Jump to content

Er denne hekk-svingeren riktig montert?

Fantares

Recommended Posts

Svingeren er nok litt lav. Midten av undersiden av svingeren skal være i plan med bunnen rett foran. Svingeren ser ut til å ha være tiltet svakt oppover, skal være flatt med bunnen eller svakt tiltet nedover. Tiltet svakt nedover er det som oftest virker best. 

Er usikker på om svingeren er montert på en god posisjon sideveis. Usikker på hva det kalles på en plsstbåt, men synes jeg ser en overgang mellom bordganger foran svingeren. Dette vil i såfall skape mye turbulens. 

Høyden er fin, hvis det ikke er noe som forstyrrer vannstrømmen foran svingeren så blir nok dette bra. 

Jeg har 2 gjennomgående og 5 hekkmonterte svingere så jeg har dekket det meste av hekken med svingere. 

Svingeren bør monteres 15cm vekk i fra sirkelen som tegnes av spissene til propellbladene for å unngå propellstøy . Foretrekker å ikke montere den lenger vekk siden det da blir mer støy i planingshastigheter. 

Jeg er sikker på at den er montert mer enn 15cm fra sirkelen….hvis jeg har riktig forståelse for at sirkelen tilsvarer diameteren til propellen..
Kan ta noen mål senere i dag og poste bilder her.

CB4FEB4F-8493-459D-930C-FABB85FC4E95.jpeg.0ab87470cdf86ad87c95ca38fe224d2e.jpeg879C8D50-B733-4743-B1D5-54DA7F1164E9.jpeg.bb79c2c02ce709b76730fe5f421b8d0c.jpeg

samme skrog som deg, annen svinger. Denne montasjen viser bunn med lite støy på 350m dyp i 20 knop om det er flatt nok hav. 

litt dyp montering, men det som funket best. 

spruter litt, men pga utforming av svinger mindre enn airmar TM185 montert relativt likt som jeg hadde før. 

til venstre i bildet på vei ut til havs ser du litt mer sprut enn til høyre for motor. 

ingen forskjell i fart med Kongsberg kontra airmar selv så dypt montert, men natt og dag i bildekvalitet både i plan og stille. Avrunding i front på airmar og lowrance svingere virker å trekke mer luft ned til undersiden av svinger kontra Kongsberg og gir etter min erfaring generelt dårligere eller ingen bilder i plan uansett monteringshøyde. Har aldri blitt fornøyd med lowrance og airmar i plan på to båter over mange år. 

B5B82B1D-51C5-422D-B393-39D67B150E6B.jpeg.d43403a3143e0fb44cfffb2d941492c0.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...