Jump to content

Hull i bensintank i aluminium

MrJan

Recommended Posts

Hei.. 

Håper noen har svar, eller tips!

Etter at det lukta bensin i båten, valgte jeg å ta ut bensintanken. Når jeg skrapa på ett svakt punkt, ble hullet fort større 1cm i diameter. Dette er vel en rustfri aluminiumstank tror jeg. 21 år gammel. Er det noe håp å få reparert dette? Og tanken bør også ha en vask, hva og hvordan rengjøre den? 

Håper noen kan bidra litt :) 

20250410_194929.jpg

20250410_194941.jpg

Dixie 2100 skrev 32 minutter siden:

Hei, jeg hadde samme utfordring for noen år siden der det var tæret hull i bunn av tank. Et lokalt mekanisk verksted lagde ny bunn og sideplater og gjenbrukte topplata med stussene. God som ny.

Da er det håp, tok de seg av vask å sånn også? Lov å spørre om hva det kosta?

subwoofer skrev for 6 timer siden:

Man får vel rotasjonsstøpte tanker i plast i veldig mange størrelser og fasonger til en ganske rimelig penge? Da vil det være bekymringsfritt i 20+ år fremover. 

Enig her. Kjenner flere i båthavna med bl.a.  "eldre plast snekker" som har fått/hatt lekkasjer etter rust/tæring på gamle drivstofftanker i båten. Ble montert plast tanker i stedet. Burde være tilgjengelig hos flere forhandlere av den slags utstyr.

MrJan skrev On 10.4.2025 at 21.34:

Da er det håp, tok de seg av vask å sånn også? Lov å spørre om hva det kosta?

Mener å huske ca 5000,-, dette var i 2014. Tanken ble egentlig ny med bare gjenbruk av topplate. 260 liter tank.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...