Jump to content

Hulda funderer på å skaffe seg inverter, trenger innspill

Hulda

Recommended Posts

Husk det er veldig mye strøm som skal gå fra batterier til inverter, så det er viktig at inverteren har kobling for kabler med stort tverrsnitt, og det er en fordel om den kan plasseres slik at man slipper lange kabelstrekk. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har både Skanbatt og Victron i sortimentet. Har ikke hatt noen reklamasjoner på noen av de få jeg har solgt. Det bare funker. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

TrikkerN Lønning skrev 19 minutter siden:

God morgen! 

Hvilken type av Victron har du sett på? Denne feks?

God morgen TrikkerN, ja- det er akkurat den. Jeg har ikke bruk for kobinasjonsløsninger som Multiplus. Selv om jeg naturligvis ser at noen kan ha nytte av slike løsninger.

Hulda skrev for 20 timer siden:

Slik sett er jeg null interessert i om inverteren kan styres over blue tooth og har alt mulig annet fiks fakseri. Jeg vil helst være det foruten.

Men du skal altså ha den med bluetooth allikevel (noe som nok er fornuftig).

PS. den er alu, ikke stål.

Og PPS., ikke kjøp fra ComputerSalg (men det tipper jeg du uansett ikke gjør:)

Jeg bare leste en eller annen reklame 'rustfri lakkert', så da er nok alu innenfor.

Så reklame fra ComputerSalg. Enig, ikke noe for meg. Jeg har tittet litt på  et tysk foretak som selger batterier, invertere osv. Mulig det kan være noe. Med import innen EU.

Arne2 skrev for 8 timer siden:

Ser ingen fordeler med å gjennomføre matlaging vha solcellepaneler, batteri og inverter.

Om sommeren når det er 30 grader i båten, og du har overskudd av solenergi, er det veldig greit. All energien - som er gratis om man likevel har anlegget - går i kjelen og ikke til å varme opp båten. Induksjonsplata er raskere enn gass, og lettere å regulere lavt. Er du alene, er mikro enda raskere, og ekstremt energieffektivt.

Om vinteren, gass. Selv om minste bluss er for kraftig, og fosskoker på laveste flamme. Vanskelig å langkoke uten å svi.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Vi har fra første dag satset på elektrisk. Og har nå mikro og induksjonstopp. Mulig at Admiralen etter hvert kan ønske seg en stekeovn. For oss er ikke gass alternativ. Og ute i verden ser jeg at stadig flere går for elektrisk hele veien. 

Den gangen jeg prosjekterte Hulda, var jeg også inne og sjekket varmtvann via gass. Slik de har det i UK, hvor gassen tennes når man skrur på varmtvannskranen. 

Men slik ble det ikke da veto ble nedlagt. Og greit er det. For oss helt OK med kun elektrisk.

On 4/1/2025 at 3:50 AM, Bitteliten said:

Etter å ha hatt Mastervolt i NordWest 420 ble det Victron i reginaen.

Var det noen problemer med Matervolt?  Har nettopp kjøpt en Mastervolt Combimaster 3000/160 , men har ikke hatt den lenge nok til at den har hatt tid til å gi meg problemer.

Jeg hadde mye problemer. Det var i 2008-2012. Problemet var relatert til ladesykluser og AGM batterier.

Og at Mastervolt hevded at batteriene tålte å bli ladet konstant når båten ikke var i bruk. Det ble dyrt for meg

Om dette er rettet nå vet jeg ikke.

Da har jeg fundert en del, og resultatet er som følger:

Inverteroversikt.JPG.ec66d2efb1c3bad750d0bcecec8689bc.JPG

Fast tilkobling menes at jeg kan snekre opp til venderen om bord via egen jordfeilbryter. For meg er dette noe som er et udiskutabelt krav. Jeg er ikke interessert i kombimaskiner som f.eks. Multiplus, funksjon for UPS osv. 

VEVOR går ut rett og slett fordi informasjonen er ikke tilfredsstillende. Mulig det er et bra produkt. Hakk'e peiling. 

