Pellegutten Startet 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Startet 19.Januar.2006 Hvordan kan jeg steike vafler om bord uten bruk av skjøteledning eller strømagregat? Jeg har 2-bluss propankokeapparat. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 (redigert) Med stekepanne og lodd? Lag lapper i stedet. Med smør og brunost er dette vel så godt! red: Lappeforslag. Redigert 19.Januar.2006 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Skipper Worse Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Det finnes vaffeljern beregnet for dette, det er rett og slett et hengslet støpejernsstykke med lange hndtak. Legg i deigen, lukk igjen, stek, og nyt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
SveinHa Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Du lager vaflene hjemme og varmer de i stekepanne ombord like før servering, blir nesten som nystekte. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Anonym Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Hvordan kan jeg steike vafler om bord uten bruk av skjøteledning eller strømagregat? Jeg har 2-bluss propankokeapparat. På loppemarked kan du risikere å komme over passende vaffeljern for bruk på den typen kokeapparat. jeg har selv stekt noen hundre vafler på den måten, i begynnelsen blir det en del søl, men etterhvert som man lærer seg å bruke det blir det null søl, og mye bedre vafler enn det blir med nymotens vaffeljern! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Det finnes vaffeljern beregnet for dette, det er rett og slett et hengslet støpejernsstykke med lange hndtak. Legg i deigen, lukk igjen, stek, og nyt.Deig Røre heter det da. Deig er noe du elter - gjør dere det med vafler? Kanskje dere har en annen oppskrift enn oss. Tar gjerne i mot tips Her kan du kjøpe Og slik ser det ut Til og med kromkakejern kan du få Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Jeg derimot, har ikke lært meg å steke vafler i dette jernet. Det blir bare søl. Noen tips Anonym? Eller kanskje jeg skulle stikke innom en dag, så kan du vise meg. Veldig lurt :-) Geir Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Hei. Har selv brukt slike gamle vaffeljern i båt. Men husk å lage mye røre, vaffelduften brer seg til alle båter i vid omkrets! Men slike jern krever mye varme, så du må enten ha gass eller primus. Wallas Safeflame duger ikke, dessværre, det er det vi har nå. Jeg tror, men er ikke sikker på at det er mulig å få kjøpt nye jern. Men det enkleste er å ta kontakt med mødre og bestemødre. De pleier å ha slikt liggende og slenge et lurt sted etter at de gikk over til elektrisk. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Anonym Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Jeg derimot, har ikke lært meg å steke vafler i dette jernet. Det blir bare søl. Noen tips Anonym? Eller kanskje jeg skulle stikke innom en dag, så kan du vise meg. Veldig lurt :-) Nå har jeg ikke vaffeljern i båten, og har aldri lagd vafler her heller.. Men på hytta, der har det blitt noen :) Jernet må varmes godt opp først, de første 2-3 vaflene er søppel/fiskemat, etter det får de en perfekt gylden farge. Pass på å IKKE ta for mye røre i jernet, det er katastrofalt! Og som Lars sier.. Det krever mye varme. Sitér dette innlegget Link to post
mami Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Hei. Har selv brukt slike gamle vaffeljern i båt. Men husk å lage mye røre, vaffelduften brer seg til alle båter i vid omkrets! Men slike jern krever mye varme, så du må enten ha gass eller primus. Wallas Safeflame duger ikke, dessværre, det er det vi har nå. Jeg tror, men er ikke sikker på at det er mulig å få kjøpt nye jern. Men det enkleste er å ta kontakt med mødre og bestemødre. De pleier å ha slikt liggende og slenge et lurt sted etter at de gikk over til elektrisk. Lars H. Dobbel porsjon med røre må til for å få nok til alle når vi er/var 5 båter i følge og det er populært. Det er nok ofte at det går i arv med det gamle jernet ( vi har også ett i lettmetal som er veldig fint, arv det også). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Jeg tror, men er ikke sikker på at det er mulig å få kjøpt nye jern.Å joda - det er det se mitt innlegg over Jeg vil tro at en av de viktige tingene med et nytt jern er å få stekt det inn skikkelig med mye fett slik at røra ikke brenner seg fast i jernet. Mulig man skal gjøre på samme måte som med jerngryte - smøre inn med olje, sette i stekeovn på 250 grader i 30 minutter. Og for guds skyld - unngå renslighet med slike ømfindtlige instrumenter. Varmt vann til rengjøring - IKKE såpe! Sitér dette innlegget Link to post
