Jump to content

KAD300 vs D6-310


olavfredriksen

Recommended Posts

D3 kommer fra Volvo personbilder. D4 og D6 sier VP er egenutviklet. D4 er D6 - to sylindre.

Som Bitteliten sier, kommer D3 fra personbildivisjonen (idag eid av Ford). Denne er utviklet av Volvo selv, har 5 sylindre, turbo med variabel geometri og et volum på 2,4 liter. (I bil går denne under navnet D5)

Volvo Penta eies av Volvo Group som bla. består av Volvo trucks, Volvo bus, Volvo Aero, Renault trucks, Mack Trucks. Volvo Penta bør således ha stort tilfang av kompetanse og erfaring innen dieselmotor teknologi.

Link to post

Som Bitteliten sier, kommer D3 fra personbildivisjonen (idag eid av Ford). Denne er utviklet av Volvo selv, har 5 sylindre, turbo med variabel geometri og et volum på 2,4 liter. (I bil går denne under navnet D5)

Volvo Penta eies av Volvo Group som bla. består av Volvo trucks, Volvo bus, Volvo Aero, Renault trucks, Mack Trucks. Volvo Penta bør således ha stort tilfang av kompetanse og erfaring innen dieselmotor teknologi.

Mener å ha lest opp til flere ganger at D5'en er en VAG motor og står blant annet i A6.

Som Geir Frode sier er Volvo ikke akkurat kjent for nå utvikle egne motorer, og hvertfall ikke diesler til personbildivisjonen.

Ford henter diesler fra Peugeot som er verdens største dieselprodusent.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

Mener å ha lest opp til flere ganger at D5'en er en VAG motor og står blant annet i A6.

Som Geir Frode sier er Volvo ikke akkurat kjent for nå utvikle egne motorer, og hvertfall ikke diesler til personbildivisjonen.

Ford henter diesler fra Peugeot som er verdens største dieselprodusent.

Vel - da har du lest feil om denne motoren :yesnod:

Første diesel motoren som kom i V70 var VAG motor. Volvo sluttet å bruke den i 1999 elle 2000. Etter dette kom de med egenutviklet dieselmotor.

 

D5 motoren som leveres i dag har 180 hk/400Nm. Samme motor er D3 190 fra VP. Den motoren som het D5 i Volvo personbiler frem til 2006 modellene var på 163 hk/340Nm. Samme motor heter D3 160 fra VP. D3 130 er en nedtrimmet versjon av D3 160 - bare chip er forskjellen har jeg hørt

 

D4 og D6 er utviklet av VP selv. Volvo personbiler kjøper motorer fra ulike produsenter. Men de 6 sylindredre motorene og 5 syl motorene er egenutviklet. 6 syl motor på 2,9 liter finnes med ca 190 hk uten turbo og T6 med dobbelturbo (272 hk/380 Nm). 5 sylindredre motorer (2,4 liter, 2,5 liter, 2,3 liter) finnes fra 140 hk (2,4 liter) som sugemotor, 2,5 liter turbo med 210 hk til T5R (2,3 liter) med 300 hk (V70 R/ S60 R med 4wd ) V8 motoren i XC 90 kommer fra Yamaha og er visstnok en liten perle. Ford Focus kommer nå med 5 syl turbomotor fra Volvo nå.

 

Jeg har prøvekjørt en Nimbus 350 Nova med 2xD4 260. Veldig bra trykk ut av vannet, topper 40 knop + og støyen er behagelig. Men sammenlignet med D6 gir D4 et noye skaprere lydbilde - som alle 4 syl motorer gjør. Kanskje litt mer sporty lyd vil noen synes. D6'en jeg hadde opplevde jeg som svært støysvak. Jeg har også prøvekjørt en Nidelv 300 med KAD 300, men jeg kan ikke sammenligne støyen med D6 - det er for lenge siden.

Link to post

Ser ut for at jeg har noe å lære også her, god oppdatering!

V8 fra Yamaha, det var nytt og betyr at XC 90 klatrer et par trinn på ønskelista.

Som jeg pleier å si til fruen: Denne kan vi begynne å snuse på om 10-15 år!

Redigert av Forty788 (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

Den var litt på kanten, ingen landgående farkoster er verdt å selge båten for!

 

Kanskje bortsett fra LandCruiser 100 da, eller kanskje nye Discovery, eller kanskje ny Suburban, eller kanskje Volvoen, eller ....hm

 

Og slik gjekk dagane!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

Funny ... særlig når det gjelder den overlegent beste motoren som noen gang har stått i en Volvo personbil ...

