Jump to content

Rens av kjølesystem på en Mercruiser 2,8QSD

Vassbakken

Recommended Posts

Har en Askeladden Z7 med en Mercruiser 2,8QSD (hvit) som jeg nå har kjørt et par sesonger. Tenkte å ta en rens av kjølesystemet før sesongen starter. Har ikke hatt noe problem med kjølingen, så dette er bare for å være litt i forkany, eller er dette unødvendig.

Har da noen spørsmål:

1: Hvilket stoff skal jeg bruke? Kan jeg bruke vanlig systemrens på både sjøvannsside og ferskvannsiden?

2: Hvordan rense ferskvannssiden. Ser systemrens anbefaler å tappe av kjølevæsken og fylle på ferskvann med riktig dosering systemrens og la det stå to dage. Også kjøre båten noen ganger slik at en får opp temperaturen og sirkulert dette. Er det noen anoder her som må tas ut evt? Høres dette ut som en grei metode? Når systemrens er tappet av, bør en da skylle gjennom med ferskvann flere ganger eller kan man bare tappe av systemrensen og fylle opp med kjølevæske.

3: Hvordan rense sjøannssiden? Sjøvannsinntaket er bygd om slik at det tas inn på eget inntak under båten og ikke bak på drevet. Kan jeg bare ta av slangen mellom fillteret på sjøvannsinntaket (står jo ved siden av motoren), holde slangen opp så den kommer høyere enn motoren og helle på blanding med systemrens, for så å la det stå i to dager? Eller vil det meste bare bli drenert ut vi eksosen så dette ikke vil fungere? Hjelper det å kjøre opp drevet?

Et annet alternativ jeg tenkte var å sette en stamp under drevet(eksosutløpet) sette en sirkulasjonspumpe opp i stampen og slange opp i motorrommet og koble den sammen med slanggen som går ut fra inntaksfilteret og inn på motoren. Da vil jeg kanskje greie og sirkulere gjennom systemet. regner med at jeg får sirkulasjon gjennom vannpumpen her? 

Håper noen har tips og råd her.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...