Jump to content

Rpm 13 1/4×20 propell vs 14×19 propell ?

Rune.f

Recommended Posts

Det korte svaret er: det er det også denne gangen. umulig å svare på med så mange ukjente variabler... 

Tar du utgangspkt i samme propell {feks Laser II}? 

Anbefaler deg å dele hvilken propell, båt og hvilken motor det er du har og håpe på at noen har samme kombinadjon som deg og har efaringsdata. 

2 18fots skrog som for deg kan se kanskje like ut, kan gi motsatt svar... 

Suzuki 115 er ikke EN motor, en totakter, og en lean 4T injektion motor har helt forskjellige dreiemoment kurver noe som igjen gir forskjellige svar på spørmålet ditt. 

En viktig faktor her er propellslipp. Altså hvor fort propellen teoretisk skrur seg fremover, i forhold til farten båten holder. En lett hurtiggående båt har lite slipp, og pitch vil ha stor betydning. Hvis en for eksempel tenker seg at en N x 16" propell ikke overfører noe kraft, om båten blir tauet i toppfart med normalt maksturtall, så vil jo økningen i % være ganske stor, om en går fra 16 til 19 eller fra 16 til 20.  Mens en saktegående båt med en liten propell vil ha mye slipp. Ved oppstart ligger jo båten stille, og propellen flytter bare på vannet. Da har propellens areal  stor innflytelse på hvor mye vann propellen flytter.  Og propellens areal øker jo med kvadratet av diameteren.

Så i en tippekonkurranse ville jeg tippet at 13 1/4x20 gir litt lavere turtall på din båt ved toppfart. 

dieselfan skrev 53 minutter siden:

Suzuki 115 er ikke EN motor, en totakter, en 4T forgasser og en lean 4T injektion motor har helt forskjellige dreiemoment kurver noe som igjen gir forskjellige svar på spørmålet ditt. 

Finnes ikke 115hk Suzuki firetakter med forgasser. Det finnes DF115 og DF115A med 1950cm3 slagvolum, DF115A har leanburn. Så har vi DF115B med 2044cm3 slagvolum og høyere kompresjon (og selvfølgelig leanburn). 

abbor skrev for 3 timer siden:

Finnes ikke 115hk Suzuki firetakter med forgasser.

Takk for korrigering @abbor, fakta er viktig og det skal være riktig👍

Men det viktige her er å prøve å få TS til å forstå at om han ikke deler essensiell info så blir det bare jalla... 

Er vant til att Dieselfan er der å "pirker" på meg.

Greia er att det er bare 14×17 å 14×19 å få til Suzuki (er flere men de som er aktuelle for meg), kjører med 14×19 å har da ca 5500rpm/30kn med litt last, dvs totalvekt ca 17-1800kg.

Med 14×17 ender jeg opp med å nå turtallssperra med det samme (av en merkelig grunn, skal jo normalt skille ca 400rpm)

14×19 gir meg mindre rpm enn jeg ønsker på fullgass samtidig som jeg gjerne vil litt ned i trollingfart med trollmoden noen ganger i medstrøm, 14×18 hadde vært perfekt på papiret men det er ikke å få, gidder ikke å kjøpe propeller for mange 10000kr på slump i håp om å være heldig, så spør derfor om råd når min kompetanse på aktuelt felt ikke holder mål, har spurt om ting ang Antares 6 her flere ganger men virker ikke som noen har den båten her inne ?

Jeg pirker ikke, jeg jobber målrettet og bevist i et forsøk på å få deg til å dele riktig og viktig informasjon slik at du kan få løst problemet ditt.

Du deler fortsatt ikke navnet på propellene du refererer til

Du deler fortsatt ikke om du har 2T eller 4T motor

Båttypen er relevant for problemstillingen din og du har den ikke med i trådtittel.

Om du ikke har noe tro på at dette er viktig så les reglene for Forumet flere ganger, så vil du oppdage at dette er ikke noe jeg har funnet opp. 

Supert :tommel_opp: :tommel_opp:

Nå som vi vet at det er Suzukipropeller så skal jeg prøve å finne belastningskurver for begge variantene. Kanskje du kan få litt hjelp fra Frankrike om ikke noen her hjemme har erfaringsdata som de kan dele med deg. 

