Jump to content

Mulighet for lengre slaglengde på styringen til 9.9hk Yamaha 2019

Flop

Recommended Posts

Byttet påhengsmotor på en 16 fot, ser nå at slaglengden ikke er særlig lang, dårlig styring, sånn har den vært også på den forrige motoren, er det noe jeg kan gjøre for å forlenge slaglengden?

Jeg ville også være interessert i bilder av hvordan styrekabelen er festet på motoren, på denne jeg satt på nå fulgte med ett stag som har en bøy, staget er ca 25 cm langt med hull og mutter i den andre enden.

Kan ikke se hvordan denne kan brukes, motoren er kjøpt brukt så er nok en annen type "styreoppsett" de har brukt før, tipper jeg.

Nå er det en liten 9,9 som er trimmet til 20

Flop skrev 11 minutter siden:

er det noe jeg kan gjøre for å forlenge slaglengden?

Nei, ikke uten å store ombygginger

Flop skrev 12 minutter siden:

Nå er det en liten 9,9 som er trimmet til 20

Siden det er til dels store ulikheter på de forskjellige merkene og modellene synes jeg du bør dele hvilken motor du har og hvilke styredeler du har, så kan du få råd om de kan brukes eller ikke.

Flop skrev 14 minutter siden:

ser nå at slaglengden ikke er særlig lang,

Ikke det du spør om men, husk at styreutslag er trolig viktigere for deg, og det kan du øke ved å redusere lengden på styrearmen.

Sagt på en annen måte: om slaglengden er konstant, så vil du oppnå større styreutslag / vinkel på motoren / sving på motoren, dersom du reduserer avstanden fra svingrøret på motoren og ut til punktet hvor du fester styrestaget til styrearmen.

Det er en yamaha 2019 mod, styrestaget er tenkt festet direkte på motoren , kun med en liten brakett festet til motoren.

En annen ting er at styringen blir helt feil, fullt utslag på rattet til den ene stilling står motor i senter, men dette skal jeg klare å fikse, ved å lage en ny brakett som vinkles slik at rattet blir synkronisert med motor.

Mulig det er slikt å få kjøpt også?

Hva er store ombygginger? 

Fins det waiere med lengre slaglengde, eller må man bytte ratt og waiere?

(Ps fikk ikke til å få med siteringen til dieselfan, beklager det, skjønner nå hvordan det fungerer.)

Kommentar fra moderator: Motormodell lagt til i tittelen. (Man kan redigere innen 48 timer)
Flop skrev for 3 timer siden:

Det er en yamaha 2019 mod, styrestaget er tenkt festet direkte på motoren , kun med en liten brakett festet til motoren.

Om du legger ut bilde av innfestning og deler får du mye mer korrekte svar enn om alle må gjette hva slags brakett du har og noen gjetter feil og de som sitter på fasiten ikke gidder å svare da det er bare 20% sannsynlig at svaret deres gjelder riktig brakett. Jeg har selv 3 påhengsmotorer som alle er koblet opp til ratt, med 3 helt ulike løsninger som ikke ville passet på de andre motorene. 2x Yamaha og en Suzuki.

Vil tippe oppsettet på min Suxuki DT30 er det som ligner mest på ditt. Der begrenses slaglengda av at dtanga i enden av vaier treffer siden av motorbrønn så slaglengde blir litt kortere og styreutslaget på motor ble lite. Løste dette ved å snu brakett på motor så den peker bakover istedet for forover. Det gir større sving på motoren, men også annen utveksling så det blir litt tyngre å svinge, men fortsatt lett på en lett liten 30 hk. Fikk større utslag til ene siden, så jeg flyttet brakett litt til siden for å rette dette.

Det bilde og et par bilder til burde vært med i første post...
En utfordring er at du sitter med et styresystem fra 70 tallet som du ønsker å få til å passe på en 2020 motor...

For å få til dette må du være dyktig og fingernem...

Dersom du skal kunne vippe opp motoren uansett sving på motoren så tror jeg eneste løsning er å montere styrekabel i hengslerøret på motoren (kabelen du har kan være feil type og trolig for kort) også må du skaffe riktig styrestag.
I tillegg må du trolig lage nytt hull til styrekabel inn i brønnen på båten...
Gjør det skikkelig når du først er i gang.

Det var samme styresystem på jolla som sønnen hadde, kjøpte ny motor på den og jeg lagde en brakett som jeg skrudde på, sånn at jeg fikk lengre arm og mere utslag. lengden selve stanga vandrer er vel satt, og vanskelig å gjøre noe med. om det ikke finnes wire med forskjellig virkningsområde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

slaglengden på en slik styrekabel er nok gitt.   

