Horst Startet 6.April Link til dette innlegget Startet 6.April Jeg har skiftet finfilter og grovfilter på en MD2030. Holdt på å lufte dieselsystemet og løsnet lufte skrue på motor og pumpet med den lille pumpa på motor i sikkert 20 min. Hvor lenge må man forvente å pumpe? Jeg har mistanke om at jeg kanskje ikke har fått alt tett og at systemet suger luft. Jeg fylte ikke de nye filtrene med diesel da jeg monterte de, tenkte aldri jeg skulle måtte pumpe i evigheter…. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April Kjenner du skikkelig motstand på pumpearmen? Det er mulig at du må dreie litt på motoren for at pumpen skal ta. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Horst Svart 6.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April Takk Lars, det tenkte jeg selvsagt ikke på, skal prøve det neste gang jeg er i båten. Det er ikke mye motstand når jeg pumper. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April Det er nok sikkert som @Lars H.sier, at pumpen står på kammen. Det går jo an å suge litt også, i luftingen på finfilteret. Med en oljeskiftpumpe og en slange med litt tape, for eksempel. Med en klar slange på den vil du da også se om det kommer luft. En midlertidig klar slange på returen er også bra for å sjekke for luftbobler. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 8.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April Det løste seg og nå går motoren. Takk for gode råd. Nå lærte jeg litt og 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.April Link til dette innlegget Svart 8.April Jeg har samme motor. Jeg åpner lufteskrua og setter slangen på jollepumpa i diesel-påfyllingsrøret og trykker litt overtrykk så pipler diesel ut. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 8.April Link til dette innlegget Svart 8.April Et råd jeg fulgte er å sette en sånn ballongpumpe som en bruker mellom tank og påhengsmotor, på slangen før forfilteret. Ikke mange pump for å fylle og lufte hele systemet. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Akvanauten Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April Det som også er mulig er å starte motoren med luft i systemet. Mulig du må starte noen ganger. Bruk startmotoren til å dra motoren rundt. Blir nok litt host og hark til å begynne med, men etterhvert så får du ut lufta. Ha gjerne er batterilader på startbatteriet og ikke kjøt startmotoren lenge av gangen. Lykke til. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
J-Å Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April Akvanauten skrev 3 minutter siden: Det som også er mulig er å starte motoren med luft i systemet. Men vær litt obs på at eksossystemet kan fylles opp med sjøvann, hvis du kinner lenge uten at motoren starter. Det kan gi så mye motstand at motoren kveles. I verste fall vannslag. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 4.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai Oppfølgingsspørsmål: Jeg har kjørt ca 10-15 timer etter bytte av dieselfilter og lufting. Lurer på om det fortsatt kam være noe luft i systemet. Symptomer: 1. Motoren går ikke på maks turtall, den «kveles» liksom og turtallet går ned. 2. Tungstartet, må kinne lengre enn vanlig og trenger ofte 2 forsøk på å få den Oslo gang. Noen som har gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai I så fall tror jeg det må være ny luft som kommer inn et eller annet sted. Diagnosetipset er å sette inn en bit med klar slange på returslangen (1), for å se om det er luftbobler der. Hvis du har en lufteskrue på finfilteret(2), så kan du evt. prøve å åpne såvidt der mens motoren går, og se om det kommer luft, og om motoren begynner å gå bedre. Det kan også være at utløpet fra tanken begynner å bli tett. Da kan det hjelpe å koble fra på grovfilteret og blåse tilbake mot tanken med en luftpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai Horst skrev for 2 timer siden: Lurer på om det fortsatt kam være noe luft i systemet. Hvis du har åpnet lufteskruer med kobberpakninger så blir ikke de tette en gang til. Hjelper visst å gløde den over gassblusset for å få den myk igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai Vil ikke luft gi hosting og ujevn gange? Det høres ut som guff i tanken og inntaket for meg. Så J-Å sitt råd om å blåse tilbake fra forfilteret vill vært mitt første punkt. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
J-Å Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai En mulighet er også å la motoren gå på diesel fra en kanne, med en slange rett inn på matepumpen Gjerne en klar slange, så er det lett å se hvordan luftingen går.. Håper du deler fasit med oss etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 11.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai Steihy skrev On 4.5.2025 at 19.00: Vil ikke luft gi hosting og ujevn gange? Det høres ut som guff i tanken og inntaket for meg. Så J-Å sitt råd om å blåse tilbake fra forfilteret vill vært mitt første punkt. Det stemmer at jeg har litt ujevn gange og. dieseltanken min er helt ren, nettopp sjekket den. Jeg fant en liten lekkasje på grovfilteret, det er utbedret nå og nå tåler den turtall opp mot 3000 rpm før den går ned til 2500. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.Mai Link til dette innlegget Svart 12.Mai Diesel fra en høyt plassert kanne, med en gjennomsiktig slange direkte inn på matepumpen, kan hjelpe til med å isolere feil. Ellers kan jeg bare gjenta tidligere forslag. Spesielt det å lufte ørlite på "2" mens motoren går på fullt, er jo gjort på få sekunder (hvis du kommer til uten risiko). Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 13.Mai Link til dette innlegget Svart 13.Mai Horst skrev On 11.5.2025 at 22.17: dieseltanken min er helt ren, nettopp sjekket den. Betyr det du vet at stigerøret er rent? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Horst Svart Søndag 18:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 18:35 Jeg vet ikke om stigerøret er tett, men jeg gikk over alle slangeklemmer, strammet fin og grovfilter litt hardere så nå virker problemet å være borte. Jeg justerte også tomgangen som gikk for lavt. Har imidlertid nytt problem kanskje: varsellampen for høy temperatur gikk i helga da jeg presset den litt på høyere turtall og reduserte og da forsvant den. MEN når jeg går på tomgang med båten i gir piper varsellampen for temperatur og det finner jeg litt rart. Jeg har sjekket impeller og tenkte neste sjekk var å rense varmeveksler. Andre gode tips mottas gjerne🙃 Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Søndag 19:34 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:34 Har du panelet med temperaturmåler og oljetrykkmåler i tillegg, eller har du det med bare varsellamper og alarm. Om du har instrument i tillegg så bør jo det også vise for høy temp. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Mandag 14:53 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:53 Horst skrev for 20 timer siden: Andre gode tips mottas gjerne Har du plenty vann ut eksosen? varm motor skyldes gjerne for lite sjøvann gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.