Langt over streken!!!

En uforbeholden unnskyldning utbedes på det sterkeste da en overhodet ikke kan se at De har noe som helst belegg for den overmåte uhyrlige påstand!

Hva med B-4B, B16 og B18?

Ringer bjeller?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

Tja ... hvis de forhistoriske gamle motorene er bedre enn dagens mest sofistikerte vare, så er vi vel på god vei mot endetiden får man tro. :yesnod:

 

Svaret har jo Forty788 gitt allerede: se sitat under

 

Har inntrykk av at forkortelser som KAMD og KAD skal man styre unna, mens TAMD virker som en grei kombinasjon, synd at den er pensjonert

Nå har svenskene gått ned til en bokstav og jeg mener å se en trend:

KAMD: 4 bokstaver og problemer, KAD: 3 bokstaver og litt mindre problemer, D: 1 bokstav og kanskje veldig lite problemer?

Hvis jeg hadde hatt valget mellom VP og japsemotor ville jeg gått for japsemotoren i 100 % av tilfellene.

I ditt tilfelle er valget soleklart nettopp fordi Yanmar ikke har noe å bevise, i motsetning til svensken, og hvis de grønne er ømfintlige for torden er jo det enda et godt argument for å velge det rette.

Når det gjelder elektroniske hendler har jeg til gode å høre noen skryte av disse. De fleste syns de er for lette i bevegelsene, og ærlig talt: Hva skal du med elektroniske hendler?

Kan noen komme opp med et eneste fornuftig argument for å velge elektroniske fremfor mekaniske hendler?? Bortsett fra ren show-off??

For ikke å snakke om prisen...........Du kan kjøpe en rimelig grom kartmaskin med slave for prisdifferansen.

Gå for japse og mekanisk leamikk, det har du garantert igjen for.

 

 

Jo mindre elektronikk jo bedre er det ser det ut som for meg. Smaken er som baken. Jeg lurer fortsatt på om VP kan hoste opp et par gamle oransje 45 hk påhengere til nye båten vår. SKulle vært deilig å slippe den myke gangen, gode aksellerasjonen, lave drivstofforbruket og gode toppfarten på disse moderne D motorene

Link to post

Jo mindre elektronikk jo bedre er det ser det ut som for meg. Smaken er som baken. Jeg lurer fortsatt på om VP kan hoste opp et par gamle oransje 45 hk påhengere til nye båten vår. SKulle vært deilig å slippe den myke gangen, gode aksellerasjonen, lave drivstofforbruket og gode toppfarten på disse moderne D motorene

Ja alt var jo så mye bedre i "gamle dager"! :lol::lol::lol:
Link to post

Ja alt var jo så mye bedre i "gamle dager"! :lol::lol::lol:

Jepp - den gang man tok en eik og brant den til man hadde en kano. Så gikk man ut og fanget seg en kone eller to, slo i hjel en bjørn til frokost og drepte noen engelskmenn til middag. Så kom Japanerne og Yanmar :headbang:

Etter det har vi Microsoft, ctr alt del og så kom Volvo Penta med masse elektronikk, men uten ctrl alt del, bare elektroniske gasshendler som er livsfarlige å bruke fordi man gir full gass hver gang man justerer trimplanene

 

Livet er herlig - eller som man sier i USA. Life is a bitch, then you marry one, and then you die.

Link to post

Nå er jo ikke akkurat dieselmotoren noen ny oppfinnelse da, prinsippet er eldgammelt etterhvert. Tenk om de hadde puttet inn ressurser i noe revolusjonerende brenselceller osv, i stedet for og kjøpe billige elektroniske componenter, selge de dyrt og styre luft inn i motoren bedre og kalle det nytt?

Økomomi kalles det, for produsenten :smiley:

Allt var ikke bedre før. stort sett verre men og kalle det revolusjon at man forbedrer forbrenningen i en motor er nå og trekke det langt.

Link to post

Jepp - den gang man tok en eik og brant den til man hadde en kano. Så gikk man ut og fanget seg en kone eller to, slo i hjel en bjørn til frokost og drepte noen engelskmenn til middag. Så kom Japanerne og Yanmar :headbang:

Etter det har vi Microsoft, ctr alt del og så kom Volvo Penta med masse elektronikk, men uten ctrl alt del, bare elektroniske gasshendler som er livsfarlige å bruke fordi man gir full gass hver gang man justerer trimplanene

 

Livet er herlig - eller som man sier i USA. Life is a bitch, then you marry one, and then you die.

