Jump to content

Ratt på Rana 17 har satt seg bom fast

Bjerk

Recommended Posts

Hei Forum!

Dette er min første post her, i håp om å få hjelp med et problem jeg har støtt på som ny båteier.

Jeg har en Rana 17 som jeg kjøpte i fjor. På den sitter det en relativt ny påhengsmotor Yamaha 20 HK.

Etter å ha latt den stå ute i vinter (har ikke vært voldsomt med vær, og sjøen har ikke frosset) så skulle jeg her om dagen ta den ut for en testkjøring.

Da fant jeg ut at rattet står bom stille og det går ikke an å snu det. Jeg sjekket ledningene som går til motoren, og fant ingen feil på styringsvaieren, men det er en annen ledning/vaier som det har blitt sprekk i og som har rustet helt.

Den rustne vaieren går fra kontrollboksen(gassen) og inn i motoren (se bilde med plassering).

Kan det være denne som gjør at jeg ikke får bevegd på rattet? Det virker litt rart eller?

Hilsen en nybegynner som ikke kan noe om motor eller båt.

487514394_1173819001422695_4164945118330192631_n.jpg.4ef8502642e8075b5db4f82798647529.jpg

Kan det være denne som gjør at jeg ikke får bevegd på rattet? Det virker litt rart eller?

Hilsen en som ikke kan noe om motor eller båt.

styrekabelen er den svarte med blank hylse som kommer inn fra venstre i bildet.  ikke uvanlig at disse setter seg fast om det har sivet inn vann og ting har fått stå lenge i ro.

I noen tilfeller sp er det motor som setter seg.  Man kan koble motor fra styrekabel for å finne ut hvor det sitter.

Å bruke makt på rattet for å få løs her vil vanligvis bare ødelegge styresnekka som sitter under rattet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har løsnet noen av disse med forsiktig banking med en hammer på enden av styresylinderen som kommer ut på babord side av motor.  

9 av 10 tilfeller er det fastrustet i røret. 

Som nevnt over her, ikke bruk makt på rattet.  Smør med rustløser før du begynner å slå. Kun lette slag. 

Lykke til. 

Håper du kommer tilbake med hvordan det gikk 🙂

Endelig ble det Bobåt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...