Jump to content

Dåp av båt

Eos

Recommended Posts

I går ble navnet på båten montert, mangler fortsatt navnet på hekken. Det vil bli montert i helgen da jeg alikevell skal ha på meg våtdrakt og skal i vannet.

Syntes det kunne vært morsomt med en liten dåpsermoni av den stolte nyoppussede skute i forbindelse med navningen. Er det noen der ute som vet hvordan man skal døpe en liten båt.

Jeg mener å ha hørt at det skal foregå i bokkøl!

Noen som vet?

Hilsen kapteinen på Lille Eos, som er klar for årets første helgetur.

Var faktisk der ute...

Min aktelse for dronningen steg MANGE hakk.

Dama har BEIN i nesa!!

Det var en "liten" båt hun døpte. Tror dette med bokkøl fra tidligere har en sammenheng med prisen... Sjampagne (liker egentlig ikke denne skrivemåten...) hørte liksom ikke vanlige folk til.

Jeg ville vel døpt i "sprudlevann" tilpasset lommeboken. Men om det finnes regler  :fishing:

Kanskje Poseidon vet?

Dette er hentet fra en annen internett side: Essensen er omtrent som følger: Fjern ALLE spor av det gamle båtnavnet, båter har en fantastisk hukommelse og godtar ikke slurv her! Av samme grunn er det viktig at båten får den beste champagnen, så får du ta til takke med noe billig skvip hvis du skal spare penger, ikke gjør det omvendt. Det eneste som stod om hunkjønn var at båten måtte dxpes av en jomfru. Det kan jo by på visse problemer, vi brukte en 10 er gammel jente, hun ble selvfølgelig strålende fornøyd over å få tildelt et slikt ærefullt verv. Du behøver jo ikke fortelle hvorfor akkurat hun ble valgt ut...

Per Chr.

En liten digresjon... : Skal ordet "champagne" fornorskes, må det vel blir "sjampanje"? Forøvrig helt enig med forrige taler om at det ser litt rart ut. God helg!

Hilsen KG

Man kan ikke fornorske et egennavn. Champagne er et sted + at det finnes en drikk som er oppkalt etter dette stedet. Riktignok brukes Champagne litt som en felles betegnelse på musserende drikker som ligner, men man kan ikke plutselig endre skrivemåte for det.

En person som heter Michael i USA skal ikke skrives MIKKEL i Norge f. eks.

Den tyske byen München heter også München i Norge fordi det faktisk er det som er navnet. Blir for dumt dersom Nordmenn plutselig skulle skrevet det Mynkjen.

God helg

Anabelle :fishing:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Man kan ikke fornorske et egennavn. Champagne er et sted + at det finnes en drikk som er oppkalt etter dette stedet. Riktignok brukes Champagne litt som en felles betegnelse på musserende drikker som ligner, men man kan ikke plutselig endre skrivemåte for det.

Dette er nok en avsporing, Anabelle - men vi tåler vel den... :fishing:

Du har helt rett i at egennavn ikke fornorskes, men det er også alt... :seeya:

Champagne er et sted hvor drikken sjampanje kommer fra...

I følge norsk språkråd så bør man skrive sjampanje om drikken, men man KAN også skrive champagne.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Uansett så er det ålreit å  :cheers: med...!

Lijanka

(som bla har et mellomfag i norsk)

I følge norsk språkråd så bør man skrive sjampanje om drikken, men man KAN også skrive champagne.

Lijanka

(som bla har et mellomfag i norsk)

Joda, jeg vet at språkrådet sier mye rart, men jeg tipper mange er enig med meg...

Ja, helt klart en avsporing, men jeg liksom bare måtte... Norge er i ferd med å miste sitt skriftspråk, noe som gjør det nesten håpløst for utlendinger å lære norsk. Vi kan snart skrive alt som vi uttaler det.

Det viktigste er hvertfall at folk får døpt båten sin med et navn. Personlig så har jeg ikke hatt skikkelig dåp enda, men vi får se. Kanskje jeg må kjøpe Champis snart?

Uansett så er jeg enig med deg Lijanka!  :fishing::cheers:

God helg  :seeya:

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Hva skal man gjøre for å bytte navn på en båt ?

Jeg er ikke overtroisk, så for meg er det lett: fjerne det gamle, finne på nytt, kjøpe bokstaver (eller bestille) og klistre på. Greit for oss ingeniører: alt som ikke kan måles er uinteressant.....

Men for overtroiske sjøfolk ? Jeg mener å ha hørt at det er overtro rundt dette ?

Gerhard

...Men for overtroiske sjøfolk ? Jeg mener å ha hørt at det er overtro rundt dette?

Ja, huff! Nei, vet ikke jeg men sagnene skal ha det til at det medfører ulykke å endre navn på båten. Jeg er usikker på hva Selco'n vår het opprinnelig, så jeg har valgt å la den være navnløs, istedenfor å gi den et navn (Dvs bytte navn)... Og så bør man ikke ha kvinnfolk i båten på første turen, det bringer også ulykke... Hmm - lurer på hvordan kvinnelige båteiere løser dette - hyrer inn en mannlig skipper for første turen? :sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...