Jump to content

Tomgangsproblemer - Yamaha V6 200hk

Niceboy

Recommended Posts

Hei,

Jeg har kjøpt en Yamarin 6110 med en Yamaha V6 200 hk motor. Den har nettopp vært på årlig service, hvor alle oljer og filtre ble byttet.

Båten ble sjøsatt og testet i dag, og de mente alt var i orden. Likevel slet jeg med å starte den i begynnelsen, men etter flere forsøk fikk jeg den i gang. Da den først startet, måtte jeg gi mye gass for å holde den i gang, og så fort jeg slakket av, kvelte motoren seg.

Jeg fikk satt den i gir raskt og kjørte av gårde før den rakk å kvele seg igjen. Etter omtrent 30 minutters kjøring kom jeg frem til plassen min, men da jeg senket farten til 4-5 knop, døde motoren igjen.

Den klarer altså ikke å gå på tomgang, men fungerer ellers fint og når lett 40 knop, slik den skal. Kan dette være så enkelt som å justere stag og luftskruer?

Obs: Tennpluggene er ikke de nyeste, men de fungerer bra, usikker på om det har noe å si.

jerognal skrev for 5 timer siden:

98 eller 95 bensin er det første og enkleste......

ER det 95 på tanken må du sørge for å få ut evt. kondens og fyller skikkelig bensin.

Du har helt rett, pappa fylte på 95 bensin, og jeg har heller ikke kjørt en runde med kondens. Bør jeg tilsette kondens nå i den 95-bensinen som allerede er i båten? Det er omtrent 30 liter 95-bensin vi fylte på i går og det var noe bensin i den fra før av, fra forrige eier og forhåpentligvis var det 98 (men det var ikke mye). Er det best å kjøre den tom før jeg fyller på 98 bensin og kondens, eller kan jeg tilsette kondens nå og deretter fylle på med 98? Alternativt, burde jeg fylle opp tanken helt med 98 bensin først og deretter tilsette kondens for å få et mer nøyaktig blandeforhold, siden jeg ikke vet nøyaktig hvor mye bensin som er igjen?

-morten- skrev for 5 timer siden:

Er det forgassere ellerinsprøytning? Har du sjekket fuelfiltrene? har du vannutskiller?

Hei Morten,

Takk for svar! Jeg tok kontakt med verkstedet hvor jeg hadde service, og de mente at de gikk over alt, og alt skal være på plass. Tipper at det er 95 bensinen som er problemet, ringte pappa nå, og han visste ikke noe bedre, så han fylte på 95 bensin. 

Kondens bør du helst ikke tilsette, men i tilfelle kondensfjerner. Har du først fått utfelling i bånn av tanken er det eneste vettige å få en slange ned til det laveste punktet i tanken og pumpe ut til det ikke er tendenser til tåke igjen. I tillegg må du tømme slangen(e) mellom tank og motor og skifte filtre. Så kan du få fyr på ting igjen, og fylle 98 i fortsettelsen for å unngå problemer.

Kan love at motoren går MYE finere med 98 enn 95. Har selv en F50 som maler som en katt med 98. Den tiden for 4 år siden når den gikk på 95 ristet den mye mer på tomgang. 

Sørg for å få ut gammel morro av tank og slanger først som subwoofer nevner.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...