Jump to content

Hvor stor/watt solcelle for vedlikeholdslading batteri ?

Rune.f

Recommended Posts

Rune.f skrev 1 time siden:

Tenker da ett batteri.

Da tenker jeg ett startbatteri på 80Ah. Det er vel tomt når du har trukket 50%, så si du skal få på 40 Ah. Si du har fem dager på deg til neste helg. Si du har fire timer max lading pr dag, fordelt over dagen. Det gir 20 max-timer solhøsting. Da trenger du 2 Amp inn. På 12 V tilsvarer det  24 W. Så kan du justere dine egne parametre.

Tusen takk for svar, dvs att ett på 100w vil være rikelig for å garantert ha fulladede batteri, 100w vil jo da holde til å åpne bryteren inn til batteri nr 2 å sikre 100% effekt på det også, har 2st 60amp agm batterier.

Jeg tror man skal være forsiktig med å anta at et nominelt 100W panel garantert vil gi 24W. Det holder nok stikk om sommeren - i gjennomsnitt.

TS sier ingenting om uttak, ut over at overskriften sier vedlikeholdslading. Kanskje det betyr at batteriet er fulladet når han går fra det, og at vedlikeholdet skal - vedlikeholde. Da blir regnestykket snillere enn Code0 sitt. Det er heller ikke sagt noe om sesong eller omgivelser. Rundt mange båthavner er det fjell eller bebyggelse som skygger store deler av dagen om vinteren, selv i sør.

Jeg har 370W på targabøyle. Båten ligger nesten rett øst vest, baugen mot vest. Det er ingen skygge på panelet før sola går ned bak holmen. På en perfekt vinterdag - som det er veldig få av - har jeg sol 5 timer. Kombinasjonen få soltimer og lav sol gjør at det kan gå uker nesten uten fangst. Uten vinkling kan sola skinne rett på uten at det skjer stort, strålene kommer inn nesten parallelt med panelet. 

Mange faktorer. Som Code0 sier, du må tenke gjennom dine forhold. Uansett henger jeg meg på Bellil, med ett forbehold. Kjøp så stort du har plass til. Noen hundrelapper i forskjell lugger bare der og da. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Dette er jo svært vanskelig å kunne svare på utenå vite forbruket og bruksmønstret.

Har du samme bruksmønster som meg at båten ligger i havn fra sønags kveld til fredagskveldså kan man jo gjøre ett enkelt regnestykke for hva som må til av panel for  å ha fulle batteri.

Du trenger altså å lade 100 Ah om batteriene er nesten helt tom, (Dette er ikke anbefalt) I dag er det lyst 12 timer i døgnet. Da har du 12x5 mulige soltimer. Og det betyr at panelet må klare minst 2 Ah i snitt. Dette klarer du garantert med ett 100 W panel og sansyligvis med et 60W. Mem, har du plass vil jeg anbefale 100 W for å ta høyde for etterfylling mens du bruker båten. Ved bruk i solskinn så vil ett slikt panel holde spenningen i mange dager om du ikke har unormalt høyt strømfrorbuk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...