Ben Sin Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Gratulerer da Swande! Da er sommeren reddet? Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Joda, takk for det. Sommeren er i boks! Lite aktivitet her inne i påsken gitt, men er det noen flere med erfaring med forbruket på D6`en? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 "Dette forteller en som jobber på Viksund til meg. 4 nye båter levert fra Viksund med D 6 maskin har fått total maskinhavari, alle har forøvrig fått ny motor med en gang, men Volvo benekter på at det er problemer med D 6 maskinene." Ja dette skulle vi hørt mere om. Andre rykter? Gratulerer Swande med ny båt. D6-310 skal ha ca følgende forbruk 2800 32l/t 3000 39l/t 3200 48l/t 3550 64l/t Etter det jeg forstår så hjelper common rail mest i mellomregisteret. Har noen forbrukstall for andre tilsvarende maskiner? (6 cyl 310 motor HK) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 7.April.2007 Del på Facebook Svart 7.April.2007 Takk for tallene. Interessante "rykter" fra Viksund. Om dette er tilfelle er det jo en aldri så liten krise både for Viksund og Volvo. Har for min del bare hørt skryt og ingenting annet av D6`en av de jeg kjenner som har denne. Vet du hvilke type havari det er snakk om?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 (redigert) Dette er jo ikke noe hokus pokus en dieselmotor gir 4-5 hk/liter /time. Så har du et gjennomsnittsforbruk på 14 liter/time vil det si at du tar ut 60-70 hk av motoren din i snitt. Høyere forbruk kommer da av at man tar ut mer hk av motoren, enten pga et mer tungdrevet skrog eller høyere fart. Om jeg husker rett brukte vi ca 20 liter i snitt på D6'en vår. På de to D4'ene vi har nå går det på maks ca 52 liter i timen gjennm. Det stemmer ganske bra med 4-5 lhk/liter/time. De gir 250 hk hver på propellen. Snittforbruket totalt tror jeg ligger på rundt 20 liter i timen/motor. I marsjfart på 29-30 knop går det ca 30 liter/time/motor. På max går det gjennom 105 liter i timen totalt. D6 forbruket er oppgitt av VP Redigert 8.April.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Hjertelig, Bitteliten! Det var denne tabellen jeg var ute etter. Har sett den en gang, men fant den ikke igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 (redigert) Bare hyggelig www.volvopenta.no er kilden. Der ligger det veldig mye informasjon Jeg har sammenlignet dieselforbruket på båten min med en annen tilsvarend båt med 2xKAD 44 som har samme effekt (Calluna's båt). Faktisk går det nesten 1 liter/nm mindre med D4 motorene mine. Det er ganske interessant. Begge motorene har turbo og kompressor. Mine motorer veier litt mer enn KAD 44. Så jeg vil anta at det er common rail teknologien som gir det lavere drivstoff forbruket. Redigert 8.April.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 (redigert) Bare hyggelig www.volvopenta.no er kilden. Der ligger det veldig mye informasjon Jeg har sammenlignet dieselforbruket på båten min med en annen tilsvarend båt med 2xKAD 44 som har samme effekt (Calluna's båt). Faktisk går det nesten 1 liter/nm mindre med D4 motorene mine. Det er ganske interessant. Begge motorene har turbo og kompressor. Mine motorer veier litt mer enn KAD 44. Så jeg vil anta at det er common rail teknologien som gir det lavere drivstoff forbruket. 1 liter/nm, det synes jeg var svært mye. Retter til at dette må være feil. 0.1 l/nm kanskje. Noe kan kankje skydles propelloppsett etc. Forbruk på GM37 testet av VP/Windy KAD300 3400RPM 36.0KN 2.22 l/nm D4-260 3200RPM 35.6KN 2.35 l/nm (mere faktisk) KAD300 2800RPM 29.1KN 1.99 l/nm D4-260 2800RPM 29.8KN 2.0 l/nm (Morten Trøbråten må vel ha norges kjekkeste jobb foresten) Det blir spennede og se GS37 med 2xD4-300 Redigert 8.April.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Det synes jeg også. 60 liter/time i 30 knop= 2 liter /nm. Calluna nevnte over 3 liter/nm på samme fart. D6'en overrasket meg på lavt forbruk. Samme gjør D4'ene. Og vi kjører mye i marsjfart på 25-30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Når vi først er inne på forbruksdata, tillater jeg meg å poste en forbrukstabell fra i fjor på W 35 med 2x D6 350. Opprinnelig postet i denne tråden Til sammenligning kan man kikke på Windys egne data for samme båt med hhv. D6 350 DPH og D6 350 DPR Ser på Windys tester at farten er noe høyere, mens forbruket er noe lavere i forhold til min "test". Dette kan ha flere grunner, som at båten ikke var stoffet, ikke noe saker og ting som gir ekstra vekt, lite i tanker etc. Mine data er fra en fullt innflyttet båt med fulle tanker som har ligget i sjøen noen mnd. Det som overrasker mest er den lille forskjellen mellom DPH og DPR drev. Uansett er det gøy med litt data Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Blanco Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 vedr. diskusjonen om havarerte D6 motorer siterer jeg fra Båtlivs test av NB 1160 publisert 30.03.2007 på havna.com: "Motorrommet var delikat. Nå var båten kliss ny, og siden vi klarte å kjøre i filler en motor, fikk vi gode muligheter til å entre motorrommet." I teksten står det at det var en D6, men effekten skulle være 250hk og da er det vel en D4. Det sies ingenting mer om hva som skjedde. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Blue_Dragon Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 (redigert) Ser at KAD300 blir levert med DP-G drev. Ble den også levert med DP-E (290) drev eller andre drev? Har dette noe å si for ytelse. Må si at jeg har hørt om veldig lite problemer med KAD300. Redigert 11.April.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 KAD 300 ble kun levert med DPG som er et forsterket og noe re-designet DPE drev. KAD 44 og nedover ble levert med DPE. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.