Jump to content

Dieseladditiver - har det noe for seg?

Chilli Solbris

Recommended Posts

Torsen67 skrev for 2 timer siden:

Hvorfor ikke litt 2-taktsolje på en cr-diesel tenker du?

Jeg fyller en skvett 2-taktsolje på min moderne dieselbil (BMW 3-liter 2013-modell). Men ikke akkurat det store mengdene. 1,5 dl på ca 60 liter fylt, dvs. 0,25% innblanding.

Anbefalt av "eksperter", da høytrykkspumpa Bosch CP4 har alu-hus og har en historie for å kunne havarere. Noe som kan bli veldig kostbart (men har riktignok motor og girforsikring også).

På den gamle bilen med 90-talls dieselteknologi fyller jeg alltid Alron.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jens_P skrev for 10 timer siden:

Edit: Har også forsøkt med Alron dieseltilsetning uten at jeg registrerer noen endring i motorgange eller forbruk.

Har brukt Alron tilsetning i bensinen og det hjalp.

Hadde ofte brå rykk når jeg kjørte fort hvor motor kuttet ca 25% av turtallet noen sekunder for så brått å gå tilbake til normalt og slik fortsatte den, ofte flere ganger pr minutt. Veldig plagsomt og ikke særlig trygt da det ble veldig rykkete kjøring med brå bevegelser når det ersnakk om 30 knop som brått blir 22 knop og så brått 30 igjen. Dette skjedde kun ved mye gass, mens den gikk fint på lave turtall. Noen her fortalte at det var nok vann i forgasserne for full gass, og det var nok riktig. Yamaha Pro-V 100, som er 100 hk 2-takt fra 1997. God motor, men litt tørst.

Drenerte, men problemet fortsatte. Brukte Alron og problemet forsvant. Iblant glemte jeg å ha på Alron og da kom problemet tilbake.

Dette var mens jeg kjørte på 95 oktan med tilhørende bioetanol.

Byttet til 98 oktan sommeren 2023 og har siden holdt meg til det med unntak av 15 liter en gang jeg fikk rekkeviddeangst. Etter overgang tim 98 oktan har jeg ikke hatt noen slike problemer selv om jeg har kuttet ut Alton. Så drt var nok bioetanolen som skapte problemer og Alron som løste det. Tror det står på flaska at den er til kode bensin og diesel, mens jeg altså brukte den på bensin.

Kun bilen som er diesel her og den har jeg aldri hatt noe tilsetning på.

19 fot skrev for 3 timer siden:

Tror det står på flaska at den er til kode bensin og diesel, mens jeg altså brukte den på bensin.

Alron fåes i to utgaver.

En til bensin og en til diesel...ikke noe kombi men motoren eksploderer neppe om man fyller feil flaske i tanken.

Teerex skrev for 16 timer siden:

Jeg fyller en skvett 2-taktsolje på min moderne dieselbil (BMW 3-liter 2013-modell). Men ikke akkurat det store mengdene. 1,5 dl på ca 60 liter fylt, dvs. 0,25% innblanding.

Anbefalt av "eksperter", da høytrykkspumpa Bosch CP4 har alu-hus og har en historie for å kunne havarere. Noe som kan bli veldig kostbart (men har riktignok motor og girforsikring også).

På den gamle bilen med 90-talls dieselteknologi fyller jeg alltid Alron.

Ok, jeg har en Isuzu D-Max fra 2010. 3-liter diesel. Snart 230K på telleren. Den får en liten skvett 2-taktsolje. Syns faktisk motoren går litt stillere/roligere. Og det er ikke store skvetten heller.. 

