Jump to content

KAD300 vs D6-310


olavfredriksen

Recommended Posts

"Dette forteller en som jobber på Viksund til meg.

4 nye båter levert fra Viksund med D 6 maskin har fått total maskinhavari, alle har forøvrig fått ny motor med en gang, men Volvo benekter på at det er problemer med D 6 maskinene."

 

Ja dette skulle vi hørt mere om. Andre rykter?

 

Gratulerer Swande med ny båt.

 

D6-310 skal ha ca følgende forbruk

2800 32l/t

3000 39l/t

3200 48l/t

3550 64l/t

 

Etter det jeg forstår så hjelper common rail mest i mellomregisteret.

 

Har noen forbrukstall for andre tilsvarende maskiner? (6 cyl 310 motor HK)

Link to post

Dette er jo ikke noe hokus pokus :wink:

 

en dieselmotor gir 4-5 hk/liter /time. Så har du et gjennomsnittsforbruk på 14 liter/time vil det si at du tar ut 60-70 hk av motoren din i snitt. Høyere forbruk kommer da av at man tar ut mer hk av motoren, enten pga et mer tungdrevet skrog eller høyere fart.

 

Om jeg husker rett brukte vi ca 20 liter i snitt på D6'en vår. På de to D4'ene vi har nå går det på maks ca 52 liter i timen gjennm. Det stemmer ganske bra med 4-5 lhk/liter/time. De gir 250 hk hver på propellen. Snittforbruket totalt tror jeg ligger på rundt 20 liter i timen/motor. I marsjfart på 29-30 knop går det ca 30 liter/time/motor. På max går det gjennom 105 liter i timen totalt.

 

D6 forbruket er oppgitt av VP

forbruk_d6_310.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Bare hyggelig :smiley:

www.volvopenta.no er kilden. Der ligger det veldig mye informasjon

 

Jeg har sammenlignet dieselforbruket på båten min med en annen tilsvarend båt med 2xKAD 44 som har samme effekt (Calluna's båt). Faktisk går det nesten 1 liter/nm mindre med D4 motorene mine. Det er ganske interessant. Begge motorene har turbo og kompressor. Mine motorer veier litt mer enn KAD 44. Så jeg vil anta at det er common rail teknologien som gir det lavere drivstoff forbruket.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Bare hyggelig :smiley:

www.volvopenta.no er kilden. Der ligger det veldig mye informasjon

 

Jeg har sammenlignet dieselforbruket på båten min med en annen tilsvarend båt med 2xKAD 44 som har samme effekt (Calluna's båt). Faktisk går det nesten 1 liter/nm mindre med D4 motorene mine. Det er ganske interessant. Begge motorene har turbo og kompressor. Mine motorer veier litt mer enn KAD 44. Så jeg vil anta at det er common rail teknologien som gir det lavere drivstoff forbruket.

 

1 liter/nm, det synes jeg var svært mye. Retter til at dette må være feil. 0.1 l/nm kanskje. Noe kan kankje skydles propelloppsett etc.

 

Forbruk på GM37 testet av VP/Windy

KAD300 3400RPM 36.0KN 2.22 l/nm

D4-260 3200RPM 35.6KN 2.35 l/nm (mere faktisk)

KAD300 2800RPM 29.1KN 1.99 l/nm

D4-260 2800RPM 29.8KN 2.0 l/nm

 

(Morten Trøbråten må vel ha norges kjekkeste jobb foresten)

 

Det blir spennede og se GS37 med 2xD4-300

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post

Når vi først er inne på forbruksdata, tillater jeg meg å poste en forbrukstabell fra i fjor på W 35 med 2x D6 350.

 

Opprinnelig postet i denne tråden

 

Til sammenligning kan man kikke på Windys egne data for samme båt med hhv. D6 350 DPH og D6 350 DPR

 

Ser på Windys tester at farten er noe høyere, mens forbruket er noe lavere i forhold til min "test". Dette kan ha flere grunner, som at båten ikke var stoffet, ikke noe saker og ting som gir ekstra vekt, lite i tanker etc. Mine data er fra en fullt innflyttet båt med fulle tanker som har ligget i sjøen noen mnd. Det som overrasker mest er den lille forskjellen mellom DPH og DPR drev.

 

Uansett er det gøy med litt data :yesnod:

 

forbrukstabell.jpg

Mvh. SAP

Link to post

vedr. diskusjonen om havarerte D6 motorer siterer jeg fra Båtlivs test av NB 1160 publisert 30.03.2007 på havna.com:

 

"Motorrommet var delikat. Nå var båten

kliss ny, og siden vi klarte å kjøre i filler en

motor, fikk vi gode muligheter til å entre

motorrommet."

 

I teksten står det at det var en D6, men effekten skulle være 250hk og da er det vel en D4. Det sies ingenting mer om hva som skjedde.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...