Som Dieselfan sier lenger opp her er det en miks av 2 ulike systemer, samt at vinkel på kabel er ugunstig - bør være mest mulig vinkelrett inn på motor

Kabelen som vist på bildet trenger et endeledd som dette for å monteres på motor dersom kabel er montert i kulefeste i motorbrønn:
https://www.flak.no/produkter/styring-og-kontrollutstyr/mekaniske-styringer/endeledd-styrekabel--a75-p1002075

1002075_XL.jpg

-morten- skrev 31 minutter siden:

jeg lagde en brakett som jeg skrudde på, sånn at jeg fikk lengre arm og mere utslag.

Lengre arm på motor vil vel gi mindre utslag..:usikker:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Flere ulike systemer ja. Skisse/ beskrivelse i bildet under avklarer forhåpentligvis (hvis det ikke allerede er klart :smiler:) med tre forskjellige alternativer. Så vidt jeg kan forstå er motoren klar for diagram 1, mens båten er klar for diagram 3 (og som flere har skrevet over blir styreutslaget for motor mindre jo lenger 'tappen' som styrekabelen festes i er). Mulighet for å vippe opp motoren bør man også tenke på, men det er jo ikke strengt tatt nødvendig å kunne vippe opp med alle mulige 'rorutslag' på motoren.

image.png.040065c136c55eece6207e9fa5a6cbef.png

-morten- skrev for 5 timer siden:

lagde en brakett som jeg skrudde på, sånn at jeg fikk lengre arm og mere utslag.

Dette er grunnleggende feil.
Når du korter inn styrearmen, da får du større svingutslag.

oleos skrev for 5 timer siden:

Flere ulike systemer ja. Skisse/ beskrivelse i bildet under avklarer forhåpentligvis

ivar skrev for 4 timer siden:

flotte illustrasjoner!  :flagg_bp: 

Veldig enig med deg @Ivar, skikkelig selvforklarende og nyttig for de som ikke har taket på dette.

Spesielt artig når @oleos viser at selv om han bare har 4 poster så er han en skikkelig bidragsyter :tommel_opp: det er slett ikke alltid sammenheng mellom 20000 poster og at en er nyttig for Forumet... 

Trådstarter: en enkel fiks for deg kan være å bore ett nytt hull lenger inne på armen. Da får du større utslag. (se rød ring på bildet)
Du har sett det i virkeligheten, jeg har bare sett bildet, men jeg får inntrykk av at styrekabelen din burde hatt et hull som sitter lavere i brønnen og lengre bak mot akterspeilet, enn det du har i dag.

Kabelstyringtype3mnytthull.jpg.fad688ced754f11cbe3bf6d412ed440e.jpg

Ikke sikkert det er nødvendig å bore noe nytt hull.

hvis du skrur av den sorte belgen på bildet og ser på baksiden så kan dette røret skrus eller flyttes i kula den er montert i.

Hvis du da setter på et endeledd som vist lenger opp her, finner senter av antal rattomdreininger og setter motor til senter, så kan du justere festet til styrekabelen til det passer. Da skal du få greit og likt utslag begge veier.

ser ut som motorbrønnen din er for trang for diagram 1 (som er beste løsning), som bruker den armen du har demontert. Da er det bedre å få justert inn den løsningen du har nå (diagram 3)

Sturee skrev for 17 timer siden:

Ikke sikkert det er nødvendig å bore noe nytt hull.

Poenget her var å få større utslag på rattet, da er det hull lenger inne som må til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

.. og hvis vinkelen på styrekabel inn mot motor blir for skrå, så mister man litt utslag til høyre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 3 timer siden:

og hvis vinkelen på styrekabel inn mot motor blir for skrå, så mister man litt utslag til høyre

Det var derfor jeg foreslo for TS å vurdere et nytt hull til styre kabelen, i gamle dager (dvs når jeg var yngre) fantes det et ca 5cm beslag for den runde todelte kula for styrekabel m riller. Da trang man kun å bore ca 32mm ish hull. Montering kun fra brønn siden var en stor fordel..

Men med en slik trang brønn så må en belage seg på å tre motoren sideveis inn på styrekabelen for å få til løsning ala diagram 1.

Var den min ville jeg absolutt valgt D1 for det er overlegent beste løsningen.

dieselfan skrev On 11.4.2025 at 19.21:

Montering kun fra brønn siden var en stor fordel..

Men med en slik trang brønn så må en belage seg på å tre motoren sideveis inn på styrekabelen for å få til løsning ala diagram 1.

Var den min ville jeg absolutt valgt D1 for det er overlegent beste løsningen.

I weslingen er det brønnfeste med gjennomgangsbolter , noe :frustrert: knot ja 

Er nok ikke uten grunn at løsningen med styrerørsmontering og lenkearm er så å si enerådende på båter produsert  de siste 2 tiårene.   men at motor i noen tilfeller må løsnes fra båten for feks kabelbytte er jo fryktelig tungvint.  (hydraulisk neste?)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...