Jump to content

Dieseladditiver - har det noe for seg?

Chilli Solbris

Recommended Posts

Pondu_s skrev for 2 timer siden:

Absolutt mange kompetente her og om det er like mye synsing blant mekanikere som her så blir det vanskelig.

Jeg har i hvert fall skjønt at additiver som binder vann er noe jeg definitivt ikke skal ha! Så jeg er faktisk blitt litt klokere allerede!👍😃

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

pipe skrev for 14 timer siden:

Så jeg ser ingen bakdeler med å bruke lurium i tanken men bruk enn som er til comen rail så er man sikker på att ikke blir med vann. 

Det var et godt tips!! 👍

Mvh

Chilli Solbris

Alron har jeg brukt på dieselbiler med gammaldags innsprøytning i en mannsalder uten problemer i forhold til vann eller binding av slikt.

Men naturligvis er det noe større fare for vann på tanken i båter da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Chilli Solbris skrev for 4 timer siden:

Jeg har i hvert fall skjønt at additiver som binder vann er noe jeg definitivt ikke skal ha! Så jeg er faktisk blitt litt klokere allerede!👍😃

Ja det virker jo logisk,jeg tenker at et system med vannutskiller forfilter og finfilter er et must. Ideelt sett så bør man ha to filter som forfilter, hvor disel går gjennom filter nr1 og tetter det seg så kan man stenge til tett filter og åpne til nytt filter. Da unngår man farlige situasjoner .

Pondu_s skrev for 2 timer siden:

Ja det virker jo logisk,jeg tenker at et system med vannutskiller forfilter og finfilter er et must. Ideelt sett så bør man ha to filter som forfilter, hvor disel går gjennom filter nr1 og tetter det seg så kan man stenge til tett filter og åpne til nytt filter. Da unngår man farlige situasjoner .

Helt klart! Når lommeboka tillater det vil det bli dobbelt sett med Separ til hver motor!

Mvh

Chilli Solbris

Noen som har noe tro på dette? Jeg helte noen desiliter på Golfen, går fortsatt på 3 sylindere, en dyse forsatt ute av drift. 

Tør jeg helle slanten på 3/4 fulle tanker i båten Med 2xTAMD72P? Tipper ca 1000 liter igjen fra i fjor.

20250413_105524.jpg.a009e81a6af89a0bcf98ee8dac6a6294.jpg

20250413_105542.jpg.a54f6bd5fcd934daf88124b200b5a99d.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

• 4 uker senere...

Nå har jeg lest det dere mener, og det dere har erfart. 

Jeg har denne flaska stående hjemme:

20250413_105524.jpg.59fcdabe4febe07c4bb83f71b22d6f95.jpg

... og på bakgrunn av stort sett enighet, vesentlig usikkerhet, meninger og synsinger dere har, lar jeg flaska stå hjemme - selv om den var svindyr. 

Chilli Solbris skrev On 10.4.2025 at 0.45:

Holder disse produktene hva de lover

Hulda skrev On 10.4.2025 at 16.54:

Om det hjelper? Tja, heller på psyken enn på motoren

20250413_105542.jpg.1c952f055b0c3aca2aae15af213fa787.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Og etter at jeg var på kurs hos Lekang filter er jeg i hvert fall sikker på at filterkvaliteten har vel så mye å si som addititiver!

Mvh

Chilli Solbris

Hekri skrev On 13.4.2025 at 11.03:

Noen som har noe tro på dette? Jeg helte noen desiliter på Golfen, går fortsatt på 3 sylindere, en dyse forsatt ute av drift. 

Jeg tenker at dette er tull siden jeg aldri har hørt om noen bilprodusenter som anbefaler slike produkter.  Tvert om.

dette sier Benny. om   tilsetningsstoffer,

Heisann! Ja – det er helt riktig at det finnes mange slags tilsetningsstoffer og ”mirakelkurer” å få kjøpt.

Jeg må vel imidlertid innrømme at jeg er en smule skeptisk til mye av dette. Jeg tenker som så at hvis noen dråper av et serum plutselig løser alle verdensproblememne – så hadde dette vært obligatoriske tilsetninger i alle drivstoff. Ellers har vi jo blitt lurt og ført bak lyset i årevis.

På en nyere og frisk bil, skal det ikke være nødvendig å bruke tilsetninger. Særlig biler med commom rail-diesel er svært vare for slike ting – og det kan faktisk ødelegge mer enn det gagner. Det samme gjelder bruk av f.eks. kondensfjerner i nyere bensinbiler.

Mitt råd blir derfor: Ikke bruk dette på nyere biler som i utgangspunktet er i orden. Hvis man har en bil som det er noe feil med, så er det bedre å finne årsaken til feilen – og rette den - enn å bruke heksemikstur i drivstoffet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg må jo si at jeg er tiltagende skeptisk. Og skeptisk ble jeg etter bruk av diverse vidundermidler på 60-tallet. Og skepsisen har vel ikke bedret seg. Bilene mine går år ut og år inn uten noe annet enn drivstoff på tanken(e). 

Spennende tema. Også ofte ett tema etter noen har hatt dieselpumpe eller dyser på overhaling. Jeg har en gammel sliter av en Iveco motor som røyker endel, jeg har ikke testet selv men forrige eier sier at ved bruk av Omega 903 super diesel additive røyket den betydelig mindre. Jeg får se om jeg tester ut dette denne sesongen, men prisen på denne er ganske ekstrem.
 image.png.1ac0174ddeb5451c2ff88982da40f9b0.png

Jeg har jo tilgang på all verdens additiver fra mine leverandører. Men jeg har ingen av de i nettbutikken bortsett fra dieseldyrdreper. Jeg bruker kun det selv i hvert fall. Og det er jo fordi jeg nå overhalet dieselpumpen at jeg stiller dette spørsmålet. 
Jeg skal hente dieselpumpa til uka. Det blir spennende å høre hva de mener om additiver….

