Jump to content

Dieseladditiver - har det noe for seg?

Chilli Solbris

Recommended Posts

Jeg holder jo på med å dieselpumpa mi og får en kostbar overhaling av den!
Så da snakker man jo med diverse folk og diskusjonen om tilsetningsstoffer til dieselen, eller additiver som det også heter, har noe for seg!
Hva tenker forumet om det? Holder disse produktene hva de lover om renere forbrenning, mindre slitasje på dyser og bedre og roligere gange på motoren?
Middel for dreping av dieseldyr bruker jeg jevnlig.

Jeg stiller spørsmålet for å finne den beste måten å bevare den nyoverhalte dieselpumpa når den kommer tilbake på plass og motoren på generelt grunnlag....

Bildet for illustrasjontilsetning-diesel.jpg.5995edb8ba40298be47caf0856e196bf.jpg

csm_Dreierlei_Additive_gegen_Korrosion_1cd5e06b1f.jpg.48d921bb9d869dd5bb75d176de60e5ea.jpg

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Her er man inne på tema med sterke og til dels religøse meninger. Hvem kan bevise at den ene diesel  eliksiren er god, men den andre ikke virker, samt trenger man egentlig tilsetninger i det hele tatt?

Mange tror at eneste årsaken til at mororen deres fortsatt sviver er ett eller annet lurium, kanskje dem har rett, kanskje ikke?

Dieselen skal jo inneholde nøvendig smøring og de fleste dieselpumper varer titusenvis av timer uten noe lurium.

Selv blander jeg inn en skvett totakstolje da jeg også har en eldre motor med mekanisk pumpe.

Dette av to grunner, den ene er at jeg har ( fullstendig udokumentert ) tro på at det gir bedre smøring og ikke skader motoren på noe vis, samt jeg har endel 2 taks olje liggende, men ingen motorer å bruke det på..

Ren diesel uten vann er uansett beste oppskrift på et langt liv.

Kan fort bli en spennende tråd dette

Det med to-taktsolje i dieselen har jeg hørt også. Fra en mekaniker som gjør det samme. Ja, det er mange meninger rundt dette. 
En ting er i hvert fall sikkert. Tilsetningene er kostbare. Men det er jaggu dieselpumpa mi også. Ja, det skal bli spennende å se hvilke meninger og argumenter som kommer. Jeg vet i hvert fall at jeg ikke har lyst på flere overraskelser i maskinrommet mitt. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Totaktsolje er ikke dumt på gammeldagse dieselmotorer, dagens diesel er veldig tørr ift det disse motorene er bygget for. Jeg ville nok ikke fylt det på en commonrail motor, men på en med mekanisk pumpe er det gode greier.

Må si jeg savner litt å fylle Hammerdown på tanken ved fylling, etter 20 års bruk føltes det som en riktig ting å gjøre. Men jeg har ikke skiftet til annen tilsetning enda, og motoren går jo fint med kun ren diesel også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Om ikke slike tilsetninger har noe konkret bevis på at det har en effekt, så er det nok placeboeffekten som er størst. En dieselmotor er ikke en dieselmotor, heller. Her er det en mengde forskjellige konstruksjoner som virker litt forskjellig.

Første bud for alle motorer er jo reint og ikke forurenset drivstoff. Er jo mange tankanlegg rundt om som er ganske ymse.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Chilli Solbris skrev 2 minutter siden:

Hva gjør Hammerdown @index

Smører, gir "mykere" forbrenning og fjerner koks i forbrenningskammeret. Samt emulgerer vann. Men det er vel kun av akademisk interresse, de gikk konkurs for noen år siden så produktet er ikke lenger på markedet. 

Det finnes jo forskjellig rart du kan bruke. Men samtidig, motorene dine har vel gått brukbart såpass lenge uten tilsetninger at det neppe skjer igjen. I alle fall ikke med den motoren. Jeg vet at mange gamle dieselmekanikere sverger til litt olje i dieselen, så jeg tenker at det er noe av det mest ufarlige man kan tilsette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
-morten- skrev 2 minutter siden:

En dieselmotor er ikke en dieselmotor, heller.

Hva er den da? Grunnkonstruksjonen er jo ganske basic på disse eldre dieselmotorene med mekanisk pumpe. 

På nyere motorer er det viktig å lese manualen om hva den sier om tilsetninger.

Som mange sier  ha kontroll på vannet.

Fyll Aldri på sommeråpne marina, fyll der fiskerenne fyller helårs åpne.

Har kjøpt vann to ganger på svenskekysten. siden 1982.

Laget manlokk på siden i tankene etter 20 år,  da noen stjal diesel og fylte på graks, 

kjekt å ha tank nr 2 i serie var ren etter en klut.

Viktig med bunndrenering.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Chilli Solbris skrev 48 minutter siden:

Hva gjør Hammerdown

Brukte også dette i sin tid, både på båt og bil.

For bilen førte jeg den gang detaljert drivstoffregnskap hvor fylt mengde og km-stand ble notert.

Registrerte over et par år et redusert forbruk pr mil på ca 1-2%. Redusert forbruk veide ikke opp for ekstrautgift til Hammerdown.

Dette var en bil og en mann, så er forsiktig med å trekke bastant konklusjon av dette.

Stoffet emulgerte inn eventuelt fritt vann i diesel så du unngikk motorstopp. Ulempen var at du ikke ble klar over om  det var vann i drivstoffet.

Gav meg med buk av Hammerdown etter @NilsPils sin erfaring med vinterlagring av motor uvitende om at det var emulgert inn vann i dieselen.

Det ble en kostbar affære med innvendig rust i drivstoffsystemet og skifting av kostbare komponenter.

