Jump to content

Bytte finfilter og grovfilter på en MD2030

Horst

Recommended Posts

Jeg har skiftet finfilter og grovfilter på en MD2030. 

Holdt på å lufte dieselsystemet og løsnet lufte skrue på motor og pumpet med den lille pumpa på motor i sikkert 20 min. Hvor lenge må man forvente å pumpe? Jeg har mistanke om at jeg kanskje ikke har fått alt tett og at systemet suger luft.

Jeg fylte ikke de nye filtrene med diesel da jeg monterte de, tenkte aldri jeg skulle måtte pumpe i evigheter….

Det er nok sikkert som @Lars H.sier, at pumpen står på kammen. Det går jo an å suge litt også, i luftingen på finfilteret. Med en oljeskiftpumpe og en slange med litt tape,  for eksempel. Med en klar slange på den vil du da også se om det kommer luft. En midlertidig klar slange på returen er også bra for å sjekke for luftbobler. 

Et råd jeg fulgte er å sette en sånn ballongpumpe som en bruker mellom tank og påhengsmotor, på slangen før forfilteret. Ikke mange pump for å fylle og lufte hele systemet. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Det som også er mulig er å starte motoren med luft i systemet. Mulig du må starte noen ganger. Bruk startmotoren til å dra motoren rundt. Blir nok litt host og hark til å begynne med, men etterhvert så får du ut lufta. Ha gjerne er batterilader på startbatteriet og ikke kjøt startmotoren lenge av gangen. Lykke til. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Akvanauten skrev 3 minutter siden:

Det som også er mulig er å starte motoren med luft i systemet.

Men vær litt obs på at eksossystemet kan fylles opp med sjøvann, hvis du kinner lenge uten at motoren starter. Det kan gi så mye motstand at motoren kveles. I verste fall vannslag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...