Jump to content

Båtbrann på Koster

Pequod

Recommended Posts

Hulda skrev 35 minutter siden:

Men den flisespikkingen dere spesialister bedriver, er gull verd for oss som er i lærefasen. Vi får pro og kontra med utfyllende kommentarer! Andre plasser må man betale for slik informasjon.

@Hekri, den der var skremmende. Det kunne vært enda en båtbrann. 

@Arne2 @Jens_P Men det jeg kunne tenke meg å spørre de flisespikkende herrene om er: Jeg har 50 kvadrat fortinnet dobbeltisolert sveisekabel. Kan jeg sikre den med NH3 400 A sikring, eller må jeg opp i 70 kvadrat kabel?

Helt enig @Hulda! Dette er gull verdt! Ren lærdom!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hulda skrev 53 minutter siden:

Kan jeg sikre den med NH3 400 A sikring, eller må jeg opp i 70 kvadrat kabel?

Dette ligger godt utenfor min kompetanse. Jeg må i så fall spørre Google for å kunne gi veiledende svar.

Fortsatt vil det eneste jeg er sikker på være at 400A er mye strøm! :smiler:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

2 hours ago, Hulda said:

@Arne2 @Jens_P Men det jeg kunne tenke meg å spørre de flisespikkende herrene om er: Jeg har 50 kvadrat fortinnet dobbeltisolert sveisekabel. Kan jeg sikre den med NH3 400 A sikring, eller må jeg opp i 70 kvadrat kabel?

Det kommer jo litt an på hvor er det denne 400A sikringen står, er det i hovedtavlen, eller en underfordeling ombord i Hulda, eller en liten koblingsboks på verkstedet, eller i en sveisetrafo (400A??) eller hvor det nå er. Forskjellig anvendelse gir jo sånn sett forskjellig regelverk og forskjellige krav, slik at hva og hvor sikringen står montert blir til en del av problemstillingen.

NEK 400 har jo en delstandarder som handler om "strømføringsevne" og "koordinering mellom leder og vern", og kurser på 400A er nok helt sikkert dekket inn. (Boligblokk, kontorbygg, industri..) Dimensjonerer man etter NEK400, som er for bygningsinstalalsjoner, så får man jo en litt grovere dimensjonering enn det som kanskje gjelder for "elektriske apparater". NEK EN 60204-1 er kanskje også en mulig dimensjoneringsstandard, eller noe man kan kikke litt på.

Opprett en ny tråd, så det ikke blir for mye off-topic, så skal vi se om ikke den problemstillingen kan løses. (Det vil være nødvendig å forklare litt rundt prinsipper og tankegang bak en slik dimensjonering og da er vi vel litt utenfor det som går på det opprinnelige temaet "Båtbrann på Koster".) 

Foreløpig veiledende: https://www.powergenerator.dk/information/kabel-dimensionerings-kalkulator/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...