Jump to content

Suzuki DF25 V-twin svak kjølestråle

ka_Fersken

Recommended Posts

Hei,

Kjølestrålen på suzukien min er ikke inntakt. Kjølingen kommer vel ut propellen på disse om jeg ikke husker helt feil, og at kjølestrålen kun er en indikasjon.

Som nevnt er kjølestrålen veldig, veldig svak. Ingen alarm indikasjon på at temperatur er høy. Hadde dere fortsatt kjørt motoren, uten og hevet øyenbrynene ?

Hvordan kan jeg finne kjøleslangen og dysen på denne motoren ? Tenker da at det er ønskelig og gjøre rent denne.

Båten ligger til sjøs nå. Må den tas opp på land for nærmere undersøkelse ?

Bruker du tykk fiskesene så skader du ingen ting. 20-25 cm går fint..

Her i sørøst er det ofte en liten blåskjell bit i dysa. Siste og varmeste utgang ut av blokka har ofte krystaller av sjøvann og oksidert fra aluminiumen, særlig på motorer som blir satt bort en varm dag etter kort sesong og ikke kjørt igjennom med ferskvann før vinterlagring.

Flott at du deler riktig motorbenevnelse i trådtittel 👍👍

Jeg har en film jeg ville dele med dere. Men jeg tror ikke jeg får til og laste den opp her. Jeg tok derfor et bilde.

Hva synes dere om strålen. Er det slik den skal være ? Den blir svakere når motoren er varm

Screenshot_20250412-213657.png

ka_Fersken skrev for 13 timer siden:

Hva synes dere om strålen. Er det slik den skal være ?

Enig med @Korsfjord at den ser litt slapp ut.

Men, DF25 er en særegen konstruksjon, så siden jeg ikke har hatt en slik selv så vil jeg være forsiktig med å si at den er for slapp.

Om vi sammenlikner med DF9.9 til DF20 som jeg har noen av, så er den helt klart slappere enn det jeg regner som bra på disse.

Dersom det sitter noe rusk i slangen eller dyse så er dette ikke skadelig for motor, men stak opp, gjerne mens motoren går på tomgang, så får du snart svar på om det var noe rusk som reduserte stålen :tommel_opp:

Skal du ha påhenger så er dette noe du bør ha utstyr til i båten og lære deg å utføre. Kan ikke fikses med en æpp...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...