Jump to content

Noe poeng i å stoffe fortøyningsbøye og tau?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg holderp å med en moring som skal ligge ute hele året, og jeg kunne tenke meg å unngå mest mulig av groen som gjerne kommer på sånne. Blåsa er stor, en MB100. Ville det funke å stoffe bøya og tauet under den for å hindre groe, eller er det bare tull? Det er kanskje en grunn til at man ikke ser stoffede bøyer og tau noe sted? Den er i konstant bevegelse, så jeg tenkte å bruke selvpolerende Gjøco, den inneholder mye kobberoksid.

er nok helt meningsløst om du ikke har tenkt og stoffe hvert år, det blir jo slitt av rimelig fort om bøya er i bevegelse/ ligger på en plass med litt strøm. 
hadde det vært noe vits i så hadde vel det vært ett vanlig syn her og der. Aldri sett ei bøye me bunnstoff på i mitt liv. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

All groen event taren som vokser på tau og blåse er også med å demper rykkbevegelser. Ser det godt på nye brygger som nettopp er lagt ut, kontra de samme noen år etterpå. Ville aldri vurdert bunnstoff. Ser ikke poenget.

Hadde vært interessant om du prøvde. Det at det ikke er et vanlig syn, trenger ikke bety allverdens. At den beveger seg ksn jo ikke være verre enn på en båt som også beveger seg. Bare det ikkeer noe som ligger og gnister inntil den og stoffet derfor søitrs av.

Story:

Da kompisen og jeg var i tiårsalderen, forsvant en vinter bøyen til en nabo. Alle antok at isen hadde tatt bøyen. Vi satt på bryggekante og dinglet med beina en stille sommeraften noen år senere. Pluselig kom bøyen opp som draugen fra dypet. Full av blåskjell og groe. 

@Ida Marie III Rykkdempingen går nok bra, det blir et 36 kilos lodd mellom båt og blåse.

@Olevine Jeg fant faktisk en halv boks Maritim-stoffing som var igjen fra plastbåtdagene mine, så jeg tror jeg skal smøre på et par strøk i morgen for moro skyld. Se hvordan det funker fram til neste år.

@Ingar Her har vi problemer med både blåskjell og rur, særlig den øverste metren. Det er ei lita bukt der det om sommeren er sol omtrent fra morgen til kveld. Den ene naboens blåse gikk av i vinter, nesten helt sikkert (ut fra tauet) fordi blåskjell hadde vokst på tauet den øverste meteren og skrapt mot spleisen. Men akkurat det vil ikke skje hos meg, sånn ser blåsa ut nå, klar til å feste tauene ned til moringen, inn til brygga og til båten.

image.png.00732362cdecd0bbfc7091cea289dd50.png

@Hulda Det har gått noen blåser til bunns her også, men det har som regel vært en kombinasjon av luftlekkasje og groe. De har en tendens til å bli hengende rett under overflaten, som feller for propellen. Min blåse er skumfylt og har drøyt 90 kilos oppdrift, så jeg tror ikke det er noen fare her.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...