Jeg brukte noe Volvo additiver for mange år siden. Innbilte meg vel at motoren ikke raklet så mye. Sluttet med det for 1200 timer siden. Motoren går som en klokke, uansett. Det samme gjelder alle dieselbilene som er i familien. De får ingenting annet enn diesel. Nå har jeg solgt min BMW 330 XD, men den gikk som en klokke, den også. Selv om den ikke brukte mer enn 1 tank diesel i året.

index skrev On 10.4.2025 at 8.15:

Må si jeg savner litt å fylle Hammerdown på tanken ved fylling,

Jeg brukte også Hammerdown i en periode. Mine VP 41A motorer ville ikke starte i minusgrader uten... Det oppdaget jeg da jeg bunkret på vinteren og ikke tilsatte Hammerdown...

Har opp gjennom tidene brukt litt forskjellige tilsetninger og på enkelte motorer med enkelte tilsetninger merker jeg stor forskjell, på andre absolutt ingenting...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Litt feil å skjære alle additiver under en kam. Noen hjelper og det er godt mulig andre ikke hjelper. På de to foregående båtene mine brukte jeg Alron for diesel. Men, det var ETTER at jeg fjernet alt vann. Angrer ikke på det. Noen tenker så lite at de heller Alron på tanken for å bli kvitt vannet som allerede er der:frustrert: I et annet forum er det en som demonterer en Volvo Penta som har masse innvendig rust. Vedkommende advarer alle mot å bruke Alron. Men karen hadde jo ikke fjernet vannet på forhånd. Alron mikser så det den klarer av vann inn i diesel og dette bare fyker forbi en allerede overfylt vannutskiller. Totalhavari på bla dieselpumpe.

På bilen så fikk jeg ikke ut glødepluggene. De var tjukke av karbon på spissene. Kjørte på noe fra Liqui-Moly som heter Superdiesel. Den skal rense brennkammeret. Da fikk jeg i det minste ut glødepluggene, så noe virkning må det jo hatt.

På spørsmålet til trådstarter vil jeg svare; ja, tja, nei og vet ikke. Det er like mye forskjellig innen additiver som det er vitaminer og leverandører i en helsekostforretning. For noen hjelper det og for andre ikke. Noen produkter er bedre enn andre etc. Men velger man å bruke additiver, så sjekk tanken grundig først, så leser man bruksanvisning og advarslene som følger med, før man velger å helle dette på tanken.    

Jeg diskuterte dette med bilmekaniker i dag pga ulyd i motor. Han og jeg mener det kan være dyser,jeg ble anbefalt såkaldt dyserens og skal hive en klunk i tanken ved neste fylling. Mekaniker sa at ofte funker det,det er så å si det samme hvilken produsent man velger og det kan ikke skade motor eller drivstoff system. 

Jeg skal definitivt ikke ha noen additiver i mine tanker som vi det vann! H2O skal ikke inn i mine motorer hvis jeg kan unngå det!

Og jeg vet at tankene mine burde vært renset. Det står på agendaen. Det er bare et sant lite helvete å komme til!

Jeg regnet med at det ville bli delte meninger om disse tingene. Jeg hadde egentlig bare tenkt et additiv som smører og eventuelt renser. Men som definitivt ikke binder vann. Når det gjelder smøring må jo vinterdiesel være enda tørrere en sommerdiesel? Er ikke vinterdiesel blandet ut med parafin? Da er det mindre voks i drivstoffet så vidt jeg har forstått.

Det hadde jo vært moro om det gikk å vise til målbare resultater på disse tingene…..

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

28 minutes ago, Pondu_s said:

Jeg diskuterte dette med bilmekaniker i dag pga ulyd i motor. Han og jeg mener det kan være dyser,jeg ble anbefalt såkaldt dyserens og skal hive en klunk i tanken ved neste fylling. Mekaniker sa at ofte funker det,det er så å si det samme hvilken produsent man velger og det kan ikke skade motor eller drivstoff system. 

Har du en mekanisk ukyd i motor hjelper ikke additiver!  har du injectortikking kan man sikkert minske lyden yderst lite med dyserens, kansje.  Er det problemer med motor må det nok utbedring til!

og som mange her sier, det er uaktuelt å ha på stoff som binder vann.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Chilli Solbris skrev 15 minutter siden:

Det hadde jo vært moro om det gikk å vise til målbare resultater på disse tingene…..

