Jump to content

Bytte ratt Windy 8000

Niko8000

Recommended Posts

Jeg ønsker å bytte mitt slitte originalratt til et Isotta Carlotta-ratt. Sliter litt med å skjønne koblingene på stammen etter jeg tok av rattet. Passer Carlotta-rattet rett på, eller må det demonteres mer og benyttes en hub med kile eller stjernemønster?:usikker:

IMG_9219.jpeg.b44b55982eb758f3c1a36453ef6d5fee.jpeg

Her har du vel bare fjernet selve rattet? Hvor mange skruer satt den med? Vanligvis så er ratt i dag festet med 6 skruer i hexagon-form rundt senterhullet. Det som sitter igjen på rattakslen må nok av, og du trenger da sikkert ny hub i tillegg til ratt. Tenker det metallfeste du har sitter på en kon med kile. Ser at rattaksel er tykkere på innsiden. Kan sitte godt etter mange år, så bruk rustløser og avtrekker. Å banke rett på akselen kan gjøre mer skade enn nytte.

Stemmer det, har bare tatt av kun rattet som var festet med 3 skruer:smiler:

Har aldri demontert ratt med kile før. Kilen må vel vær satt fra oversiden? På denne delen ser det ut som alt er støpt sammen, syrefast gjenget del og galvanisert brakett:usikker: 

sitter en låsering innerst, mulig den må av først for å komme til mer?

Det er en Volvo penta 5,7GXiE-J fra 2010, har du samme?

Båt er fra 1991 og motor er en Volvo Penta D4-260 fra 2007. Går som en drøm med den motoren:tommel_opp:

Den alusaken du har der tenker jeg sitter med kile på akselen som er kon. Du vil kun se spor fra kilen på baksiden av den alu-greia (kalles for nav, boss eller hub) etter at den er tatt av. Sitter låseringen i forkant, så må den av før du drar av navet. Bruk en liten hammer og småslå fra alle kanter etter at du har strammet opp med en ters/avdrager. Så strammer du mer. Plutselig kommer den. Den kan ha satt seg godt. Bruk rustløser eller noe penetrerende etc også. Er du på face så er det en gruppe som heter "Windy 8000 eiere". Der er det også en del svar du kan få om båten generelt sett..

NB: Den innerste låseringen skal du ikke ha av. Den er for å holde tetning rundt rattaksel på plass. Du skal kun ha av den alu-saken.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...