Jump to content

suzuki 115hk 2t starter ikke etter drivstoff filter bytte

Skibsplast-605

Recommended Posts

Skibsplast-605 skrev Just now:

så da ble vi enige om at pila skal peke retning motor?

Jepp:tommel_opp:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det er jo stor forskjell på hva som er tilgjengelig i den lokale båtbula rundt om i dette vidstrakte landet som har 4 ganger så lang kystlinje som Frankrike.... 

Men, om TS får tak på det filteret/filterholderen som @ivar linker til så er det veldig mye for pengene. Nytt filter betaler jeg 200 for hos min lokale og det er det virkelig verdt.

Gode slangeklemmer er også veldig viktig. De som synes på bildet over er ypperlige.

Disse på bildet under ville jeg styrt unna på alle slanger under 20-25mm.

Når slangen buler skikkelig på hver side av klemma så har en strammet til alt for mye

Slangeklemmer.JPG.dbe58f19e4617c77213d3e6bbda28bd0.JPG

Om du ikke finner den typen som anbefales på side 1 så er det andre alternativer, som den under teksten, men ikke like gode, etter min erfaring.

0540109-ABA-mini-slangeklemme-DYP_l.jpg.d567ce1b370051132ea65006fa17824b.jpg

Ref orientering av blærepumpa på slangen mellom tank og motor:

Har aldri hørt om at retningen skal spille noen rolle så det måtte testes... Jeg tok en 8mm Yamaha påhenger slange og tok av koblingene og puttet en ende i 80 liter dieseltank, og andre enden i en 20 liter dunk som ble plassert ca 60cm over tanken jeg pumpet fra.Dette for å være sikker på at jeg ikke fikk heverteffekt...
Jeg pumpet med høyre hånd med pilen hele tiden pekende nedover. Det tok 28min å fylle dunken og jeg kommer garantert til å få senebetennelse, men viktigere enn helsen... blærepumpa virker i alle rettinger.

skal dette være skikkelig vitenskapelig, så må du repetere testen, nå med pila oppover :ler:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har også hørt blæra ideelt sett skal være med pila i retning oppover, eventuelt vannrett (selvsagt mot motoren). Kan dette ha noe med virkningsgraden å gjøre, i forhold til å pumpe luft videre og skape sug i andre enden? Har likevel ikke lagt merke til om blæra fungerer dårligere om den peker nedover, intens og utålmodig pumping pleier gjøre nytta likevel😄

Det er betydelig lettere å få Lucas filterholderen tett med orginale filter.
Bilxtra er forhandler av HDF 296 men pass på att du får ett Delphi HDF 296 og ikke noe annet fjas.
Mange av de har ikke på lager men det har de på hovedlagret. Du får det dagen etter i butikk fraktfritt.
Billigere enn alt annet er de også.
Koster 120 kroner nå opp i fra 70 på noen få år.
Men klart har du det ikke litt i fingrene så er det ikke vanskelig å dra de til så gummi tetningen tyter alle veier

Anser du deg som habil filter bytter så er det sikkert konstruksjonen men har du liten erfaring med å bytte dette CAV/Lucas/Delphi filter har du sikkert surret det til.
Spesielt om det står Mahle,Man,Purflex,Purelator,BT eller noe annet enn Delphi HDF 296 på filtret

Kjøp nytt filter å prøv igjen.
Denne gang i våken tilstand slik att man slipper dobble 0 ringer.
Ha rengjort kontakt flatene godt nok.
Sist men ikke minst den posen med tilbehør som følger med  HDF filtret skal byttes og er ikke med for    att de skal kastes selv om man sparer noen minutter på det.

Blir det ikke tett da så få hjelp av en voksen.
Noen kommer til å reagere på dette men i år gidder jeg ikke masse frem og tilbake om dette...er jo like sikkert som hovmesteren på lille julaften att noen føler seg krenket når denne filterholderen blir diskutert.

Hakkannen skrev for 1 time siden:

Jeg har også hørt blæra ideelt sett skal være med pila i retning oppover, eventuelt vannrett (selvsagt mot motoren). Kan dette ha noe med virkningsgraden å gjøre, i forhold til å pumpe luft videre og skape sug i andre enden? Har likevel ikke lagt merke til om blæra fungerer dårligere om den peker nedover, intens og utålmodig pumping pleier gjøre nytta likevel😄

Årsaka er vel heller at då virkar einvegsventilen/-ventilane betre. 

.. og muligens ekstra merkbart om ventilene begynner å bli litt slitne..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Litt forundra over hvor mye energi som legges ned i å prøve å få det til at det jeg har prøvd ut må være feil..

det sitter en fjærbelastet ventil i hver ende, hva er det dere mener er den store forskjellen på om blæra jobber opp eller ned ???

image_2025-04-07_225623054.png.cba64996711da547e1c00bfded3429ae.png

dieselfan skrev 3 minutter siden:

Litt forundra over hvor mye energi som legges ned i å prøve å få det til at det jeg har prøvd ut må være feil

Det er leit hvis du oppfattet det slik, var i alle fall ikke intensjonen fra min side.

Kun å nevne at jeg også har blitt fortalt/lært at pila ideelt sett bør peke oppover/vannrett. Dette ble jeg fortalt første gang hos Damman i Mandal (der jeg kjøpte min eneste butikknye påhengs, midt på 90-tallet). Har også hørt det fra andre, uten at jeg har funnet grunn til å sette store spørsmålstegn ved om det stemmer eller ikke. Hva som er grunnen til rådet vet jeg ikke, og egentlig har jeg ikke hengt meg opp i dette i det hele tatt, men når noen nevner at de også har hørt dette tipset er det jo litt interessant å finne ut hva som ligger bak. Kommer det av at det var slik med eldre pumper, der de kanskje brukte andre typer ventiler, eller hva? Eller er det bare en myte som har fått spredd seg? 

Hakkannen skrev 1 minutt siden:

Kommer det av at det var slik med eldre pumper, der de kanskje brukte andre typer ventiler, eller hva? Eller er det bare en myte som har fått spredd seg? 

Slangen jeg brukte i dag til testen er trolig 1999 modell og ble levert med en Yamaha F9.9 HighThrust jeg kjøpte, så om det er noe endring i design på Yamaha sine så må det ha vært før den tid. Skar den opp og så ut som ny, Delte en Mariner også som var blitt knallhard, den var trolig fra -91-92, helt fin inni den også.

Om det var en vesens forskjell så burde det stå tydelig  i alle brukermanualer, jeg har ikke sett et eneste ord om det...

dieselfan skrev 6 minutter siden:

Om det var en vesens forskjell så burde det stå tydelig  i alle brukermanualer, jeg har ikke sett et eneste ord om det...

Den pumper i pilens retning uansett men om pilen peker nedover kan der fanges luft i blæra og pumpingen blir litt mindre effektiv, ikke noe større sak enn det... Pil oppover så forsvinner luften ut med bensinstrømmen uansett...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...