror ikke den fjernet gelcoaten, får være grenser, men gjorde den myk/skadet Vis hele sitatet Håpa på en revolusjon jeg nå Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Tapetklister og Oxalsyre og vann. Røres godt, smøres på med pensel. La stå en god stund. Så skrap av. Jeg brukte ca. 2 timer på en 31 fots båt. Var bare noen flekker igjen. Grunningen ble igjen, så det var bare og stoffe. Brukte rødt stoff første laget, så sort på andre. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Faxen Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Jeg glemte å si at jeg benyttet høytrykksspyler. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
cosmic Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Blandingsforhold, Faxen Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Faxen skrev On 16.4.2025 at 14.19: Tapetklister og Oxalsyre og vann. Røres godt, smøres på med pensel. La stå en god stund. Så skrap av. Jeg brukte ca. 2 timer på en 31 fots båt. Var bare noen flekker igjen. Grunningen ble igjen, så det var bare og stoffe. Brukte rødt stoff første laget, så sort på andre. Vis hele sitatet Blandingsforhold? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.