Du nevner at du opplever få svar når du har spurt om forskjellige ting ifm båten din. Jeg har stusset på det samme, i flere år. Der jeg stort sett oppholder meg er det ca 4500 båter men jeg vet bare om en Antares 6. Noen flere av 7'eren. Kjenner ikke eieren men skal legge en lapp på båten hans så kanskje han ringer.. 

Har erfaring fra Antares 650 og 585 med DF115, for begge båter er det orginal Suzuki stålpropell I 14x20" som fungerer best. Motorene kan trimmes ut mye mer og har mye bedre grep i svinger med stål enn med Suzuki aluminium. Begge båtene føles som en annen og mye bedre båt med denne propellen. Nå er vel skroget til Antares 6 litt mer tungdrevet enn 580 og båten din er forholdsvis tungt lastet. Ville ha prøvd Suzuki 14x18" stålpropell. Den er ikke tilgjengelig i Norge lenger, men PowerTech LNT som er tilnærmet identisk er tilgjengelig hos Winrace. Du kan bestille orginal Suzuki stålpropell fra USA. En kompis med Antares 580 har PowerTech propellen, motoren på hans båt er min gamle DF115. Er knapt mulig å merke forskjell på om det er PowerTech 14x20" eller orginal Suzuki stålpropell i samme dimensjon på hans Antares 580. Suzuki 14x20" stålpropellen bruker jeg på DF140BG på min Antares 650. 

Rune.f skrev for 13 timer siden:

Med 14×17 ender jeg opp med å nå turtallssperra med det samme (av en merkelig grunn, skal jo normalt skille ca 400rpm)

14×19 gir meg mindre rpm enn jeg ønsker på fullgass samtidig som jeg gjerne vil litt ned i trollingfart med trollmoden noen ganger i medstrøm, 14×18 hadde vært perfekt på papiret men det er ikke å få,

Som du sier, en mellomting av de 2 du har burde være midt i blinken.  

Her ville jeg sjekket med en propellguru, Andvik eller Winrace for å høre hva som kan gjøres med 17" og 19" du allerede har, for å treffe litt bedre på turtall i forhold til belastning.   Vil tippe det er enklest å få banket inn litt mer stigning/cup i en 17" enn å ta ned en 19"...:usikker:

Den tommelfingerregelen på 200-250rpm pr tomme, er nettopp det, en tommelfingerregel.   Stemmer ofte bra. i andre tilfeller mindre bra.   Suzuki kjører med lavere turtall på propell + større diameter enn konkurrentene, noe som nok påvirker her 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har hatt autosøk på Finn.no på Antares 6 siden 2021 av nysjerrighet, ingen har kommet for salg brukt før nå etter nyttår 25, det er nå 4st for salg + en 5'e som solgte med det samme, de som har disse kjøpte de nye i 2019/20 da den nye skrogformen kom, de har hatt nå dem i 5-6år å tiden er nå kanske inne for ny båt.

Iflg forhandlere jeg har pratet med har de solgt bra, men det er nå siste året de produseres, nye modeller skal ut på markedet.

Jeg liker båten ekstremt bra, jeg hevet motor å montert Smart Tabs noe som gjorde båten perfekt i lavere hastigheter, motor var montert for lavt fra forhandler.

Ekstremt stødig båt, 3 mann kan gå rundt i båten uten att man trenger å ta i rattet å korrigere kursen, krenger overhodet ikke, perfekt trollingbåt.

Nå skal autopilot inn for enklere enmannstrolling......så håper jeg å finne propell som ett petimeter hode blir fornøyd med.

Angående smart tabs prøvde jeg dette på min båt med forrige generasjon skrog. Fikk lavere fart pr turtall i hele registeret og etter dårlig husk ca 20% dårligere drivstofføkonomi. Som deg opplevde jeg båten mer retningsstabil i hele registeret, men var ikke verdt det. 

ta av gassfjærene og prøv turtall på WOT igjen. Er fort litt å hente der også før evt propellbytte. 

