Jump to content

2K lakk eller topcoat?

Artekno

Recommended Posts

IMG_4988.jpeg.083c376da730d89482adee96478a09f0.jpeg

Alkydmalingen slipper så smått taket etter noen runder malingsfjerner. Spørsmålet nå er hva som bør legges når ny fargestripe skal på? Erfaring er at det blir en del mekanisk slitasje øverst på fribord, fra bryggekant og fra fendere. 

alternativene er 2K polyuretanlakk for marint bruk, eller topcoat. Noen med erfaringer de kan dele? Holdbarhet? Og om jobben med å legge det på?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Jeg brukte 2K polyuretan (3 strøk) for om lag 10 år siden på min båt. Fremdeles blankt, men der fenderene eventuelt gnikker er det hulkil, dermed er stripa beskyttet mot direkte slitasje. Polyuretanen er forholdsvis slitesterk (langt sterkere enn enkomponent alkydbasert), men den er nok ikke like sterk mot direkte slitasje som polesterbasert gelcoat/topcoat. Fordelen med 2K polyuretan er først og fremst at den er grei å legge, i tillegg holder den seg blank uten polering lenger enn gelcoaten som mattes raskere ned av sol og vær, i alle fall hos meg. Maskerte, mattet ned, avfettet og rullet på malinga. Resultatet ble greit synes jeg😊

IMG_5885.jpeg.35dfd7d4ee980493f143223e2ed3c23e.jpeg

2K Polyurethan er slitesterkt og greit å legge og god heft.  Avfetting med aceton, sliping, fjerne støv, ny avfetting og så påføring med 2K-rulle og fordriver diagonalt på rulleretning. Bruk rulle som tåler 2K, Jordan har en som er bra. Anbefaler å teste før du legger på, gjerne på et sted det ikke gjør noe om det bobler. Men erfaring fra noen år tilbake var at det var stor kvalitetforskjell på ulike leverandører, Tror jeg ville være forsiktig med BT. International fungerte bra for meg. Topcoat er etter min erfaring vanskelig å få pent resultat med så store flater, du må da i alle fall beregne  mye slipejobb...  

Takk for gode innspill! Nå ser det vanskelig ut med fargevalg på topcoat, da Maritime knapt lagerfører annet enn hvit, hvitt og blendahvitt... Har funnet en leverandør som blander, men de blander kun 5 liters spann (kr 2.000,- + herder). I og for seg overkommelig, da det fort går med litt. Men da må jeg slipe mellom to strøk. Må tygge litt på dette. 2K lakk er en mye enklere jobb, og nå er kalenderen uansett mot meg med sjøsetting i slutten av neste uke. 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...