Jump to content

Lime/tette mellom skrog og innerliner. Hva brukes i dag? (Gammel Windy)

Torsen67

Recommended Posts

Har lekkasje bak fenderlist på begge hjørnene akter. Tidens tann og div møter med brygger etc opp gjennom årene har gjort hjørnene litt "møre" og det kommer inn regnvann. Skal åpne fenderlist, rengjøre litt og presse inn noe tetningsmiddel. 

Noen i havna nevner Tec7 etc. Men det må vel finnes noe bedre egnet enn det? Har ett par patroner med Sika 591 om det skulle være noe..

"Før i tiden" hadde vi kun silikon og Sikaflex (polyuretan).
I dag har jeg inntrykk av at det er MS-polymer som gjelder. Kommer i mange varianter, bl.a. Tec7.
Ser ut til å kombinere de beste egenskapene fra silikon/polyuretan, men ikke ha ulempene. Som at silikon ikke kan overmales og at polyuretan ødelegges av sollys.

Så lenge det ikke skal overmales foretrekker jeg silikon. Høyest festeevne og aldringsbetandighet. Har akvarie fra midten av 70-tallet hvor fugene er som nye.
Må være nøytralherdende type om det er metalldeler, den vanlige inneholder eddiksyre som kan føre til korrosjon. Selv om jeg har sett 40 år gamle messinggjennomføringer som er tette. Nøytralherdende fantes ikke på den tiden.

Ingar skrev for 1 time siden:

Den vanlige inneholder eddiksyre som kan føre til korrosjon.

Er det den som gjør at silikon alltid lukter likt? Og hvordan merkes nøytralherdende?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

For noen år siden tok jeg av fenderlisten på min Nidelv 24, gikk rundt hele båten med diamantskive på vinkelsliper en på øyemål og etterfylte med Tek7. Tilslutt satte jeg på den gamle fenderlisten igjen. Godt fornøyd. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...