Bilde:yesnod::yesnod:

Som jeg skulle sagt det selv - hadde jeg bare funnet på komprimere verdenshistorien på en slik brilliant måte!! :lol:

Link to post

Overraskende nok ser det ut som om både Bitteliten og Caluna har sluppet opp for argumenter.

Attpåtil får jeg den glede å se begge gå i den klassiske fella å gjøre narr av mine synspunkter, ikke helt som lyn fra klar himmel, men overraskende likevel.

Nå er det ikke sånn at alt var så mye bedre i gamle dager men et par ting kan det lønne seg å være obs på. Det er helt riktig som vannoveralt skriver at det er ikke store revolusjonen å snakke om commonrail, det er mer å regne som en normal teknologisk utvikling. Nå er det sånn at jeg ikke er det minste i tvil om at D6'en har gromlyd, høyere dreiemoment og vibrerer mindre enn KAD'en. Selvfølgelig er det slik, utviklingen skal gå den veien. MEN, et eller annet sted på utviklingsstigen er det at disse forbannede elektroniske følerene og kontrollboksene blir litt for mange, kanskje plassert litt feil eller duger rett og slett ikke. Dette er ikke bare min personlige mening, det er mange der ute som fortviler over denne utviklingen. Daimler Benz, som forøvrig stiller i særklasse når det gjelder havarier på grunn av forannevnte problematikk, har etterhvert (og alt for sent etter min mening) kommet til at antallet elektroniske "jævelbokser" MÅ reduseres for å i det hele tatt å opprettholde sitt gode navn og rykte. Om det er et navn igjen å opprettholde kan etterhvert diskuteres. Det viser seg når markedsføringsavdelingen overkjører ingeniørene får vi stort sett dårlige resultater. De vil selge innovative løsninger som er synlige for kunden og har høy "show-off"-effekt, mens ingeniørene vil bygge inn gode løsninger som fungerer over tid og som kunden sannsynligvis aldri vil ane at eksisterer. I denne "krigen" har til nå markedsføringsavdelingen vunnet men nå tar altså selskapene til vettet. Forhåpentligvis vil det resultere i bedre produkter der man legger mer vekt på DRIFTSIKKERHET, og at produktet skal levere over tid. Her er mitt hovedpoeng: Jeg driter i buksa så lenge jakka passer. Sagt på en annen måte: Jeg er opptatt av at produktet leverer over tid, til en fornuftig pris. Nå er det sånn at mange mennesker finner det viktig å være up-to-date og bare må ha det siste innen kjøkkenutstyr, bil og f. eks båtmotor og står ofte på bestillingslistene til selgerne lenge før produktet ankommer landet. Ofte er disse menneskene uvitende om at akkurat de har den tvilsomme æren det er å "prøve ut" produktet og slite med alle barnesykdommene. Det er nok å nevne MB W124, de to første årgangene. For meg som står på utsiden og ser på er det komplett uforståelig at noen er villig til å gamble med egne midler på denne måten når jeg vet at om et par år er svakhetene avdekket, jeg vet hva jeg skal se etter og er mye tryggere på produktet. Det er derfor jeg aldri ville finne på å investere i en D6 nå og fungere som prøvekanin for Volvo Penta i min nye båt, men heller gå for en annen filosofi og montere Yanmar i kjelleren. Utover at den har vært på¨markedet en stund og er "innkjørt" kjenner jeg til den japanske måten å tenke på og vet at sannsynligheten for å bli overrasket av motorhavari i ferien er minimal.

For å si det enkelt, jeg er ikke villig til å betale for å være først ute. Jeg er villig til å betale for produkter som leverer!

Min tiltro til japanske motorer er for å si det forsiktig, noe over middels, min mistro til europeiske tilsvarende lav. Statistikk og erfaring forårsaker dette.

Og, jeg vedder på at både Caluna og Bitteliten kjører Audi!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

Daimler Benz, som forøvrig stiller i særklasse når det gjelder havarier på grunn av forannevnte problematikk-

Ja, på w211 hadde de skikkelige problemer med BAS (brake assistance), det utgjorde et sikkerhetsproblem. BMW hadde det med styringen. Så "jævelboksene" kan lage problemer.

