Jump to content

Sjømannsattest – noen spørsmål fra en førstereisgutt

Skibsdykker

Recommended Posts

Hei,
Jeg er 19 år og skal jobbe for Color Line i sommer. I den forbindelse må jeg ta sjømannsattest, og jeg har lest Dr. Olsens artikkel - Alt du trenger å vite om om sjømannsattesten, som ga et godt overblikk. Likevel sitter jeg igjen med noen spørsmål jeg håper noen her med erfaring kan hjelpe med.

For det første: Det nevnes at psykisk helse inngår i vurderingen. Jeg har tidligere gått i samtaler for mild angst, men er ikke under behandling nå. Er dette noe som bør oppgis i egenerklæringen – og hvordan håndteres det av legen?

Jeg lurer også på hvordan høy BMI vurderes. Jeg er ellers frisk og fysisk aktiv, men ligger litt over anbefalt vekt. Erfaringsmessig – hvor mye vektlegges dette?

Takknemlig for svar fra dere som kjenner til prosessen, enten fra egen erfaring eller via mannskap. Ønsker bare å stille best mulig forberedt.

Ikke noe å bekymre seg for, de fleste i Norge har mer eller mindre en mild angst🙂. I skjemaet er det spørsmål om psykiske problemer og mild angst går ikke under det. Du skal være en god del kilo over anbefalt vekt før du stryker. Har du en god helse er det ikke noe å bekymre deg for, ok blodtrykk, ikke sukkersyke og noen medisiner som sjømannslegene ikke liker, Fargesyn er greit å ha men stryker du på den får du ikke ha brovakt.  Er det en fornuftig sjømannslege tar han også hensyn til hvilket farvann du skal seile i og Color line sine ruter er vel ikke akkkurat langfart

Det gis detaljerte retningslinjer i forskrift fra Sjøfartsdirektoratet. Jeg tror den heter RSR 02-2014. . Den er omfattende og forklarer det du spør om. Jeg har den i PDF, men får ikke til å linke. Om du vil ha den, send meg en PM med epostadresse. Her det korte svaret:

Alle tilstander skal oppgis. For de to tilstandene du nevner er det skjønn involvert. Dersom nicket ditt indikerer at du skal være skipsdykker vil det påvirke skjønnet i strengere retning - men der er det vel egne krav..?

BMI: Generelt skal legen skjønne om du er fysisk i stand til å ivareta arbeids- og sikkerhetsoppgaver , om nødvendig med testing. Ved BMI over 35 er testing obligatorisk.

Angst og depresjon: Beror på hvor alvorlig det var, hvor lenge siden, og om du bruker medisiner. I så fall skal legen vurdere om disse er funksjonsnedsettende. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...