Bonus skrev for 2 timer siden:

Er det noen tilsetninger jeg bør ha for ladingen av el-bilen min, eller er det også fy fy :fniser:

(bare måtte :hvitt_flagg:)

Jegvtror du må tilsette grønt overslag for at den skal være miljøvennlig!😂😂

Mvh

Chilli Solbris

Har alltid på BioProtect II i litt god dose. I tillegg så filtreres all diesel ombord her gjennom først en sil i transferpumpa mellom tankene, så et Racor med vannutskiller før det kommer til tanken som motorene tar fra. På motoren er det et dobbelt racor med vender og et finfilter. 

da motoren røk en del prøvde jeg noe fra Liquy Molly. Det ga ikke merbart resultat. Det som ga effekt var  å bytte turbo og dysespisser. 

Ryker motoren mye så er det en indikasjon på at man har ugunstig / dårlig forbrenning. Dette lar seg ikke løse med lurium. Dårlige dyser, utette ventiler, dårlig kompresjon eller sliten tubo fikses ikke med lurium på flaske ( selv om lovnadene på flasken har religiøse vibber)

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Jeg skal hente dieselpumpa til uka. Det blir spennende å høre hva de mener om additiv

De er helt sikkert for, de lever jo av å reparere pumper og dyser.:kul:

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bonus skrev for 5 timer siden:

Er det noen tilsetninger jeg bør ha for ladingen av el-bilen min, eller er det også fy fy :fniser:

Mange strømselskaper selger litt dyrere strøm som visstnok skal være grønn. Du kan jo prøve den, men jeg har heller ikke tro på at du merker forskjell på grønn eller blågrå/svart. 

Bonus skrev for 7 timer siden:

Du kan jo lade elbilen med et strømaggregat som får noe tilsetninger og deretter melde her om elbilen får mer effekt, mindre røyk osv 😀

Selv har jeg hatt ladehybrid, dom jeg ikke brjkte tilsetninger på, men hvor det vel var et servicepunkt en gang så verkstedet fylte på noe. Etter 7 år var batterikapasiteten under halvparten av brosjyretallene og momentet ut på hjula så lite at jeg ikke kom meg frem i dyp snø fordi bilen ikke orket å dra rundt hjula og heller ikke hadde nok krefter til å spinne på snø. Med behov for å komme meg opp båtramper om sommeren så ble det bilbatteri til diesel.

Hah! Du må da skaffe deg ladekabel fra MonsterCables! Ekstra stort tverrsnitt med 99,999% rent kobber gir en glattere lading som sliter mindre på batteriet og gir 5% ekstra rekkevidde, for ikke å snakke om at stereoen låter merkbart bedre!

Roger jo skrev for 6 timer siden:

De er helt sikkert for, de lever jo av å reparere pumper og dyser.:kul:

Jeg trygler og ber om at de er ærlige og redelige og sier sannheten!😁

subwoofer skrev for 2 timer siden:

Hah! Du må da skaffe deg ladekabel fra MonsterCables! Ekstra stort tverrsnitt med 99,999% rent kobber gir en glattere lading som sliter mindre på batteriet og gir 5% ekstra rekkevidde, for ikke å snakke om at stereoen låter merkbart bedre!

😂😂😂

Mvh

Chilli Solbris

Roger jo skrev On 9.5.2025 at 11.32:

Mitt råd blir derfor: Ikke bruk dette på nyere biler som i utgangspunktet er i orden. Hvis man har en bil som det er noe feil med, så er det bedre å finne årsaken til feilen – og rette den - enn å bruke heksemikstur i drivstoffet.

Ja årsaken heter EGR ventil og det er ikke lovlig å rette på det.

Dessverre gror motorene igjen år for år så jeg syntes rådet ditt er ikke bare dårlig men elendig.
Men ting går gjerne bra til det ikke gjør det lenger.
Husker når jeg en gang i tiden jobbet som bilmekaniker da var det en gjenganger hos kundene som sa "jammen den virket i går"
Nei, sier du det.
Jeg tror kirkegården er full av mennesker som levde dagen før de døde også.Rart det der.... pleide jeg å svare.
Men det er det samme for meg hva folk gjør og ikke gjør med motorene sine bare de ikke fyller på stoff som blander seg med vann på moderne motorer.
Da fortjener man voksen kjeft  .
Jeg tenker att folk for tro hva de vil men dagens mekanikere ser virkelig hva som skjer med sot oppbygning etter egr ventilens sin oppfinnelse så hvis de ikke har jobbet hele livet på tesla er nok rådet å ha minst mulig med oppbygd karbon i motoren for effektiv og problemfritt bilhold.

Chilli Solbris skrev On 9.5.2025 at 14.00:

Jeg skal hente dieselpumpa til uka. Det blir spennende å høre hva de mener om additiver….

Jeg er ikke i det minste tvil om hva de mener om å bruke additiver på motorer med EGR som forebyggende vedlikehold.
Kjøpe seg en flaske med adjektiv når man står til knes i problemer er gjerne litt lite for sent.
Men når det gjelder motorer uten EGR så er jeg åpen for att de ikke nødvendigvis er like klare i talen.

Nå er det vel ingen båtmotorer som ha EGR.  Jeg har vært borti småkjøringsmotor som hadde igjenkokset EGR på 60000 km. Jeg har hatt oppe EGR på motor med normalkjøring som har gått tre ganger så langt uten koksing. De er vel alle vakuumstyrte. 

Vi kan være enig om at EGR er noe dritt.

@pipe Har du forslag til lurium som forbygger EGR-problemer (på bil)?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...