Jump to content

Dieseladditiver - har det noe for seg?

Chilli Solbris

Recommended Posts

Pondu_s skrev for 2 timer siden:

Absolutt mange kompetente her og om det er like mye synsing blant mekanikere som her så blir det vanskelig.

Jeg har i hvert fall skjønt at additiver som binder vann er noe jeg definitivt ikke skal ha! Så jeg er faktisk blitt litt klokere allerede!👍😃

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

pipe skrev for 14 timer siden:

Så jeg ser ingen bakdeler med å bruke lurium i tanken men bruk enn som er til comen rail så er man sikker på att ikke blir med vann. 

Det var et godt tips!! 👍

Mvh

Chilli Solbris

Alron har jeg brukt på dieselbiler med gammaldags innsprøytning i en mannsalder uten problemer i forhold til vann eller binding av slikt.

Men naturligvis er det noe større fare for vann på tanken i båter da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Chilli Solbris skrev for 4 timer siden:

Jeg har i hvert fall skjønt at additiver som binder vann er noe jeg definitivt ikke skal ha! Så jeg er faktisk blitt litt klokere allerede!👍😃

Ja det virker jo logisk,jeg tenker at et system med vannutskiller forfilter og finfilter er et must. Ideelt sett så bør man ha to filter som forfilter, hvor disel går gjennom filter nr1 og tetter det seg så kan man stenge til tett filter og åpne til nytt filter. Da unngår man farlige situasjoner .

Pondu_s skrev for 2 timer siden:

Ja det virker jo logisk,jeg tenker at et system med vannutskiller forfilter og finfilter er et must. Ideelt sett så bør man ha to filter som forfilter, hvor disel går gjennom filter nr1 og tetter det seg så kan man stenge til tett filter og åpne til nytt filter. Da unngår man farlige situasjoner .

Helt klart! Når lommeboka tillater det vil det bli dobbelt sett med Separ til hver motor!

Mvh

Chilli Solbris

Noen som har noe tro på dette? Jeg helte noen desiliter på Golfen, går fortsatt på 3 sylindere, en dyse forsatt ute av drift. 

Tør jeg helle slanten på 3/4 fulle tanker i båten Med 2xTAMD72P? Tipper ca 1000 liter igjen fra i fjor.

20250413_105524.jpg.a009e81a6af89a0bcf98ee8dac6a6294.jpg

20250413_105542.jpg.a54f6bd5fcd934daf88124b200b5a99d.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...