Jump to content

Bytte finfilter og grovfilter på en MD2030

Horst

Recommended Posts

Jeg har skiftet finfilter og grovfilter på en MD2030. 

Holdt på å lufte dieselsystemet og løsnet lufte skrue på motor og pumpet med den lille pumpa på motor i sikkert 20 min. Hvor lenge må man forvente å pumpe? Jeg har mistanke om at jeg kanskje ikke har fått alt tett og at systemet suger luft.

Jeg fylte ikke de nye filtrene med diesel da jeg monterte de, tenkte aldri jeg skulle måtte pumpe i evigheter….

Det er nok sikkert som @Lars H.sier, at pumpen står på kammen. Det går jo an å suge litt også, i luftingen på finfilteret. Med en oljeskiftpumpe og en slange med litt tape,  for eksempel. Med en klar slange på den vil du da også se om det kommer luft. En midlertidig klar slange på returen er også bra for å sjekke for luftbobler. 

Det som også er mulig er å starte motoren med luft i systemet. Mulig du må starte noen ganger. Bruk startmotoren til å dra motoren rundt. Blir nok litt host og hark til å begynne med, men etterhvert så får du ut lufta. Ha gjerne er batterilader på startbatteriet og ikke kjøt startmotoren lenge av gangen. Lykke til. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

• 4 uker senere...

Oppfølgingsspørsmål:

Jeg har kjørt ca 10-15 timer etter bytte av dieselfilter og lufting. Lurer på om det fortsatt kam være noe luft i systemet.

Symptomer:

1. Motoren går ikke på maks turtall, den «kveles» liksom og turtallet går ned.

2. Tungstartet, må kinne lengre enn vanlig og trenger ofte 2 forsøk på å få den Oslo gang.

Noen som har gode råd?

I så fall tror jeg det må være ny luft som kommer inn et eller annet sted. Diagnosetipset er å sette inn en bit med klar slange på returslangen (1), for å se om det er luftbobler der. Hvis du har en lufteskrue på finfilteret(2), så kan du evt. prøve å åpne såvidt der mens motoren går, og se om det kommer luft, og om motoren begynner å gå bedre. 

Det kan også være at utløpet fra tanken begynner å bli tett. Da kan det hjelpe å koble fra på grovfilteret og blåse tilbake mot tanken med en luftpumpe.

image.png.c48948b38a1d94895754df2145752fa0.png

Steihy skrev On 4.5.2025 at 19.00:

Vil ikke luft gi hosting og ujevn gange? Det høres ut som guff i tanken og inntaket for meg. Så J-Å sitt råd om å blåse tilbake fra forfilteret vill vært mitt første punkt.

Det stemmer at jeg har litt ujevn gange og. 

dieseltanken min er helt ren, nettopp sjekket den.

Jeg fant en liten lekkasje på grovfilteret, det er utbedret nå og nå tåler den turtall opp mot 3000 rpm før den går ned til 2500.

Diesel fra en høyt plassert kanne, med en gjennomsiktig slange direkte inn på matepumpen, kan hjelpe til med å isolere feil. Ellers kan jeg bare gjenta tidligere forslag. Spesielt det å lufte ørlite på "2" mens motoren går på fullt, er jo gjort på få sekunder (hvis du kommer til uten risiko).

• 3 uker senere...

Jeg vet ikke om stigerøret er tett, men jeg gikk over alle slangeklemmer, strammet fin og grovfilter litt hardere så nå virker problemet å være borte. Jeg justerte også tomgangen som gikk for lavt.

Har imidlertid nytt problem kanskje: varsellampen for høy temperatur gikk i helga da jeg presset den litt på høyere turtall og reduserte og da forsvant den.

MEN når jeg går på tomgang med båten i gir piper varsellampen for temperatur og det finner jeg litt rart. 

Jeg har sjekket impeller og tenkte neste sjekk var å rense varmeveksler. 

Andre gode tips mottas gjerne🙃

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...