Jump to content

suzuki 115hk 2t starter ikke etter drivstoff filter bytte

Skibsplast-605

Recommended Posts

Hei

Har en skibsplast 605 med suzuki 115hk 2t 1999 alt sammen. Byttet drivstoff/vannutskiller men nå får jeg ikke start. Hvordan går jeg frem for å lufte skikkelig her? Noen som har erfaring? 😊 

Hilsen er som er litt fersk i gamet 😊

har du pumpeblære på slangen?  

Mistenker du kan ha en liten luftlekkasje en eller annen plass etter bytte. slik at bensinpumpa ikke klarer å dra bensin helt fram dit den skal 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Skibsplast-605 skrev 1 minutt siden:

Ja jeg har pumpeblære men jeg pumper denne så høres det bare ut som jeg pumper luft.

Systemet ditt er selvluftende. Dvs at ved å pumpe med blæra så skal du klare og fylle opp forgasserne slik at nåleventilene i hver forgasser til slutt stenger og blæra blir hard, dersom alt virker som det skal.

Det finnes ingen "lufting" på dette systemet.

Mulige feil:

Tom tank

Feil på ventiler i blærepumpe

Feil på koblinger på bensinlangen i begge ender (kan ruste fast)

Du gir opp fordi for tidlig fordi blæra ikke blir hard (husk at du må pumpe lenge for å fylle opp et stort filter...)

Nåleventilene i forgasserne kan ha satt seg, men det er lite sannsynlig at det skjer på alle samtidig.

Er du sikker på at pakning på filteret er satt riktig og at filteret er tett?

Husk at pil på blærepumpe SKAL peke mot motor, ellers virker den ikke...

Hva har du skrudd på siden alt virket sist?

Slange/blære/koblinger slites med tida det også og bør skiftes ut innimellom.   Anbefaler da originalt eller feks Scepter fra båtutstyrsforretning - ikke biltema.   

Jeg og en kompis var ute for at ventilene i blæra var så slitte at den ikke klarte å pumpe opp bensin fra tanken - den bare rant tilbake.   Vi kom oss til land ved å lage kink på bensinslangen vekselvis foran og bak blæra mens vi pumpa, slik at vi fikk pumpa opp nok bensin til at bensinpumpa på motor klarte å ta over

Og så en annen ting å være klar over:  vanlige slangeklemmer er ikke alltid egnet for bensinslange - etterhvert så de strammes til å klemmer de ikke helt jevnt rundt hele slangen , og det kan dermed risikere at det trekkes falskluft. 

Denne typen klemmer jevnt rundt hele slangen :  
image.png.7662cc43496f3dfcc46b62c1bdf27e5f.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 28 minutter siden:

Mistenker du kan ha en liten luftlekkasje en eller annen plass etter bytte. slik at bensinpumpa ikke klarer å dra bensin helt fram dit den skal

Dette er en Suzuki 115 2T, enkel mekanisk vacuumassistert bensinpumpe som ikke vil virke skikkelig før filteret er fullt.
Får han ikke til å pumpe til blæra blir hard så er det liten hjelp i å dra på starteren...

min erfaring med slike vakuumpumper er at klarer til en viss grad å dra fram bensin uten å pumpe på blæra, men det forutsetter jo at systemet ikke er helt "tørt" og at slanger/koblinger osv er i orden 

Sitat

Husk at pil på blærepumpe SKAL peke mot motor, ellers virker den ikke...

En jeg kjenner var litt redd for at noen skulle stikke av med båten hans, så han snudde bensinslangen (ståltank og samme type kobling i begge ender.  Neste gang han skulle bruke båten var dette glemt ... De spekulerte fælt på hva dette var forslag merkelig feil som hadde oppstått :fniser:  :frustrert:

ivar skrev 1 minutt siden:

min erfaring med slike vakuumpumper er at klarer til en viss grad å dra fram bensin uten å pumpe på blæra

Vi postet nesten samtidig så jeg så ikke ditt siste svar før jeg postet... 

Takker for tips her, tanken er full av 98 bensin, jeg skrudde kun ut drivstoff filter huset, renset den koppen i bunn og skrudde det inn igjen med nytt filter (var på tide) men det er gammelt alt som er så da tror jeg nok jeg skal prøve å bytte blærepumpa først her. Så får jeg se om det gjør susen.

men da er det noe lufting av noe slag her da, så da skal det teoretisk funke hvis det er blærepumpa som er kaputt. 

dieselfan skrev Just now:

Får han ikke til å pumpe til blæra blir hard så er det liten hjelp i å dra på starteren...

