Jump to content

Evinrude 4 takts 6hk fusker

OskarML

Recommended Posts

Har nylig fått en ny Evinrude motor kjøpt billig av speideren jeg går på. De vet ikke om det er noe galt med den, å de vet ikke hvor gammel den er heller.

men til poenget. Jeg testet motoren på seilbåten min, en jasmine 25, å alt gikk greit den første halvtimen. Vi skulle slenge ut et snøre for å fiske, å dermed senket vi farten. Da starta den å gradvis hoppe opp å ned med farten, dette har skjedd før, å det var rett før den forgje motoren døde for godt.

vi fikk oss trygt i havn fordi vi snudde med en gang vi hørte dette.

Tingene vi merket var: Farten gikk ukontrollert opp å ned.

Kjølesystemet skulle funke, å bensinen skulle i teorien ha klar vei til motoren, daumannen var inne og alt sammen.:bekymret:

Er det noen som har peiling på motorer som kanskje har noen tips for å redde meg her?:tommel_opp:

Årsaken til ujevn gange kan være så forskjellig, men det enkleste å sjekke først er tilstanden til tennpluggen. Skrur du denne ut kan du se om denne er slitt. Nummer to er å ta en kikk på forgasseren.

Vet du hvilken type bensin som har blitt brukt på motoren din tidligere? Hvis 95 oktan, av typen E10, er det mange motorer som ikke tåler å bli stående med dette i rørene, derfor bør forgasseren dreneres om motoren ikke blir brukt en stund. Langt bedre å bruke 98 oktan (som ikke inneholder etanol) eller alkylatbensin, i all fall om det går en stund mellom hver gang motoren er i bruk. Resultatet med å ha E10 stående i forgasseren over litt tid ser du på bildet under. Ingen forgasser klarer levere godt under slike forhold, men, tro det eller ei, motoren startet og gikk fint på tomgang. Det tok bare så alt for fort slutt da jeg prøvde gi gass. 

442459295_1193907581803278_510442310226352889_n.jpg.2a6022c53329f0df8e5468558f92cb08.jpg

Så; til å begynne med kan det være greit å skru ut forgasseren for en inspeksjon. Det kan være litt småskummelt den første gangen, men har du tilgjengelig verktøy som pipesett, skrujern og et par tenger er du langt på vei. I tillegg er det greit å ha en god sprittusj (til merking av stagene for justering av gass, spjeld og mer), mobil med kamera (til å ta bilder underveis, slik at du finner tilbake igjen, man glemmer raskt) og noen tomme isbokser til å ha delene i.

Med forgasseren av motoren ville jeg i første omgang startet med å skru av flottørhuset for nærmere inspeksjon. Ser du på bildet over ligger dette til venstre, selve forgasseren er til høyre og her opp ned med flottøren (den svarte plastdingsen) synlig, mellom all grøten. Ser det rent ut? Antydninger til avleiringer? Hvis det ser helt rent ut er det ikke sikkert det (i første omgang) er et poeng i å demontere hele forgasseren i smådeler enda, da må du i så fall være forsiktig med innstillinger. Alltid en fordel å telle omdreininger på typiske stilleskruer (ofte i messing) og skrive ned dette slik at du ikke tuller med justeringer når du monterer tilbake igjen. Ta bilder. Selv bruker jeg sterk avfetting til å vaske forgasserdeler med, før jeg til slutt kjører delene noen runder i ultralydsvaskeren. En slik er (i alle fall i kameratgjengen min) ikke uvanlig å ha, så kanskje du kan få lånt, om du ikke har selv? Renser dypt inni kanaler man ikke kommer til på annet vis, og er gjerne det som må til hvis ikke annet nytter for å få forgasseren skikkelig ren.

Skulle forgasseren være ren kan det være andre ting som er problemet. Med det samme du har forgasseren av kan du også sjekke tilstanden til bensinpumpa. Den har en liten membran som ligger i et lignende hus som på bildet under (her delt i to). Nå viser ikke selve membranen på bildet, men av og til kan dette være slitt små hull i denne, eventuelt ei rift, som gir problemer med bensintilførselen. Membranen tåler mer enn du skulle tro, men mindre enn du vil håpe, så behandle den forsiktig om du velger sjekke denne.

441906935_1606712173441365_6954249536612532566_n.jpg.4ff07c2407fbedf76e86c69114e93a7b.jpg

Skulle det ikke være verken slitt tennplugg eller tett forgasser (noe det oftest er når en slik motor fusker) kan det være tenningsproblemer, coil eller annet som er feil. Da må nok andre enn meg komme på banen for fornuftige råd. Lykke til!

@OskarML veldig gode tips fra @Hakkannen vi vet lite om forhistorien til motoren. Men den har i hvert fall stått lagret i sjøbua til speideren i en del år.

@OskarML Om du vil kan du skru ut forgasseren så kan vi rense den i ultralydvaskeren min. Bare skru den ut og gi beskjed når du har den ute så kan vi svippe oppom verkstedet.

OskarML skrev On 12.4.2025 at 11.27:

noen som har peiling på motorer som kanskje har noen tips for å redde meg her?

I tillegg til alle gode råd fra @Hakkannen så skal du få et par til.

Har motoren stått flere år har gjerne dyser satt seg skikkelig. Ikke skru om ikke skrutrekkeren passer 100% vent til du har noe som passer. Et stort bitssett koster lite i forhold til en forgasser.

Den vanligste feilen for en fersk forgasser reparatør er at en skrur den justerbare dysenålen inn i setet sitt, og dermed ødelegger forgasseren for alltid.  (den som finjusterer forholdet mellom luft og bensin ) Når du skrur inn den dysenålen inn til setet, for å finne 0-punktet, så gjør det med et tynt skrujern og bruk bare fingertuppene...

Ikke la forgasseren ligge i sterk avfetting over tid, og skyll i bensin når du er ferdig med å vaske.

Er enig i at en ultralydvasker er veldig effektiv, men har du sugd den mjøden (som du ser har dannet seg i forgasseren på bildene over) inn i forgasseren så kan det hende du må stake opp dysene. IKKE bruk noe av metall, bruk fiskesene.

5-6hk 4t motorer har de minste hullene i dysene av alle påhengere, og er dermed de vanskeligste å få helt rene og å få til å gå pent... og de som lettest å få rusk i...

Del bilde av forgasseren fra begge sider, så kan du få råd om hva som er ømtålig.

Når du starter en tråd som dette så del gjerne bildet av motor hva som står på merkeskiltet. Nøyaktig motorkode er viktig, for alle motorer er ikke like, det kan virke ubetydelig for deg, mens det er "must" om en som skal finne deler eller rett sprengskisse.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...