LiTime er et anerkjent produkt som kan leveres fra lager Tyskland og kan lande i Strömstad uten noe ekstra dill som MVA. Inverteren er ikke innmari sterk og leverer noe lurvete sinus ved høy last. Dog er den innenfor kravet til de fleste apparater. 

Renogy er som LiTime, bare bedre. Tåler mer last uten å koble ut. Har bedre sinus ved høy last. Renogy er rett og slett av høyere kvalitet på strømsiden. Byggekvaliteten kan man vel si er like god for LiTime og Renogy, uten at jeg kan verifisere påstanden.

Victron har trafo og stiller i en klasse for seg selv. Den er rett og slett suveren både når det gjelder last (start av el.motorer), kvalitet på sinus, og i det hele tatt. I tillegg kommer muligheten for å bygge ut et Victron-system. Med en gang man kommer inn på solcellelading begynner en slik 'miljø-mulighet' å spille en rolle. Naturligvis, man koker like bra poteter med Renogy som med Victron. Noe som taler for Victron er også det faktum at Hulda ved en eller annen anledning må selges. Når jeg ligger i krukke med skrulokk. Og da er muligheten til stede for at Victron vil heve prisen på båten mer enn hva inverteren i seg selv vil koste. 

Så da skal jeg fortsette å fundere frem til høsten. Når kulda kommer og musa flytter inn (fritt etter Prøysen), skal akterskipet på Hulda innredes. Og da kommer det inn ny plassering av lithiumbatteriene, inverter og opplegg rundt dette. Mye kablig og greier. 

Tittet også på Mastervolt. Prisen er hinsides, gidder ikke å vurdere produktet. 

Hulda skrev 1 time siden:

Naturligvis, man koker like bra poteter med Renogy som med Victron.

Dette kan du ikke påstå uten dobbelblindet testing, Hulda. Poteter kokt med Skanbattstrøm fra solcelle er i hvert fall mye bedre enn gasspoteter. Som er bedre enn landstrøm. Og alt jeg koker på seilbåten er mye bedre enn fra kjedelig kommunal 230V hjemme. 

Jeg synes du skulle sjekke dette.

Rent bortsett fra det, så er du vel i mål med inverter og kan krysse av den biten. Fikk du data til sammenligning av Renogy vs LiTime fra produsentspesifikasjoner på nettet?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Informasjonen kommer fra egen synsing og test som jeg fant på YouTube. Blant annet der jeg plukket opp sinuskvalitet og når de forskjellige inverterne meldte pass under lasttest. 

Ellers er nok strømmen levert i stikken bedre i Vestby enn i resten av Akershus.

Steihy skrev for 13 timer siden:

Rent bortsett fra det, så er du vel i mål med inverter og kan krysse av den biten. Fikk du data til sammenligning av Renogy vs LiTime fra produsentspesifikasjoner på nettet?

For å svare mer seriøst. Her er en av de som jeg støtter meg til. Han har en del andre presentasjoner som omhandler solcelleopplegg etc. Så kan man jo vurdere selv. 

Og, ja, jeg er i mål med selve undersøkelsesfasen. Om det ikke skjer noe i mellomtiden, blir det Regony eller Victron. Hvem av dem får tid og økonomi vise. 

Jeg har bare fått en magefølelse for Victron. Basert på andre sine innlegg opp igjennom historikken her på baatplassen. Så motorbåten min ble full av Victron, og nå blir seilbåten det også.

Du har jo kommentert på Multipluss tråden, @Hulda, så da ser du hva jeg holder på med der. I Motorbåten hadde vi også en kraftig inverter fra VIctron. Den kostet ikke 15k såvidt jeg kan erindre.

Jeg liker spesielt godt muligheten for å overvåke via en app der Cerbo GX koplet til en ruter med kabel (trådløst er litt ustabilt). Ikveld har jeg også bestilt noen Ruuvi tag sensorer.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...