Petter0703 Startet 4.April Link til dette innlegget Startet 4.April (redigert) Hei har en Mercury 30hk-2takt 2006, når jeg pumper bensin lekker det ut igjen fra forgasser. Noen som vet hvorfor? Redigert 4.April av Petter0703 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April Bytt nålventilen i forgasseren, det flyter over fordi flottøren ikke klarer å tette ventilen, dvs det blir for mye bensin i flottørkamret. Sjekk samtidig flotørnivået. Sitér dette innlegget Link to post
Petter0703 Svart 5.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April Hei, hvordan sjekker man flotørnivået? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April @Petter0703 spør; hvordan sjekker man flotørnivået? Det er spesifikt for hver motor, det står godt forklart i alle verksted håndbøker jeg har sett. På en Mercury så er det greit å være sikker på at verksted håndboken dekker ditt motor nummer. En reparajonsmanual / verksted håndbok koster noen kroner men forklarer det meste veldig godt og detaljert så med dagens verkstedpriser tjener du den fort inn. Også kan du lære veldig mye på kort tid. Takk for at du fulgte reglene for Forumet og laget en god søkbar trådtittel 👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April Hvor er motoren produsert hen? Hvis Japan er den sannsynligvis basert på en Tohatsu 25/30, som kom i form av Mercury, Mariner og Tohatsu. Forholdsvis grei å kjenne igjen på dekselet også (her i form av en 2006 Mariner). Greit å vite, i tilfelle reparasjonsmanual er mer tilgjengelig fra de andre merkene. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April I så fall sjekk at forgasseren er lik. Har du sett om noen av alternativene finnes i dokumentet arkivet her på Forumet? Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April Ta av forgasser, skru av flottørkammer under forgasser, sett på provisorisk slange på ca 50cm der bensinen kommer inn på forgasser, putt slangen i munnen å blås samtidig som du ned fingeren løfter flottøren sakte opp, den skal stenge/du skal ikke klare å blåse gjenom slangen når flottøren ligger vannrett med underdel av forgasser (ha så lang slange att du ser forgasser rett fra siden når du gjør dette, hold forgasser vannrett), om du passerer vannrett nivå å viderr opp å du fremdeles kan blåse i slangen har du en sv 3 mulige feil... -Rusk mellom flotyørnål å nålsetet -Utslitt nålspiss -Feil flottørnivå. Du skal ikke langt over vannrett position før det kan bli galt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April Petter0703 skrev On 5.4.2025 at 18.19: Hei, hvordan sjekker man flotørnivået? Du kan lære prinsippet og du ser på illustrasjonen jeg postet for noen år siden omtrent midt på side tre. Du kan også lese mer om forgasser mekking om du søker "dynamisk flotørnivå" Men hvilket mål som er korrekt for din motor må du i manualen for din motor for å finne. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 10.April Link til dette innlegget Svart 10.April Petter0703 skrev On 4.4.2025 at 16.04: når jeg pumper bensin lekker det ut igjen fra forgasser. Noen som vet hvorfor? Mest vanlig at dette skyldes urenheter, slik at ventilen ikke stenger. Sørg for å ha et godt filter, og tøm forgasser på høsten, så ikke bensin får mulighet til å skape problem. I 99 av 100 ganger, holder det å rense forgasser og filter. Flottørhøyden skal normalt ikke endre seg. Så ikke juster om du ikke har data og kunnskap. Hver gang før du starter motor, merker du om pumpa holder seg hard, etter pumping og før start. Det er signal om at ventilen stenger, og det ikke er lekkasje et eller annet sted. Sjekk hver gang. Tar to sekunder. Sikkerhet i båt. God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.April Link til dette innlegget Svart 10.April Selco Racing skrev for 3 timer siden: Sørg for å ha et godt filter, og tøm forgasser på høsten, så ikke bensin får mulighet til å skape problem. Takk for at du nå støtter både montering av godt filter og drenering av forgasser Hvis alle hadde fulgt de rådene hadde det ikke blitt så lange køer på verkstedene på sommeren... Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 11.April Link til dette innlegget Svart 11.April Men nå er problemet der, håper du fikk logikken i det jeg skrev, tror du finner feilen der. Flottørhøyde bør alltid sjekkes på eldre motorer da det ofte har vært flere som har tuklet med forgasserne på eldre motorer. Å ja, drenering å filter er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.