Jump to content

Hulda funderer på å skaffe seg inverter, trenger innspill

Hulda

Recommended Posts

Som overskriften, det funderes på å skaffe inverter. Kravet er at den må kunne levere minst 2000 W kontinuerlig. Derfor har jeg sjekket opp et par invertere som leverer 3000 W. 

Skanbatt leverer 3000 W inverter til kr. 7899

Victron leverer 3000 W inverter til kr. 12 120

Begge skryter av ren sinus og alt det der. De hevder begge at de leverer topp produkt. Det som irriterer med Skanbatt er at inverteren leveres med stikkontakt, vanlig jordet 'husmorkontakt'. Jeg liker ikke det på 3000 W. Eventuelt ville jeg gått inn i kassa og koblet direkte og så over til båtens vender. Der har jeg en ledig for nettopp inverter. Slik sett er jeg null interessert i om inverteren kan styres over blue tooth og har alt mulig annet fiks fakseri. Jeg vil helst være det foruten. Slik at jeg må skru på venderen for å koble inverteren inn på båtens krets og slå på bryteren for å starte inverteren. Inverteren får sin egen jordfeilbryter.

Så hva er det som gjør, forutenom den blå kassa, at Victron er verd en diff på kr. 4221?

Jeg har Victron Phoenix Smart 1200/12. Det fine med bluetooth er at det er lettere å konfigurere med mobil enn med PC, og også fint å kunne lese av verdier med mobil-appen.
Jeg ser at den gamle ikke-smarte er dyrere, så mulig den har flere andre funksjoner. Ellers så er den jo i stål, som jo matcher bedre båten din enn den nye i fancy aluminium :D

Hulda skrev 14 minutter siden:

Slik sett er jeg null interessert i om inverteren kan styres over blue tooth og har alt mulig annet fiks fakseri.

Det er nok en del av forklaringen at Victron er en del av et økosystem ved styring og kontroll, Blåtann, VE.direct osv Har forøvrig ikke noe mening om kvalitet på Victron vs Skanbatt. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Nå ligner inverteren fra Skanbatt og Li Time hverandre, det ser ut som om det kun er logoen som er forskjellig. 

Joda, vet at husmorkontakten holder, men jeg vil gjerne satse på fast opplegg fra inverter til jordfeilbryter til vender.  

Og jeg har svensk adresse, så det å kjøpe innen EU er problemfritt. 

Vi har en Skanbatt på 1000W så den passer uansett ikke for deg. 
Derimot ble jeg fornøyd med servicen når den sluttet å virke på ferie fra Son og vi var i Arendal

Inverteren brukes til livsnødvendig isbitmaskin så dette var kritisk avbrudd

De hadde stor forståelse for problemet og sendte ny inverter med budbil til Arendal og beskjed om å levere den jeg defekte når jeg kom hjem fra ferien.

index skrev 10 minutter siden:

Husmorkontakten er jo godkjent for 16A, så du har jo god margin der. 

For såvidt riktig at 16 A kan belastes med 3.600 W, men det er ikke anbefalt å gjøre det over lang tid. Det er en grunn til det ikke er lov å bruke husmorkontakt, eller Schuko som den heter, som fast ladepunkt til elbil. Er inverteren i tillegg plassert et sted hvor det kan være fuktigere så er det en enda dårligere løsning

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Bellil skrev 3 minutter siden:

For såvidt riktig at 16 A kan belastes med 3.600 W, men det er ikke anbefalt å gjøre det over lang tid. Det er en grunn til det ikke er lov å bruke husmorkontakt, eller Schuko som den heter, som fast ladepunkt til elbil. 

3840W ved 240 volt. Pluss ca 5%. Så det er plenty margin her. Litt avhengig av hva inverteren blir brukt til, men en elbil lader jo gjerne full pupp hele natten mens man sover. Mens inverteren ofte blir brukt til håndverktøy eller 10 minutter på microen. Litt epler og bananer det der.... 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg leser av strømtrekk og tilstand på bms. Inverteren (Skanbatt 3000/6000) har kun fjernkontroll av/på. Veldig hendig når montering er litt vanskelig tilgjengelig. Har bare plugget en 16A utendørs grenkontakt med lys i bryteren sånn  at jeg husker å skru av inverteren. Den trekker jo en del på tomgang.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Nå er vel ikke Hulda ute etter billiginverter , men dette er ett godt tilbud , som trenger inverteren av og til. Ulempen med den er at den bruker litt for mye tomgangstrøm når den ikke er i bruke. Men det kan jo fikses med en egen bryter om man bare bruker den av og til:

image.png.055761609eb0f96f458a95cee255403f.png

Eller så er det jo greit å sjekke at det er en ren Sinus inverter man kjøper

Har du induktiv last trenger du mye større inverter en nominell effekt.

