Jump to content

Blåskjell på landstrømkabel..

Camargue44

Recommended Posts

Når det begynner å gro blåskjell på strømkablen hos naboen så har vel jordfeilbryteren forhåpentligvis stått ut (hvis han overhode har noen.....)🫣🫣 Det er godt sesongen snart starter. 😁👍20250406_182840.jpg.fcf3949fb387de2ff20e544eb7722b9e.jpg

Sikkert vantett ja, men for meg ser det helt feil ut om en kabel henger nedi vannet. Når jeg er på tur, sørger jeg ihvertfal for at den henger oppfra! :ja:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

bellen skrev for 16 timer siden:

Om kabelen er fri for skader, så er den vanntett. 

Alle kabler er ikke like, det finnes som alltid et uttall forskjellige spesifikasjoner og kvaliteter. I tillegg vil gummien degreaderes over tid pga miljøpåvirkning. En kabel skal ikke ligge nedsenket i vann hvis den ikke er spesielt designet for det. Selv ikke Ratio sine dyre landstrømskabler (H07BQ-F) er laget for å ligge nedsenket i vann.

Det er riktig. Mange marine kabler er laget for å være sprut sikret og ikke nedsenkbare. Kabel i vannet er risikosport og kan tære på anoder plus noe til.... 

LM 605 skrev On 7.3.2025 at 7.07:

Støtter den. :ja:

Maika skrev for 20 timer siden:

Alle kabler er ikke like, det finnes som alltid et uttall forskjellige spesifikasjoner og kvaliteter. I tillegg vil gummien degreaderes over tid pga miljøpåvirkning. En kabel skal ikke ligge nedsenket i vann hvis den ikke er spesielt designet for det. Selv ikke Ratio sine dyre landstrømskabler (H07BQ-F) er laget for å ligge nedsenket i vann.

Dette så jeg flere eksempler på i Tyskland og Polen.

Konfronterte havnefyren i Sopot, men han mente det ikke var andre enn eierens problem. Jeg forsøkte å si at det fint kan gå utover mange av nabobåtene også, men det virket ikke som han tok det på alvor. 
Som det sies over, er det en grunn til at det selges kabel som spesifikt tåler å ligge permanent under vann. Vanlig landstrømkabel skal ikke det. 

11 minutes ago, Tom Rør said:

Dette så jeg flere eksempler på i Tyskland og Polen.

Konfronterte havnefyren i Sopot, men han mente det ikke var andre enn eierens problem. Jeg forsøkte å si at det fint kan gå utover mange av nabobåtene også, men det virket ikke som han tok det på alvor. 
Som det sies over, er det en grunn til at det selges kabel som spesifikt tåler å ligge permanent under vann. Vanlig landstrømkabel skal ikke det. 

Trist med så dårlig kunnskap/holdning.  Uansett går jeg langs en brygge der jeg ser sånnt, eller dårlig fortøyning, justerer jeg litt på det.

Det er ganske egoistisk og tro at det kun er båteiers problem! krypstrøm og korosjon, eller som en større båt glir ut av fortøyningen og treffer en mindre båt som blir ødelagt og oppskrapa!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...