Jump to content

Wifi i havna. Hvilket utstyr finnes?

Mr_Stian

Recommended Posts

Heisann.

Jeg sitter i styret i en liten marina i Stavanger. Vi driver og sjekker litt med muligheten for å få wifi i havna. Som alle medlemmene kan bruke.

Jeg trenger litt hjelp til å finne utstyr som kan fungere bra nok og hvilke løsninger som finnes. Det er ikke mulighet for å få noe kablet Internett så det må være noe mobilt. 

Så er det litt utstrekning fra selve "klubbhuset" ut til de ytterste båtene. Så ser for meg at jeg må ha en repeater eller noe slikt. 

Noen som har tips til utstyr og eventuelt abonnement som vi kan bruke? Vi ha 2 havner med litt avstand så det må bli satt opp som 2 brukere eventuelt. 

Mr_Stian skrev 1 minutt siden:

Vi driver og sjekker litt med muligheten for å få wifi i havna. Som alle medlemmene kan bruke.

Hei! Hva er motivasjonen for dette? Løser dere et problem som ikke finnes? Nå har jo alle 5g på mobilen, eller er det ikke dekning i havna? 

Det er blitt ytret som ett ønske fra noen av medlemmene våre. Dette er for å få tilgang til eventuelle kamera eller overvåking av båtene uten å måtte ha eget wifi nett i hver båt. 

Vi har og snakket om å få litt kamera på plass i havnen.

Du trenger et 5G-modem for å få nett, og så ekstra aksesspunkter for å dekke det aktuelle området. Her bør du ser på noe med mesh-teknologi, ikke gammeldags repeater. Se etter minimum wifi6 med mu-mimo. Du trenger ikke ha samme system for router og aksesspunkter, kan f.eks kjøpe trådløst Internett fra ice/telia/telenor og koble deres modem til mesh med kabel. Så bruker du wifi fra mesh og skrur av wifi på modemet.

Finnes mange produkter, men ville lagt litt penger i det og kjøpt et anerkjent merke. Kjedelig å måtte fysisk ut for å resette om de henger seg... 

Har selv valgt TP-link Deco og er godt fornøyd, disse kommer på tilbud nå og da. Utendørs har jeg en Deco X50 som har vært helt stabil gjennom vinteren. Vet om andre som skryter av Ubiquiti, men disse kjenner jeg ikke selv. 

Det er vel da fastmontert trådløst bredbånd som er den beste løsningen for internet-tilgang. Både Telia og Telenor tilbyr det.  Og et mesh system for videre distribusjon. Jeg har ganske god erfaring privat med Devolo Magic, som bruker strømnettet til å distribuere ut til aksesspunkter. Det er veldig enkle enheter som plugges rett i stikkontakter, og konfigurerer seg automatisk til felles nettverksnavn. Men det krever at strømnettet ikke er altfor "kronglete".

Ville absolutt gått for noe med et enkelt management. Ubiquity utstyr er rimelig , lett å sette opp, godt management med remote tilgang og app. 

De har også gode aksesspunkt beregnet for å dekke større områder utendørs.

Når det gjelder internett forbindelsen er det flere fordeler med fast fiber nett. Dersom dette er vanskelig leverer både Telenor og Telia gode mobilt nett (4G/5G) opp til 400Mbit med ingen begrensning på data.

Har god erfaring med Ubiquity utstyr både hjemme og i flere firma.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Ubiquiti ser ut som ett bra alternativ ja. 

Når det kommer til Internett access så er ikke fiber ett alternativ. Så må bli mobilt.

Ser star ink begynner å bli ganske godt priset. Noen som har erfaring med det? Er hastighet bedre enn mobil på satellitt? 

Mr_Stian skrev for 5 timer siden:

Ser star ink begynner å bli ganske godt priset. Noen som har erfaring med det? Er hastighet bedre enn mobil på satellitt? 

Har ikke erfaring med starlink, men er litt skeptisk på å bruke noe som en viss dude i USA kan slå av om han finner det for godt..