Eget forbruk i standby

Viftestøy , om den skal monteres en plass den kan forstyrre

Att inverteren er laget for båtbruk. Tenker da både IP grad og ikke minst design med tanke på fukt på ubehandlede kretskort (mye billige dårlige kinaprodukter her .

index skrev for 4 timer siden:

3840W ved 240 volt. Pluss ca 5%. Så det er plenty margin her. Litt avhengig av hva inverteren blir brukt til, men en elbil lader jo gjerne full pupp hele natten mens man sover. Mens inverteren ofte blir brukt til håndverktøy eller 10 minutter på microen. Litt epler og bananer det der.... 

Så langt jeg kan se så har ikke Hulda beskrevet hvordan de 3000 W skal brukes så derfor beskrev jeg ut fra høyt langvarig forbruk med inverter plassert i ugunstig klima. Da er ikke plugg å anbefale 

Men hvis man bare skal ha tilgjengelig W for å starte en høytrykksspyler og annet så er jeg enig med deg

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Åhhhh, jeg trodde at jeg hadde beskrevet det, men:

Jeg vil at inverteren skal kobles til en '0, 1, 2, 3'-vender, der 0, 1, 2 er i bruk. 3 skal være for å kjøre inverter 220 V inn på TT- nettet i båten. Inverteren skal mates fra 400 Ah LiFePo4. Dette blir et fast opplegg der 220 V fra inverter først går til 30 mA jordfeilbryter. Inverteren skal underholde mikro, koketopp, kaffe, støvsuger osv. Den delen av nettet om bord er sikret med 220 V 10- og 16 A sikringer. Slik sett bør inverteren være på 3000 W. Når vi bruker inverteren skal være når vi ikke bruker landstrøm. Og med den prisen som landstrømmen har fått etter hvert, lønner det seg å kjøre dieselgeneratoren fire timer for å lade opp batteriene før vi kommer til havn. Dessuten blir det i fretiden mer ankring. Da uten å løpe igang dieselgeneratoren for en kopp kaffe.

Solceller, Hulda. Du har alt det dyre. Et par kvadrat med panel- 6-700 W - og en regulator. Maks 5000,-.

Jeg bruker alle de tingene du nevner fra min Skanbatt 3000/6000 sinus. Ikke koketopp, men en induksjonsplate. Brødrister, espressomaskin etc. pluss kontinuerlig drift av kjøleboks og fryseboks. 370 W panel holder hele sommerhalvåret. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Du kan si hva du vil om bluetooth, styring og kontroll, men Victron er i en klasse for seg spør du meg. Jeg har en Multiplus i min båt, og den har terminaler for tilkobling av strøm inn og ut. I tillegg har den flere store fordeler sånn jeg ser det, men en som er veldig hensiktsmessig er at jeg kan velge hvor mye strøm jeg skal ta fra land - Det er kjekt når en for eksempel ligger i en gjestehavne med lusent nett, og sikringen går om en tar for mye - Da kan jeg sette den på 3 amp, og om jeg skal lage kaffe eller noe så tar den resten fra batteriene når det står på og lader opp batteriene igjen etterpå......

Jeg liker kontroll og er kanskje over middels intr., men ville gått for victron uten tvil......

/Baard

Hulda skrev for 3 timer siden:

Åhhhh, jeg trodde at jeg hadde beskrevet det, men:

Jeg vil at inverteren skal kobles til en '0, 1, 2, 3'-vender, der 0, 1, 2 er i bruk. 3 skal være for å kjøre inverter 220 V inn på TT- nettet i båten. Inverteren skal mates fra 400 Ah LiFePo4. Dette blir et fast opplegg der 220 V fra inverter først går til 30 mA jordfeilbryter. Inverteren skal underholde mikro, koketopp, kaffe, støvsuger osv. Den delen av nettet om bord er sikret med 220 V 10- og 16 A sikringer. Slik sett bør inverteren være på 3000 W. Når vi bruker inverteren skal være når vi ikke bruker landstrøm. Og med den prisen som landstrømmen har fått etter hvert, lønner det seg å kjøre dieselgeneratoren fire timer for å lade opp batteriene før vi kommer til havn. Dessuten blir det i fretiden mer ankring. Da uten å løpe igang dieselgeneratoren for en kopp kaffe.