Jeg har 2 ganger fått biler som ble underkjent på PKK for avgassrøyk gjennom etterkontroll etter å ha kjørt noen uker med dyserens (dieselmotorer).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Chilli Solbris skrev 20 minutter siden:

Da er det mindre vits i drivstoffet så vidt jeg har forstått.

Det er aldri mindre vits i drivstoffet, det er en viktig ting;-)

Vinterdiesel er enda tørrere ja, har godt av litt olje. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 1 time siden:

Det er aldri mindre vits i drivstoffet, det er en viktig ting;-)

Vinterdiesel er enda tørrere ja, har godt av litt olje. 

😂😂😂

VOKS det skulle være voks!!!

Mvh

Chilli Solbris

-morten- skrev for 6 timer siden:

Har du en mekanisk ukyd i motor hjelper ikke additiver!  har du injectortikking kan man sikkert minske lyden yderst lite med dyserens, kansje.  Er det problemer med motor må det nok utbedring til!

Jeg velger å stole på verksmester,det er en kostnad på 200kr og kan i verste fall lede til ingen endring og i beste fall hjelpe på problemet. Funker det ikke så må den på verksted. Ellers tenker jeg at trådstarter bør høre med en kvalifisert motor mekaniker, å be om råd på nett fører ofte til mer forvirring .

Pondu_s skrev 30 minutter siden:

Jeg velger å stole på verksmester,det er en kostnad på 200kr og kan i verste fall lede til ingen endring og i beste fall hjelpe på problemet. Funker det ikke så må den på verksted. Ellers tenker jeg at trådstarter bør høre med en kvalifisert motor mekaniker, å be om råd på nett fører ofte til mer forvirring .

Det er absolutt konferert med opptil flere fagfolk på området. Fra vanlige bilmekanikere til maskinister på store og komplekse motorer i større skip. De er like divergerende som diskusjonen her inne! Tror det er sundt å dra i gang en diskusjon her på forumet om temaet.  
Mye flinke folk her og jeg tenker det er bra at forumet gir grunnlag for kritisk tenkning rundt dette. 

Mvh

Chilli Solbris

Vi hadde 'store' motorer offshore, ikke gigantiske skipsmaskiner. De fikk diesel. Kan ikke huske at jeg noen gang fylte på noe annet. Og det var ikke rom for å fylle på noe vidundergreier etter egen synsing. Ellers har det vært vanlige lastebilmotorer, personbil og båt. Jeg har noe totaktolje liggende. Kanskje jeg skulle fylle på en skvett ved neste tanking som blir i siste halvdel av juni.

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:

😂😂😂

VOKS det skulle være voks!!!

Vokse deg får du gjøre selv!😂🤣

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tør påstå første bud er å sørge for ren diesel frem til motor, en god vannutskiller som f.eks Separ gjør jobben. 

Å tilsette f.eks Alron som binder vann til drivstoffet ville jeg holdt meg langt unna, fjern heller vannet før motor, pumper og dyser...

Eneste jeg vil være tilbøyelig å tenke på er langtidslagring og vinterdiesel i dag, fare for å kokse igjen. Det er raps i den...

Er man usikker på hvor god hygiene man har i tanken ville jeg ikke vært bekymret for å bruke litt lurium basert på enzymer som "spiser" bakterier. Finnes flere merker av det også...

index skrev 22 minutter siden:

Vokse deg får du gjøre selv!😂🤣

😂😂😂

Mvh

Chilli Solbris

oberst1 skrev 2 minutter siden:

Tør påstå første bud er å sørge for ren diesel frem til motor, en god vannutskiller som f.eks Separ gjør jobben. 

Å tilsette f.eks Alron som binder vann til drivstoffet ville jeg holdt meg langt unna, fjern heller vannet før motor, pumper og dyser...

