Jump to content

ekspansjonstank dieselmotor Yanmar 30 hk

clint eastwood

Recommended Posts

Hei igjen allesammen. Har tidligere fått god respons på spørsmål her inne, så jeg prøver igjen. Jeg har en Yanmar 30hk dieselmotor fra 2014 i seilbåten min (Elan .33). Min score på kjennskap til dieselmotorer er lavere enn jeg kunne ønske.. derfor følgende spørsmål:  Det er en gjennomsiktig plast-tank, ca 2 liters volum, der det står at nivået inne i plast-tanken skal ligge mellom øvre og nedre merke når motoren er kald. En ekspansjons-tank er det vel ? Nivået når motoren er kald ligger under min.merket på min motor, men når motoren går øker nivået til over min.merket. Jeg går ut ifra at det er motoroljen det dreier seg om, for kjølevann ekspanderer vel ikke selv om det blir varmt. Fargen minner også om olje. Jeg har sjekket oljenivået i motoren med peilepinne (såpass klarer jeg) og det er rikelig med olje iflg. peilepinnen. Jeg tenker at det da er ok å bruke motorer slik den er, ettersom oljen i ekspansjonstanken ikke har noen direkte smørefunkjon?  Jeg har et mål om å lære meg mer om dieselmotorer, men ting tar tid som det heter. Håper på svar snarest :)

Det er nok kjølevæske i den tanken. Du kan jo fylle på en skvett så du kommer over minimumsmerket. Merk at det er forskjellige typer frostvæske som ikke skal blandes. De er vanligvis identifisert med farge. Joda, nivået kan nok variere endel. Spesielt hvis det  er tilkoblet ekstern vvb eller varmeapparat,

'Jeg trenger tilbakemeliding om korrekt kjølevæskenivå i ekspansjonstank på min Yanmar motor type XXXX årsmodell  YYYY'. Så ville jeg oppgitt timetall på motoren.

Mitt første svar er at: Jo, kjølevannet utvider seg og nivået i ekspansjonstanken stiger ved varm motor. Det er hva som skjuler seg bak betegnelsen 'ekspansjon'. Hvis motorolje  er sort, og oljenivået ikke stiger på peilepinnen, så er den biten trolig grei. 'Oljen' i ekspansjonstanke, kan det være frostvæske blandet med like store deler vann? Har du bil med forbrenningsmotor?

Hvis innholdet i ekspansjonstanken er sortfarget som olje og ikke som frostvæske så er det på tide å tappe ned kjølevæsken og spyle gjennom kjølesystemet før ny kjølevæske fylles på igjen. Sjekk med instruksjonsboken hvilken kjølevæske som skal brukes på din motor. Jeg brukte Biltema sin longlife kjølevæske når jeg skiftet på min forrige Yanmar motor men dette var en 4 LH-TE på 105 hk.  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...