Men når det gjelder båtmotorer så er det vel en rekke internasjonale utslippskrav som skal tilfredstilles. I tillegg vil jo folk ha motorer med høy effekt og lavt forbruk til en om ikke rimelig, så i hvertfall til en overkommelig slump med penger. Da er det vel fort gjort at produsentene kaster produkter ut på markedet for å få i gang salget, så kalkulerer de med litt tilbakekallinger av produktene når "prøvekaninene" har havnet opp i problemer. Helt enig med deg i at det koster å være innovatør, som skal ha det nyeste med det samme det kommer på markedet. Men tror nok at vi i fremtiden kommer til å se "jævelbokser" over en lav sko, utviklingen og kravene går jo bare i to retninger, opp og frem. Det er nok ikke noe problem å bygge slikt utstyr så det holder, men det blir uforholdsmessig kostbart. Jeg har drevet litt med spesielt analyseutstyr som er moduloppbygd, med utskiftbare "printkort" som er mil. spec. Kortet er på størrelse med et A4-ark, prisen på ett slikt tilsvarer 2xD6 310. Men det er svært holdbart og gjennomtestet. Ikke direkte sammenlignbart kanskje, men et eksempel på hvor kostbart spesiell elektronikk kan bli hvis kravene til slikt utstyr er høye.

Link to post

Et lite spørsmål fra side-linjen: Hva er det anslagsvise antall dieselmotorer beregnet for småbåt (opp til ca 400 - 500 HK) produsert av de "store" produsentene på verdensbasis? Selv om Skandinavia er rikt forsynt med småbåter per innbygger, vil jeg tro det er endel båter også andre steder. Omfanget av dieselmotorer for småbåtfolk gir kanskje en pekepinn på påliteligheten av motorene?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post

Et lite spørsmål fra side-linjen: Hva er det anslagsvise antall dieselmotorer beregnet for småbåt (opp til ca 400 - 500 HK) produsert av de "store" produsentene på verdensbasis? Selv om Skandinavia er rikt forsynt med småbåter per innbygger, vil jeg tro det er endel båter også andre steder. Omfanget av dieselmotorer for småbåtfolk gir kanskje en pekepinn på påliteligheten av motorene?

Omfanget av dieselmotorer i "småbåter" på verdensbasis må nok sees opp mot faktorer som pris på drivstoff, motorvekt, tilgjengelighet og servicebehov. I oljenasjonen Norge har vi blant verdens høyeste priser på drivstoff, mens foreløpig er avgiftsfri diesel priset til nesten halvparten av bensin. Dette påvirker vårt motorvalg. Videre er vårt klima relativt tøft, men høy fuktighet og store temperatursvingninger. All erfaring under disse forhold tilsier at en bensinmotor som er avhengig av strøm for å fungere sliter mer med driftsproblemer enn en dieselmotor som bare går og går når du først har fått start på den. Dette påvirker vårt motorvalg. Som kjent krever en dieselmotor, når den først trenger service/reparasjon, høyere kompetanse og bedre verkstedsutstyr enn en bensinmotor. Norskekysten har en høy tetthet av verksteder som kan skru diesel. Dette påvirker vårt motorvalg. Og ikke minst, vi har en produsent av dieselmotorer på våre breddegrader som har nå bevist at moderne dieselmotorer kan utkonkurrere bensinmotorer på forholdet vekt/pris/ytelse, så lenge de bygger motorene med ekstern "pustehjelp" og noe elektronikk for å holde styr på alle hestekreftene og dreimomentet.

At ikke de "store" dieselprodusentene har funnet det for godt å produsere "småmotorer" opp til 400-500 Hk, har vel noe med markedssegment de ønsker å være i, og de kanskje vurderer markedet for "småmotorer" som lite - i verdensmålestokk. Amerikanerne vil jo som kjent ha Bigblock V8'ere pga gromlyden OG det faktum at bensinen over there ikke koster stort. Men vi ser jo at Volvo stadig også får større innpass på det amerikanske markedet - kanskje fordi det finnes noen innovtive båtfolk der borte også som ser alle fordelen med en moderne dieselmotor? :wink:

Link to post

Overraskende nok ser det ut som om både Bitteliten og Caluna har sluppet opp for argumenter.

Attpåtil får jeg den glede å se begge gå i den klassiske fella å gjøre narr av mine synspunkter, ikke helt som lyn fra klar himmel, men overraskende likevel.

