Jump to content

Storebro 430, håndtak til glassdør ødelagt etter innbrudd

Wind_y_seila

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Storebro 430 med skyvedør i glass. 1997 modell.

Hadde innbrudd i vinter og i prosessen ødela de håndtaket til døren. Longshot, men er det noen som har hatt dette fra hverandre og kjenner til hvordan dette virker?

Fikk noe nyss om at det var et selskap i Italia som har laget disse dørene, Inox? Men finner ikke ut av det via google. 

Jeg har fått av håndtaket inne, men stålpinnen(aner ikke hva dette heter) mellom håndtakene vil ikke ut. Det kan hende det er rustet fast, eller så er det en del av selve mekanismen. Noen som vet? Er den ment å være løs kan jeg jo borre ut greiene, men skal den være fastmontert så er jeg avhengig av å få dette fra hverandre. Det blir en omfattende jobb. 

Spørsmål oppsummert:

1. Noen som kjenner til denne type håndtak og vet hvordan de fungerer

2. Noen som vet om en mirakel mann/kvinne som er helt rå på sånne ting

IMG_4463.jpg

IMG_4983.jpg

Pinnen er skal antagelig være løs, saus inn med rustløser få med en hjelper med ett skikkelig mothold på utsiden og slå forsiktig viltro den løsner temmelig greit. Ser ut som en ordinær dørvrider.

Sjelden jeg anbefaler noen FB, fremfor her, men det det er et par store storebro grupper på FB med sjeldent god kompetanse og innsikt i disse båtene, inklusive opphav til div deler.

Søk Storebro på FB og huk av for grupper.

Storebro Norge, Storebro passion, Storebro Adler osv.

Mvh. SAP

Hei!

Er medlem i de gruppene, og har vært i miljøet i mange år, men selv der kom man til kort. Derfor prøver jeg nå å bredde søket. Men lite hell her også. Er jo sjelden vare dette.

Om du lirker av den svarte plastringen på innsiden, så vil jeg tro det er en mutter eller noe der som holder det hele til glasset? Jeg vil tro at det er lettere å finne ut av om du ikke trenger å bekymre deg for knust glass...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Wind_y_seila skrev On 6.4.2025 at 22.08:

Hei! Takk for svar. Jeg har klart å få dette fra hverandre, og er nå i en prosess med å få tilverket nytt metall :)

Du må gjerne dele med oss hvordan løsningen ble, og et bilde eller to er alltid gull. 

Det er slik vi lærer av hverandre på dette forumet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei,

Vriderpinnen hadde faktisk rustet fast. Det var ingen sjanse å få dette løst mens låsekassen satt i døren. 

Jeg fikk av dekslene på døren med litt makt og kom til låsekassen og fikk skrudd denne ut. Med ordentlig anlegg så fikk jeg banket ut vriderpinnen. Så har jeg ordnet med ny vriderpinne. Det var forøvrig et sang lite helvete å få ut restene av den gamle vriderpinne i det ene håndtaket, men det gikk til slutt. Nå henger håndtak til tørk etter lakkering og det settes vel sammen igjen i morgen tenker jeg :)

IMG_5031.PNG

IMG_5027.jpg

IMG_5020 (1).jpg

IMG_5017.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...