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Mr_Stian skrev for 6 timer siden:

For den bruken dere har antar jeg at dere må over på et Starlink business-abonnement, og de koster mer enn privat-abonnement. Jeg regner med at det ikke er lov å dele ett privat-abonnement mellom flere uavhengige brukere. Det er også mulig dere må over på et bedriftsabonnement på mobilabonnement av samme grunn. 

Det er greit å være klar over dette, så undersøk det før dere velger løsning.

Jeg kan ellers også anbefale Ubiquiti-utstyr. De har både mesh-løsninger og kablede løsninger for innendørs- og utendørs bruk. En gang i tiden spekket jeg opp en slik løsning for min båthavn, men de kom aldri i gang med implementering. Hvis du poster info om ønsker, krav og geografi så er vi nok flere her inne som kan komme med innspill.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Vil mange samtidige brukere bli en utfordring? Bør man opp på «proff utstyr» heller enn noen form for «hjemme-data» løsning?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Rolf skrev 11 minutter siden:

Vil mange samtidige brukere bli en utfordring? Bør man opp på «proff utstyr» heller enn noen form for «hjemme-data» løsning?

Hva mener du med "proff utstyr"?

Er flere ting som er viktig å tenke på.

Antall samtidige klienter?

Hvor stort område skal dekkes.?

Antenne type, retningsstyrt eller rundt strålende?

Et eksempel, Ubiquity U7 utendørs aksesspunkt koster ca 2800. Dekker 450 M2, og mer enn 250 samtidige brukere.

Jeg vil tro at maks antall bruker vil være rundt 50. Muligens opp mot 100, men det er ikke så mange båter, og i tillegg til det så tror jeg ikke så mange vil være tilkoblet konstant. Men brygga er vel en 110 meter lang. Pluss en 10 meter bort til klubbhuset. 

Ser for meg vi trenger minst 2 mesh/repeater uniter på brygga pluss hoved utstyr som står på klubbhuset. 

Mr_Stian skrev 3 minutter siden:

Ser for meg vi trenger minst 2 mesh/repeater uniter på brygga pluss hoved utstyr som står på klubbhuset. 

Er det mulig å kable så er det alltid det beste. Aksesspunktene får strøm over nettverkskabel, så da blir det kun en kabel til hvert punkt.

NextGenTel er et brukbart alternativ til Telia og Telenor. Jeg har en 5G boks på veggen med 100 Mbps opp og ned. De bruker forøvrig Telias nett. Telenor gir generelt minst for pengene og de øker prisen betraktelig år for år. De spiller på at det er så trygt med dem.

Eivind

Rolf skrev On 13.4.2025 at 12.59:

Fins jo mange nivåer mellom super-proff utstyr (som koster deretter) og hjemmeutstyr.    Tenker hjemmeutstyr ikke er det best egnede her, man må nok opp et hakk som Rolf er inne på

Et firma som driver å sender meg reklame er mywifi.no , ikke brukt de selv men ser de fører merker som Mikrotik , Ubiquity mfl.  Går sikkert an å sende de en forespørsel  for å høre hva de foreslår 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei,
En ting er hvilke APer du skal sette opp, her er det viktig med utendørs og riktige antenner. En annen ting, spesielt når du skal gå for mobilt-nett er valg av router/brannmur. Her kan det være greit med en litt mer proff type som lar deg sette opp begrensninger på hastighet per klient, prioriteringer, blokkere ting osv.. Dette er greit slik at det ikke er en person i havnen som bruker opp all hastighet/data, men at du rettferdig fordeler dette ut til alle :)

Mr_Stian skrev On 12.4.2025 at 11.52:

Dette er for å få tilgang til eventuelle kamera eller overvåking av båtene uten å måtte ha eget wifi nett i hver båt. 

Blouberg skrev On 13.4.2025 at 17.06:

100/100 til hjemmebruk er jo helt fint, om 50 brukere skal dele kan det bli litt snaut

Ut fra behovet for å følge litt med på alarmer og bilder fra båten holder det nok fint. Om mange sitter under dekk og ser netflix så går det vel fullt etterhvert.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...