Eneste jeg vil være tilbøyelig å tenke på er langtidslagring og vinterdiesel i dag, fare for å kokse igjen. Det er raps i den...

Er man usikker på hvor god hygiene man har i tanken ville jeg ikke vært bekymret for å bruke litt lurium basert på enzymer som "spiser" bakterier. Finnes flere merker av det også...

Jeg har to relativt digre Separ om bord ja. Og jeg bruker middel mot dieseldyr fast. 

Mvh

Chilli Solbris

Jeg bruker ett par flasker lurium på tanken på bilene i året for å hindre karbon oppbygging.
Båtene får ingen ting fordi de er frie for EGR og blir kjørt vesentlig hardere enn bilmotorene så satser på de brenner seg selv rene.
Nappet ut dysene på bilen fordi jeg måtte bytte innsug/toppdeksel
Plastic fantastic som er støpt i en del og dritten sprakk til slutt av turbotrykket.

Men når først dysene var ute så ble de levert inn til Vestfold Elektro Diesel for kontroll.
Dysene fikk godkjent på alle parameter.
Det var lite karbon på de.
Byttet når jeg først var i gang glødepluggene.
Både dysene og glødepluggene kom lett ut og siden ingen kan motbevise det tror jeg att diesel luriumet har holdt karbon oppbyggingen til ett minimum.
Den andre diesel bilen min er tunet og programert bort EGR så den motoren lever ett bedre liv men gjør ikke forskjell så den får den også.
Hadde jeg lunket rundt med en diesel motor i båten hadde jeg brukt "dyserens" for å fjerne karbon av typen som ikke blander seg med vann på ett par tanker i året
Ser ingen problemer med det bare en renere motor

SveinHa skrev for 9 timer siden:

Jeg har 2 ganger fått biler som ble underkjent på PKK for avgassrøyk gjennom etterkontroll etter å ha kjørt noen uker med dyserens (dieselmotorer).

Det er jo ingen enestående historie det.
Det er jo ingen som helst tvil om att de fleste "dyserens" klarer å rense karbon som har bygget seg opp på dyser og innvendig i motoren.
Derfor vil mange oppleve att motoren går bedre etter "dyserens" hvis motoren er gjengrodd.
Så jeg ser ingen bakdeler med å bruke lurium i tanken men bruk enn som er til comen rail så er man sikker på att ikke blir med vann. 

-morten- skrev for 10 timer siden:

Tja nå er jo ikke verden svart eller hvitt.
Tikking i fra injektorer og ventiler kan man få helt bort med additiver men klart de fikser neppe mekaniske feil. 

De fleste additiver i dag binder ikke vann med mindre de er laget for det.
Er bare å kjøpe en som ikke gjør det.
Aleron blir ofte nevnt men dette stoffet kom på markedet på 70 tallet eller noe da vann i tanken var krise og ikke så mye om man fikk bundet det så det brant opp i andre enden.

Jeg har vært borti mange moderne dieselmotorer med 15-20 000 timer på telleren, de får kun ren diesel, og fungerer fortsatt utmerket.

Men får de i seg en liten "vannskvett", er det over og ut for injektorene umiddelbart, uavhengig om de har gått 1 eller 20 000 timer.

Det skal ikke blandes inn noe som emulgerer vann, eller annet lureri i min tank, min motor (VP D4) er laget for å gå på diesel😉

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Chilli Solbris skrev for 14 timer siden:

Det er absolutt konferert med opptil flere fagfolk på området. Fra vanlige bilmekanikere til maskinister på store og komplekse motorer i større skip. De er like divergerende som diskusjonen her inne! Tror det er sundt å dra i gang en diskusjon her på forumet om temaet.  
Mye flinke folk her og jeg tenker det er bra at forumet gir grunnlag for kritisk tenkning rundt dette. 

Absolutt mange kompetente her og om det er like mye synsing blant mekanikere som her så blir det vanskelig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...