Fantares Startet 31.Mars Link til dette innlegget Startet 31.Mars Svingeren er av type Navico HDI 50/200 & 455/800 KHz. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars ser for lav ut. På øverste bilde, underside venstre side av svinger skal være flush med bunn eller et par mm under. Slik den står nå får du neppe bilde i plan og det vil sprute mye. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Svingeren er nok litt lav. Midten av undersiden av svingeren skal være i plan med bunnen rett foran. Svingeren ser ut til å ha være tiltet svakt oppover, skal være flatt med bunnen eller svakt tiltet nedover. Tiltet svakt nedover er det som oftest virker best. Er usikker på om svingeren er montert på en god posisjon sideveis. Usikker på hva det kalles på en plsstbåt, men synes jeg ser en overgang mellom bordganger foran svingeren. Dette vil i såfall skape mye turbulens. Sitér dette innlegget Link to post
Fantares Svart 8.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April Er den bedre montert nå? Abbor: Båten er en Antares 650 som jeg skjønner du er godt kjent med. Har du svingere på samme sted eller er de montert andre steder? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.April Link til dette innlegget Svart 8.April Høyden er fin, hvis det ikke er noe som forstyrrer vannstrømmen foran svingeren så blir nok dette bra. Jeg har 2 gjennomgående og 5 hekkmonterte svingere så jeg har dekket det meste av hekken med svingere. Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 8.April Link til dette innlegget Svart 8.April Svingeren må også monteres lengre ut på siden for å unnå forstyrrelser fra motor. Gjoree samme feil selv. Monter langt ut på siden og akkurat dypt nok til at den får signal. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.April Link til dette innlegget Svart 8.April Svingeren bør monteres 15cm vekk i fra sirkelen som tegnes av spissene til propellbladene for å unngå propellstøy . Foretrekker å ikke montere den lenger vekk siden det da blir mer støy i planingshastigheter. Sitér dette innlegget Link to post
Fantares Svart 9.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April Jeg er sikker på at den er montert mer enn 15cm fra sirkelen….hvis jeg har riktig forståelse for at sirkelen tilsvarer diameteren til propellen.. Kan ta noen mål senere i dag og poste bilder her. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April samme skrog som deg, annen svinger. Denne montasjen viser bunn med lite støy på 350m dyp i 20 knop om det er flatt nok hav. litt dyp montering, men det som funket best. spruter litt, men pga utforming av svinger mindre enn airmar TM185 montert relativt likt som jeg hadde før. til venstre i bildet på vei ut til havs ser du litt mer sprut enn til høyre for motor. ingen forskjell i fart med Kongsberg kontra airmar selv så dypt montert, men natt og dag i bildekvalitet både i plan og stille. Avrunding i front på airmar og lowrance svingere virker å trekke mer luft ned til undersiden av svinger kontra Kongsberg og gir etter min erfaring generelt dårligere eller ingen bilder i plan uansett monteringshøyde. Har aldri blitt fornøyd med lowrance og airmar i plan på to båter over mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.