Som mitt opplegg det. Det funker bra. Inverteren er større enn behov for å ha litt å gå på. Pass på at du kobler bort batterilader og vv tank når inverter kobles til 

victron har en enkel inverter kontroll med vippebryter for å slå den av og på. Også har jeg en hovedstrømbryter for å slå av strøm inn til inverteren. 
ser du i utstyrstråden min så ser du opplegget. 

Bellil skrev for 9 timer siden:

Vi har en Skanbatt på 1000W så den passer uansett ikke for deg. 
Derimot ble jeg fornøyd med servicen når den sluttet å virke på ferie fra Son og vi var i Arendal

Inverteren brukes til livsnødvendig isbitmaskin så dette var kritisk avbrudd

De hadde stor forståelse for problemet og sendte ny inverter med budbil til Arendal og beskjed om å levere den jeg defekte når jeg kom hjem fra ferien.

For såvidt riktig at 16 A kan belastes med 3.600 W, men det er ikke anbefalt å gjøre det over lang tid. Det er en grunn til det ikke er lov å bruke husmorkontakt, eller Schuko som den heter, som fast ladepunkt til elbil. Er inverteren i tillegg plassert et sted hvor det kan være fuktigere så er det en enda dårligere løsning

Funfact: Den korrekte benevnelsen er CEE 7/1(Uten jord) og CEE 7/2 med jord.

Schuko er et eid merkenavn som flere av "de store" eier. (Les: De jeg husker i farta Schneider, Hager osv)

Når det er sagt blir ofte Schuko benyttet som navn til "husmorstikken" 😊

Det er helt riktig som du sier at disse kontaktene er ikke designet for langvarig og stor last. De fleste leverandører opererer med anbefalinger på 8A. 

Ved lading av elbil så skal dette kun være unntaksvis og ikke en permanent løsning.(Etter juli 2022)

index skrev for 9 timer siden:

Dette er jeg enig i selv om jeg stor tilhengere av fast tilkobling hvor dette er mulig. 

@Huldaut i fra det jeg kan se er begge gode kandidater. Victron har som flere har nevnt et eget økosystem, som er gøy for oss som liker duppiditter 😊

Kanskje ikke den typen innspill som er ønsket, men:

Ser ingen fordeler med å gjennomføre matlaging vha solcellepaneler, batteri og inverter. Her synes jeg at en 10 kg gassflaske og en dobbelt gassbrenner blir både mye enklere, billigere og bedre. Det er i hvert fall det som jeg har valgt, gass til all koking og solcellepaneler pluss batterier, til det utstyret som behøver elektrisk strøm. 

Men skal man først ha elektrisk koking, så støtter jeg prinsippet om å velge 50% overkapasitet. Komponenter som kjører på 100% av oppgitt belastning har vel lett for å ikke vare så lenge.

Arne2 skrev for 3 timer siden:

Kanskje ikke den typen innspill som er ønsket, men:

Ser ingen fordeler med å gjennomføre matlaging vha solcellepaneler, batteri og inverter. Her synes jeg at en 10 kg gassflaske og en dobbelt gassbrenner blir både mye enklere, billigere og bedre. Det er i hvert fall det som jeg har valgt, gass til all koking og solcellepaneler pluss batterier, til det utstyret som behøver elektrisk strøm. 

Men skal man først ha elektrisk koking, så støtter jeg prinsippet om å velge 50% overkapasitet. Komponenter som kjører på 100% av oppgitt belastning har vel lett for å ikke vare så lenge.

Når Hulda har bestemt seg for å bruka ek til å koka kaffivatnet blir det nok slik:smiler:

Men eg tenkjer som Arne2.

Men eg ser føremonane med å sleppa å ha gass om bord. Spesielt på lange turar til mange land. Land som gjerne har ulik standard på gasskoplingane. 

I sum så langt:

Den rustfrie, lakkerte kassa + dubbeditter til Victron koster mer enn kr. 4000.

Jeg bygget kasse for gassflasker i Hulda. Admiralen la ned forbud mot gass. Udiskutabelt.

Jordkabel til kjølbolt er ikke lov i hht. NEK 67 (eller noe i den duren).

Jeg vil ha fast opplegg, ikke happy med husmorstikk.

Hulda skrev 4 minutter siden:

I sum så langt:

Den rustfrie, lakkerte kassa + dubbeditter til Victron koster mer enn kr. 4000.

Jeg bygget kasse for gassflasker i Hulda. Admiralen la ned forbud mot gass. Udiskutabelt.

Jordkabel til kjølbolt er ikke lov i hht. NEK 67 (eller noe i den duren).

Jeg vil ha fast opplegg, ikke happy med husmorstikk.

God morgen! 

Hvilken type av Victron har du sett på? Denne feks?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...