Rune.f skrev On 8.4.2025 at 23.45:

gidder ikke å kjøpe propeller for mange 10000kr på slump i håp om å være heldig, så spør derfor om råd når min kompetanse på aktuelt felt ikke holder mål,

Skjønner veldig godt at du ønsker ganske klare anbefalinger før du handler, men har du ingen rundt deg du kan låne/leie en propell av?

Kan jo ta en tjuvtitt på propellene rundt på brygga, er jo en mulighet det, hvilke motorer har samme hub som Suzuli ?

Ang Smart Tabs så har jeg brukt mye tid på testing der, har hatt de på 4 båter, om de er for stramme mistes toppfart, de må plasseres rett å ha rett dempere, de skal ligge å flyte oppå vannet noen kn før toppfart, da tapes det ikke toppfart, båten tipper 30kn, høyere enn det har jeg ikke hørt Antares 6 presterer med 115hk som er største motoralternativ, ser de som selges nå oppgis til 28-30kn.

Der de virkelig hjelper er å for løfte båten ved akserlasjon, mange mener det må kjøpes dyre hydrauliske eller elektriske brett.....selve brettet som gjør jobben blir jo ikke bedre av høyere pris, de gjør i realiteten en veldig enkel jobb.

Hadde en Galia 670MC for noen år siden med elektriske brett, største mannskiten jeg har hatt, om de ikke ble styrt 100% rett hele tiden gikk båten med konstant slagside, gjorde ikke annet enn å sitte å trykke på bryterne.....å nå kommer vel stormen :)

Det enkle er overraskende nok ofte veldig bra, greit å slippe å tenke på dem annet enn att jeg vet att båten ble mye raskere opp i plan.

Hva blir 24kn med 21-22l/t i forbruk ? det er hva min Antares 6 bruker i masjfart med 2-3voksne, full tank å div utstyr, kan for alt jeg vet være mye 🤔 har aldri tenkt over det.

Rune.f skrev 8 minutter siden:

Hva blir 24kn med 21-22l/t i forbruk ? det er hva min Antares 6 bruker i masjfart med 2-3voksne, full tank å div utstyr,

Med et forbruk på 21 liter/time skal du kunne ha et turtall på 4200 omdr. Stemmer det med dine 24kn?

Ja det høres veldig kjent ut, muligiens ca100rpm mer, hva sier det deg ?

Jeg har jo alltid syns båten er rimelig i drift uten å ha tenkt mer inngående over det, synes jeg kjører lenge på en 100l tank, har vel bare aldri tenkt på drivstoff forbruket annet enn att tanken varer lenge...men dorger jo mye, er sjelden over masjfart, oftest fra a til b er det 16-18kn da den planer 100% da, å fiskeutsyret må jo ordnes + dorgerute må planlegges :)  ikke som å ha båt i Oslofjorden, her blir det er ikke mye turer for turens skyld, fisket som er hovedfokus i kombinasjon med det å få til en båt med gode løsninger til mitt formål.

Det forteller at den propellen du oppnådde den farten/forbruket/turtallet er ganske nært det Suzuki mener er optimalt.
Vi må også ta med her at nøyaktigheten på turtellere generelt gjerne har noen prosent i missvisning...

Det forbruket er med orginal Suzuki 14×19.

Den digitale turtelleren tror jeg nok er nøyaktig, forbrukt bensin stemmer 100% iht kjørekomputeren, jeg ser aldri på selve bensinmåleren, bruker forbrukt antall liter, når tanken fylles opp er det 100l på tanken, hvis instrumentet sier att det er igjen 35l så går det på 65l, det har en nøyaktighet ned på 0,5l, veldig bra instrument.

abbor skrev 15 minutter siden:

Hvis du har SMG4 instrument så er turtallet svært nøyaktig.

Da er avvik i turtallet en variabel som en trolig kan se bort ifra.

En sitter da igjen med at den største variabelen kan være forskjellige skrog.

Js har det digitale multi instrumentet som fulgte motoren, det viser på literen rett forbrukt mengde bensin, bruker den isteden for den digitale tankmåleren som er på samme instrument.(det opp til høyre på bildet) Screenshot_20250409_182040_Snapchat.jpg.518021306fc45db5facd3f3f70d66269.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...