Edit: Har også forsøkt med Alron dieseltilsetning uten at jeg registrerer noen endring i motorgange eller forbruk.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev 2 minutter siden:

Gav meg med buk av Hammerdown etter @NilsPils sin erfaring med vinterlagring av motor uvitende om at det var emulgert inn vann i dieselen.

Det ble en kostbar affære med innvendig rust i drivstoffsystemet og skifting av kostbare komponenter.

ja, den der var skummel. Men for meg som bruker båten daglig året rundt så traff det ikke på samme måte. Kanskje jeg er heldig med dieselleverandør da, jeg har aldri hatt noe vann å snakke om i dieselen. Heldigvis. 

Som nylig pensjonert kvalitetsansvarlig i en mekanisk bedrift, har jeg lært at å sette inn tiltak i blinde har lite for seg. Med det mener jeg at man må vite årsaken til det som har gått galt.

Så vidt jeg husker så har dine motorer gått i mange år i østen. Jeg antar at du ikke vet nøyaktig hva de har blitt utsatt for der?

I så fall vet du heller ikke om årsaken til problemene stammer fra denne perioden, eller om problemet startet etter at den kom til Europa. 

Ergo vet du ikke hvilken årsak du har med å gjøre. Tilsetning i dieselen vil da være som et skudd i blinde etter mitt skjønn. 

Jeg har en Yanmar 66HK diesel fra 1985 under dørken. Forrige eier hadde i alle år benyttet Alron tilsetning, og også fått det anbefalt av Yanmar Norge. Jeg har derfor ikke turt å slutte med det, og skjemmer den bort med en liten klunk Alron når tank fylles opp. - Men... Om det er placebo effekt eller om det virkelig hjelper for noe.. Tja, vet ikke..

6 minutes ago, Olevine said:

Som nylig pensjonert kvalitetsansvarlig i en mekanisk bedrift, har jeg lært at å sette inn tiltak i blinde har lite for seg. Med det mener jeg at man må vite årsaken til det som har gått galt.

Så vidt jeg husker så har dine motorer gått i mange år i østen. Jeg antar at du ikke vet nøyaktig hva de har blitt utsatt for der?

I så fall vet du heller ikke om årsaken til problemene stammer fra denne perioden, eller om problemet startet etter at den kom til Europa. 

Ergo vet du ikke hvilken årsak du har med å gjøre. Tilsetning i dieselen vil da være som et skudd i blinde etter mitt skjønn. 

spot on!  Har faktisk vært ute for at tilsetninger har renset en Merchedes bilmotor da som var litt daukjørt. Husker ikke hva vi brukte, men dette var en eldre minibuss. ble faktisk sprekere etterpå!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

6 minutes ago, Olevine said:

Jeg sliter litt med å se at placebo virker på mekaniske ting.

Hvordan vet du om tilsvarende motor uten additiver er i dårligere stand enn en med? Jeg skal ikke skråsikkert si at det ikke har noen fungsjon, men vil gjerne se bevis.

Olevine skrev 26 minutter siden:

Jeg sliter litt med å se at placebo virker på mekaniske ting.

Placebo hjelper på eieren, ikke mekanismen. Sånn er det i kroppen også. Men om du føler at du gjør noe bra så gir det jo en ro i sjelen, nyttig bare det;-))

index skrev for 7 timer siden:

Totaktsolje er ikke dumt på gammeldagse dieselmotorer, dagens diesel er veldig tørr ift det disse motorene er bygget for. Jeg ville nok ikke fylt det på en commonrail motor, men på en med mekanisk pumpe er det gode greier.

Må si jeg savner litt å fylle Hammerdown på tanken ved fylling, etter 20 års bruk føltes det som en riktig ting å gjøre. Men jeg har ikke skiftet til annen tilsetning enda, og motoren går jo fint med kun ren diesel også...

Hvorfor ikke litt 2-taktsolje på en cr-diesel tenker du?

Tja, om bittelitt 2T olje skader  CR tviler jeg på, men dette er et nyere system som er mere optimalisert for  dagens diesel. 

Her ville jeg vært varsom med å tilføre noe som helst annet enn hva produsenten anbefaler. Volvo hadde vel en hoffleverandør av tilsetningstoff som ble anbefalt en perjode da  D6 motorene hadde trøbbel med injektorer /havari.

De gamle mekaniske pumpene har mye lavere trykk og svelger gladlig unnna det meste som kan antennes av olje.  

En metode for å vinterkonservere motoren i "gamle dager" var å kjøre den med en 50/50 blanding diesel/motorolje før opplag. Jeg gjorde slikt en periode, men gadd ikke styre med det etter hvert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om det hjelper? Tja, heller på psyken enn på motoren. Jeg skjønner heller ikke hva poenget er med å tilsette et eller annet stoff som skal fjerne vann fra tanken. På et eller annet tidspunkt slipper stoffet på vannet. Og da vet du ikke hvor vannet er. På Hulda brukes det vannutskillere. Der havner vannet, om det er noe. Faktisk går dieselen gjennom to vannutskillere minst en runde før dieselen begynner å nærme seg motoren. Og filtrene mine er beregnet for diesel, kun diesel. Jeg har liten tro på slike homeopat-tilsetninger av totaktolje. Hørte en gang at man skulle tilsette en kork olje til et par hundre liter diesel. 

Enig med dem som promoterer tank og diesel hygiene. Tror det er det viktigste. Enkelte er utrolig slurvete med filtre, bytte O- ring på påfyllings lokket (den er nok verstingen), kun fylle på tankanlegg som har stor omsetning osv. " Helsekost " forhandlerne vil alltid forsøke å selge noe lurium..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...