Jump to content

Riktig kobling av minus til motorblokk?


PiperBill

Recommended Posts

Hva er riktig måte å koble minus fra batteri til motor? Er det direkte kobling fra batteri til motorblokk og så tilbake til  felles skinne for minus? Eller direkte fra batteri til felles skinne og så videre til motorblokk? Det er snakk om en 98 Scan Baltic med 12v da motorblokk er koblet til minusskinne og videre til batteriet med 70mm2 kabel og det er slik det er laget fra fabrikken.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Normalt er dynamo-minus koblet til motorblokken og starter-minus også koblet til denne. Batteri er så koblet til minus på starter.

Dette er ved 1-polet anlegg, men det finnes også motorer som er 2-polet hvor blokken er isolert fra minus. Dynamo-minus er da koblet direkte til batteri-minus.

Volvo har også hva de kaller 1.5 polet hvor blokken normalt er isolert, men kobles til batteri-minus via et eget relé  når starteren går.

Forbruk er normalt tilkoblet en skinne som er koblet direkte til batteri-minus. Og starter via egen kabel direkte til batteri-minus. Å ha startstrømmen via samme skinne som forbruk høres ikke ut som en optimal løsning.

Link to post
Ingar skrev 37 minutter siden:


 Å ha startstrømmen via samme skinne som forbruk høres ikke ut som en optimal løsning.

Takk Ingar. Da fikk jeg noe å tenke på. Det er en 1-polet anlegg men det finnes ikke minus kabel koblet på startmotoren  og det er fra fabrikanten. Minuspolen er en bolt på motorblokk som minuskabelen fra felles skinne er tilkoblet. Jeg har tenkt å legge opp en ekstra 70mm2 kabel fra minus på startbatteri til en av monterings-boltene på starteren da den er jordet til motorblokk. Jeg får av og til veldig treg start på motoren når den er varm og det skyldes spenningsfall på minussiden. Alt annet er undersøkt og oppgradert.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Ja, rart at det er gjort slik i en en såpass ny båt. Jording av startmotor og forbruks-skinne bør være via separate kabler direkte til batteriene.
Minsker muligheten for spenningsfall til starter og transienter (spenningstopper) som kan skade elektronikk ombord.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...