Neida Forty788, jeg har ikke sluppet opp for argumenter - men det må da vel være mulig å ta en pause i all :boxing: og ha det litt morro også? Jeg for min del får ikke betalt for mine innlegg på dette forumet - jeg er her av egen fri vilje uten vinnings hensikt. Å debattere i det uendelige med en opponent som er kategorisk uenig blir litt kjedelig i lengden - derfor kan ofte humor bidra til å se en fastlåst diskusjon i et litt annet lys. At du Forty788 synes det er overraskende at Bitteliten og jeg tar et lite humoristik hopp til siden finner jeg overraskende. Etter dine 90 innlegg på dette forumet har du vel vært borti humoristiske innlegg som bidrag til fastlåste diskusjoner?

 

Og, jeg vedder på at både Caluna og Bitteliten kjører Audi!

Nei ser man her!!! Hvem er det som forsøker å gjøre narr av hvem her?? :lol::lol::lol:

 

Neida, jeg har ikke noe anstrengt forhold til min egen selvironi, og kan innrømme at det står både en Audi og en BMW utenfor døra. Og at jeg jobber med datateknologi kommer vel heller ikke som noen overraskelse? Og at jeg jeg spiser nye GPS'er til frokost og synes høydepunktet i James Bond filmer er seansen med "Q"?

Hadde ikke verden bestått av et visst antall "early adaptors" på konsumentsiden hadde det heller ikke vært noen produktutvikling. Da hadde vi vel alle seilt rundt i våre fembøringer fremdeles :lol:

Link to post

Overraskende nok ser det ut som om både Bitteliten og Caluna har sluppet opp for argumenter.

Attpåtil får jeg den glede å se begge gå i den klassiske fella å gjøre narr av mine synspunkter, ikke helt som lyn fra klar himmel, men overraskende likevel.

Jeg gjør på ingen måte narr av dine argumenter. Men dine argumenter baserer seg på:

1. at man fritt kan velge motortype i den båten man ønsker seg

2. Eventuelt at man velger motor først og deretter båt

3. At motorprodusentene har produkter som passer det man vil ha

4. at man ikke vil kjøpe brukte motorer

 

For egen del har jeg ikke noe valg. Jeg vil ha en Windy 37 med dieselmotor, og da må jeg velge D4 motorer. Og skulle jeg puttet noe med gammelags teknologi inni båten vet jeg ikke engang om båten hadde fungert bra. iny er en av de ledende båtprodusentene i Europa. Jeg har en viss tillit til at de gjør gode vurderinger. Forøvrig er det 3. sesongen D motorene er på markedet nå. Både indy og Nidelv ventet til 2. sesong fr de anbefalte disse motorene - basert på problemene VP hae med KAD 44.

 

Poenget mitt med å arguementere mot deg er at du baserer deg på en verden der man fritt kan velge hva man vil av motor, og det kan man ikke for dden verden eksisterer ikke. Det er gitte kombinasjoner i markedet. Naturligvis kan man da si at man velger bort planende båt med VP motor, men det er ikke noe valg for meg. Og det å velge en Yanmar motor medVMercruiser drev kjennes for meg ikke ut som en optimal løsning

 

Og, jeg vedder på at både Caluna og Bitteliten kjører Audi!

Hvor mye vedder du? Båten din eller? :lol:

 

Forøvrig må jeg støtte Calluna i at humoren ikke var ment som noe negativt mot deg, og jeg forstår overhode ikke hvordan du kunne forstå det slik

 

Det blir også interessant å se hvor lenge Yanmar produserer motorer uten elektronisk styring. e lanserer stort nå deres siste "innovasjon" med elektronisk strying i helsides annonser over hele Europa, og e har nettopp lansert et samarbeide med BMW som leverandør av moderne dieselmotorer med elektronisk styring sånn at e også henger med i utviklingen.

 

Og det er helt rett som et sies her at inget proddukt er 100% utprøvd før et har vært på markedet noen år. Men jeg forventer at produktet er vel gjennomprøv av produsenten så langt det er mulig før de slipper det ut på markedet. Alle produsenter vet hvor dyrt det er med problemer på nye produkter både de direkte kostnadene og de indirekte kostnadene

 

En annen sak som er helt rett fra deg er at det er helt opp til hver enkelt å velge om man vil ha ny teknologi eller ikke. Men skal man ha ny båt i dag blir det vanskeligere og vanskeligere å få tak i båt med gammelags motorteknologi

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...