Jump to content

Dieseladditiver - har det noe for seg?

Chilli Solbris

Recommended Posts

pipe skrev for 3 timer siden:

Ja årsaken heter EGR ventil og det er ikke lovlig å rette på det.

Dessverre gror motorene igjen år for år så jeg syntes rådet ditt er ikke bare dårlig men elendig.
Men ting går gjerne bra til det ikke gjør det lenger.
Husker når jeg en gang i tiden jobbet som bilmekaniker da var det en gjenganger hos kundene som sa "jammen den virket i går"
Nei, sier du det.
Jeg tror kirkegården er full av mennesker som levde dagen før de døde også.Rart det der.... pleide jeg å svare.
Men det er det samme for meg hva folk gjør og ikke gjør med motorene sine bare de ikke fyller på stoff som blander seg med vann på moderne motorer.
Da fortjener man voksen kjeft
Ikke fylle på litt rensestoff kan gå utover neste eier,seg selv i form av en diger regning eller man kunne hatt bilen noen år til.
Jeg tenker att folk for tro hva de vil men dagens mekanikere ser virkelig hva som skjer med sot oppbygning etter egr ventilens sin oppfinnelse så hvis de ikke har jobbet hele livet på tesla er nok rådet å ikke ha motoren full av karbon.

Brigg skrev for 1 time siden:

@pipe Har du forslag til lurium som forbygger EGR-problemer (på bil)?

Jeg har brukt BG 245 men etter mekonomen forsvant også tilgangen.
På den tidligere Meca avd nå kalt BCP har de ett tysk merke jeg ikke husker navnet på i farten.

Har godt over til det da mange Mekonomen og Meca verksteder bruker det.
Heller på en boks i året pr bil.
Har ikke noe bevis for att det er best men injektorene og glødepluggene kom lett ut og Vestfold Elektrodiesel syntes dysene så reine ut når jeg leverte de inn til test.
Dysene fikk godkjent og det jo bra etter 190 000 km.
Når først dysene måtte ut valgte jeg å teste de i samme slengen.
Ellers var det lite karbon i EGR ventilene og begge turboene.
Kjørte litt mini kamera i sylindere og fikk sjekket på baksiden av ventilerer etc.
Motoren svirrer jo omtrent på tomgang når man har 9 trinns gearkasse og en drøy mil til jobb

b0rls skrev On 9.5.2025 at 12.20:

Spennende tema. Også ofte ett tema etter noen har hatt dieselpumpe eller dyser på overhaling. Jeg har en gammel sliter av en Iveco motor som røyker endel, jeg har ikke testet selv men forrige eier sier at ved bruk av Omega 903 super diesel additive røyket den betydelig mindre. Jeg får se om jeg tester ut dette denne sesongen, men prisen på denne er ganske ekstrem.
 image.png.1ac0174ddeb5451c2ff88982da40f9b0.png

Ja, prisen må være ekstrem, når selger vet at han sannsynligvis bare greier å selge den 1 gang til hver kunde..  :glimter:

pipe skrev for 16 timer siden:

Dessverre gror motorene igjen år for år så jeg syntes rådet ditt er ikke bare dårlig men elendig.

Og den største feilen til det, er  de som har 80km i bunn av bakken  og er nede i 60 når de kommer til toppen,

Det blir som i puste ut og inn i en papirpose , det blir lite O2 etter noen  åndedrag.

Da blir det dårlig ytelse, dårlig drivstofføkonomi og motorproblemer.

Så hvilke luriun er du for for?

@pipe Motoren svirrer jo omtrent på tomgang når man har 9 trinns gearkasse og en drøy mil til jobb

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Her er det mye lærdom for meg!

Additiver som binder vann er bannlyst!

Biosider som dreper dieseldyr fjerner selvsagt ikke problemet. Men kan hindre at det eskalerer. 
Så på min gamle mekaniske dieselmotor, hva er det eventuelt lurt å bruke?

Og så må jeg bare spørre, hva gjør en EGR-ventil?

Det er bare å blottstille manglende kunnskap! Det er da man lærer! Er det ikke?

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...