Godt poeng :tommel_opp:

Pumpeblære er jo en veldig enkel konstruksjon men de 2 tilbakeslagsventilene MÅ virke. De tetter bedre mot bensin enn luft men det skal gå veldig lett å pumpe luft også. De lever ikke evig og ny slange med blære koster ikke stort.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 3 minutter siden:

Godt poeng :tommel_opp:

Pumpeblære er jo en veldig enkel konstruksjon men de 2 tilbakeslagsventilene MÅ virke. De tetter bedre mot bensin enn luft men det skal gå veldig lett å pumpe luft også. De lever ikke evig og ny slange med blære koster ikke stort.

Prøver dette først, er nok ikke byttet på noen år har jeg inntrykk av når jeg kjenner på den 😅

Lyst på båt skrev 2 minutter siden:

Hvis du har den typen med glass i bunnen og gummiringer som pakning i bunn og topper det fort gjort å få en lekkasje her og da suger du bare luft når du pumper.

Denne typen her?   Ja den har jeg bantes myye på :frustrert::frustrert:, fikk endelig pælma det ut i fjor og erstatta med Easterner spin-on filer
CAV 296 DIESEL FUEL WATER TRAP 1/2 UNF PORTS (Delphi CAV 5836B325) | eBay

Angående bensinslange - Innbiller meg at Suzuki benytter OMC type koblinger..??    Isåfall kan denne anbefales...:

https://www.maritim.no/pumpe-m-slange-kopl-omc-3-8-

Fuel slanger fins flere dimensjoner , 6mm, 8mm, 3/8" og 10mm.   Usikker på hva en 115hk 2T krever?    

Skibsplast-605 skrev 16 minutter siden:

men da er det noe lufting av noe slag her da, så da skal det teoretisk funke hvis det er blærepumpa som er kaputt.

Ikke sikker på om jeg forstår deg riktig, men for å være sikker:

- Det er ikke noe lufting på ditt system som du bør ta hensyn til.

- Hvis du har lekkasje/utetthet i filter, blærepumpe, sugeslange i tank eller ved slangestusser, så kan du få problemer med å pumpe fram bensin til forgasserne.

Husk:

- Ikke trekk til slangeklemmer for hardt

- Ikke monter for stor slange på en nippel. Bytt om nødvendig til nippel i rett størrelse...

Om det er en liten trøst så har jeg også hatt store problemer med å få 296 filterhus til å tette skikkelig, men... er dette årsaken til at TS ikke klarer å få bensin frem til sine forgassere??  Neppe

Husk at blæren må peke oppover i den enden som er mot motor. Holdes den nedover får du ikke pumpet bensin. Hadde en kompis som sleit med det samme etter bytte av filter. Hoppet ned i båten og pekte blæren oppover så spruta bensinen fram mot motor.

Ask skrev 2 minutter siden:

Eg har lært at pila skal peika både oppover og mot motoren. 

OK, jeg gir meg der for å ikke å ikke ødelegge tråden med tull.

Til info så har Ford, Citroen, Volvo, Suzuki, Peugeot har fastmontert slike blærepumper i mer enn 13 millioner biler i HORISONTAL posisjon uten at jeg har hørt om noe problem med det...

akkurat orienteringen på blæra (dvs pil opp, bort eller ned) har jeg ikke tenkt på - tror det må testes ved første anledning om jeg merker noe forskjell der...  

dieselfan skrev 35 minutter siden:

Om det er en liten trøst så har jeg også hatt store problemer med å få 296 filterhus til å tette skikkelig, men... er dette årsaken til at TS ikke klarer å få bensin frem til sine forgassere??  Neppe

Jeg hadde blæra montert foran filteret.   Når det lakk, så spruta det regelrett bensin.   Med blæra montert etter filter så ser jeg ikke bort fra at det kan lekke nok luft til at man ikke klarer få fram bensin  

Dette er veldig nyttig å ha i bakhodet.   Tror jeg lærte begge deler the hard way når jeg var 16 og kjørte moped :ler:

dieselfan skrev 48 minutter siden:

Husk:

- Ikke trekk til slangeklemmer for hardt

- Ikke monter for stor slange på en nippel. Bytt om nødvendig til nippel i rett størrelse...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...