Jump to content

Båtbrann på Koster

Pequod

Recommended Posts

Båtsesongen fikk en dårlig start for noen uheldige båtfolk i dag.

En stor og fin cabincruiser som lå på Västra Bryggan brant kraftig. Skal ha startet i et kjøleskap.

Ingen ble skadd.

Legger ikke ut mange bilder i tilfelle eieren er her på forumet, men husk å sjekke grundig alt elektrisk utstyr om bord før sesongstart! Bare for sikkerhets skyld. Uflaks kan man uansett aldri gardere seg mot.

River i båthjertet mitt å se en slik fin båt bli ødelagt.

IMG_1446.jpeg.f87a7298af86c974918b682270dc515e.jpeg

IMG_1439.jpeg.7b292ba11678047302740b70baf2016d.jpeg

Worry II skrev 44 minutter siden:

Ser ut som er V39, dette. Enhver båteiers mareritt ! 

Er de så ille?:undrer:

Det viktigste er at det gikk bra med folkene da. Båter kan erstattes. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Worry II skrev 8 minutter siden:

Men at det var på grunn av et kjøleskap, er skummelt !

Ja, det er første gang jeg hører om det. Med mindre det var et kjøleskap på gass da, men det er vel ikke vanlig i en såpass ny båt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, og i den perfekte verden skal en sikring slå ut før det utvikles varmgang.

Personlig er jeg lett bekymret når det gjelder elektromotorer med børster, liker å holde det rent for børstestøv. Ikke at det har noen sammenheng her.

Uff, bare trist! Brann er kanskje det verste marerittet  i en båt. Jeg håper det gikk bra med alle om bord, skal det først skje er det jo greit å ligge slik at man kan få hoppet i land - og bistand kort unna. Samme scenario i midten av juli, med båter som ligger utenpå hverandre i "alle" retninger og dette kunne blitt skikkelig ille.   

Worry II skrev for 10 timer siden:

Var nok litt større enn jeg trodde først, er vel V48 dette.

Stemmer nok det. Plattform med hev-/senk og et ekstra vindu i lengden...

Båtbrann er skumle greier! Fornuftig at du har montert en ny røykvarsler, tror mange har en gammel og god en...

Store skrekken det her.  Spesielt under gange for min del....

Brann som først har fått får tak er bortimot umulig å få slokket selv og båtene blir som oftest totalskadd og kondemnert. Tviler på at denne V48 blir reparert.

Har tenkt og diskutert litt rundt disse brannene som som man ser og leser om noen ganger i året på typisk større båter ala dette.

Tar man den V62 i Bergen for noen uker siden, oppstod brannen mest sannsynlig i 220v delen bak tavla ved siden av trapp/ teknisk skap under dash. Der og teknisk rom med ladere/ inverter/ switcher er ofte der det begynner slike type branner/ båter.

Røykvarslere er alfa og omega, og lurt med de nye typene som varsler i serie samt rett i mobilen. Da vet man umiddelbart akkurat hvilken som ble utløst, samt hvor og har en sjans til å få slokket evt brann tidlig med egne midler.

En annen lur ide jeg hørte fra en oppegående kar med endel erfaring på området var å montere en slik Bonpet ampull i nevnte tekniske rom. Da har man en sjans selv om man ikke er tilstede, evt så slås brannen endel ned og man vinner tid før det evt tar seg opp igjen.

For noen år siden hjalp jeg en kompis med å bytte ut nav utstyr i en litt eldre Princess V50. I den forbindelse var vi borti skinnene der det det er samlet et 50-talls kabler som hver var stukket inn i en nummerert  skruklemme. På en av de 50 kablene var de siste 10 cm av kabelen helt stiv og brun pga dårlig kontakt mot klemma. Mest sannsynlig vært slik i årevis, men det skal ikke mer en noe slikt til for å starte en brann.

Mvh. SAP

Ja, det er nok viktig å dele preventive råd for å så godt som mulig forebygge varmgang.

Jeg har på mine siste båter alltid åpnet dekselet til elektronikk rundt dashbordet. Sprayet med 6-66 og kjørt avfukter ved mer enn pluss 4 grader. På P42 er det et stort deksel i taket i stikkcabin, ned ned det, døra åpen inn dit og til badet, så avfukter på kjøkkenbenken med slange til kum. Men det er alltid litt skummelt med ny båt. Mye å sette seg inn i, samt viktig å erstatte ting som går i stykker med nogen lunde samme greie som stod i originalt. Ellers så kan det hende at det må modifiseres med kabling, sikring og kontakter ved nyinstallasjon av for eksempel kjøleskap. Det tar tid å finne ut av ting i en ny båt, men særs viktig at man gjør det. 220volt har man ikke lov å røre i større grad selv, om man ikke er fagmann. Kom gjerne med flere råd og tips til preventivt vedlikehold, det er viktig !

sap_2000 skrev 59 minutter siden:

mest sannsynlig i 220v delen bak tavla ved siden av trapp/ teknisk skap under dash. Der og teknisk rom med ladere/ inverter/ switcher er ofte der det begynner slike type branner/ båter.

Får en opplevelse gjennom mange poster her at elektrisk utstyr ofte er montert rett på skott av glassfiber eller treverk. Er svært sjelden jeg ser utstyr montert på brannsikkert underlag eller i stålskap. Invertere og ladere monteres ofte der det er plass og ved branntilløp i disse sprer det seg fort til innredning. Men skal det benyttes stålskap av industristandard blir det mer vekt om bord og mindre fleksibelt med tanke på plassering.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

On 4/11/2025 at 10:13 AM, Hulda said:

Dette viser bare hvor himla farlig det elektriske anlegget er, om det er riktig at brannen oppsto i et elektrisk kjøleskap.

Ja det stemmer. Og faren består ikke først og fremst i berøringsfare og elektrisk sjokk. Når man skal overføre den samme effekten via 230V eller 12V, så blir strømmen og påfølgende brannfare 19 ganger større for en 12V kurs i forhold til en 230V kurs, slik at i mange tilfeller så blir brannfaren mye større i et 12 Volt anlegg enn i et 230V anlegg. Etter å ha fått strøm i meg fra 230V anlegg ca 1 gang i uken, gjennom mange år, så er jeg ikke så spesielt bekymret for det. Brannfare i forbindelse med potensielt store strømmer i 12V anlegget, det er noe som bekymrer meg mye mer.

Et aldri så lite problem, det er at våre elektrofaglige myndigheter for en stor del fokuserer nesten bare på problemstillingen rundt berøringsfare og elektrisk sjokk, her finnes det et regelverk som er nesten "unødvendig strengt" (spesielt rundt krav til jording) mens at regelverket rundt brannfare og 12V anlegg er "gjemt vekk" slik at folk flest ikke finner det og ikke kjenner til at det eksisterer.   

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...