Jump to content

Garmin og "AIS-Layer" på utvalgte plottere

krabbelars

Recommended Posts

Følgende ingress kunne leses på Båtmagasinet s internett- sider i dag. (Resten bak betalingsmur). Noen som vet hvilke plottere og hva som gjelder?

Garmin-plottere

Med en gratis programvareoppdatering kan nyere navigasjonsenheter fra Garmin også vise AIS-data som et eget lag på toppen av kart- eller radarbilder.

Unquote

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Alle Garminsystemer jeg har kjørt har i alle tider kunnet vise AIS lag på kart og radar så sant AIS mottager er montert.

MajorAndy skrev 24 minutter siden:

Er der tale om AIS via internet eller?

Jeg tipper det.

Etter at jeg begynte å bruke Boat Beacon for å sende egenrapporterte AIS nå som OnCourse ikke funker lenger, fant jeg også ut at Navionics (nå Garmin) på iPad kan nyttegjøre seg av AIS data fra Boat Beacon (og sikkert andre) slik som plotterene kan gitt at riktig kilde, adresse og port er satt opp slik som feks med Orca.

AIS via internett er ikke like "Real time" som via AIS mottager, men etter noen turer langs vestlandskysten de siste ukene har jeg blitt overrasket over hvor oppdatert det er blitt selv om man absolutt ikke skal eller bør ta det for gitt....

A38DB064-5E76-460F-B752-7492A65202F8.png

DAF298B8-92A3-4DF2-8351-BA8A83BAC650_1_201_a.jpeg

9BBEA852-1C53-4727-877B-02CF329361B3_1_201_a.jpeg

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...