Pellegutten Svart 19.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Tusen takk for flotte tips. og kanskje det inspirerte noen til å dra fram pressa i kveld også?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Vafler? Vafler er for landkrabber. Det er sveler som er sjømat. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Og for guds skyld - unngå renslighet med slike ømfindtlige instrumenter. Varmt vann til rengjøring - IKKE såpe!Godt poeng Bitteliten. Og det gjelder også for de som ikke tror på han der oppe Har noen jerngryter og stekepanner som ikke har sett såpe i hele sin levetid (noe sånt som 15-20 år) og er suverene i bruk fremdeles....... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
h2o Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Og ett lite tips for oss som ikke har den aller største og mest velutstyrte byssa ombord, Toro vaffelmiks, ha alltid ett par poser med dette og pannekake miks ombord, tilsettes kun vann. Kjempeenkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 I siste numret av På Kryss står det faktiskt en artikkel om Våfflor, som vi kallar det ! killen använde ett gammalt våffeljärn, typ farmor/mormor modell ungefer som det hyttejernet som er avbildet ovan...han spände fast det med slingerskyddet ! Han sa att funkade jättebra! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gnisten Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 I siste numret av På Kryss står det faktiskt en artikkel om Våfflor, som vi kallar det ! killen använde ett gammalt våffeljärn, typ farmor/mormor modell ungefer som det hyttejernet som er avbildet ovan...han spände fast det med slingerskyddet ! Han sa att funkade jättebra! Hva er "slingerskyddet" ??? Forøvrig er det jo ingen menig i å sammenligne vaffler og sveler da ! Dette er jo 2 helt forskjellige gourmetretter ! Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
M/S Bastard Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Det jernet som er avbildet lenger opp, hvordan steker man med det (dumt spørsmål ) Regner med at man hele tiden må vende på jernet for og holde over/under del varmt nok, krever det da så mye varme? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Har noen jerngryter og stekepanner som ikke har sett såpe i hele sin levetid (noe sånt som 15-20 år) og er suverene i bruk fremdeles.......Regelen for stekeredskap er enkel: Rene jernpanner og -gryter skal aldri vaskes med såpe, men panner og gryter med forskjellig "non-stick" belegg skal derimot vaskes med såpe (selv om det er jern under belegget). Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Toro vaffelmiks, ha alltid ett par poser med dette og pannekake miks ombord, tilsettes kun vann. Kjempeenkelt.Finnes forøvrig også i Lappe/Svele Mix.Men pressa til Besta er jo best da. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Det jernet som er avbildet lenger opp, hvordan steker man med det (dumt spørsmål ) Regner med at man hele tiden må vende på jernet for og holde over/under del varmt nok, krever det da så mye varme? Det må vendes med jevne mellomrom ja. Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Jeg har hatt med vaffelgjernet mitt av støpehjern som nå er litt over hundre år i skauen, men tror ikke jeg har så lyst til å ha noe sånt i min båt. Tungt og svart-nei takk. Men det var en som nevnte at han hadde problemer med hjernet. Har også en variant som jeg kjøpte for noen år siden før jeg fikk det gamle av farmor. Det nye gjernet er rett og slett en face, mente gamlemor, husker ikke 100 sikkert men disse er det bare å henge på veggen og la det henge der. Få tak i ett skikkelig gammrlt ett er mitt tips..... Nydelige vafler!!! Og husk at litt ekstra smør i røra gjør susen når man steiker på støpejernsvaffeljern. Lykke til!!! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 slingerskydd er dom her små dingserne som du skruver fast runt kastrullen så att den ikke går i durken vid sjögång...kansje det heter noe annet ?! OT her...men jag sitter med min gamle dator...som nu er uppgraderad til Nav-dator.... omformaterad hårdisk o gått tilbaks til W2000 , för att få PC'n o gå snabbare..... nu funkar ikke 'sitat' her på baatplassen, sikkert noen instilling men var? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Pellegutten Svart 19.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Sveler ja. Med smørkrem. Hva passer best å drikke til?? Øl eller kaffedokter?? Sitér dette innlegget Link to post
Caluna Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Sveler ja. Med smørkrem. Hva passer best å drikke til?? Øl eller kaffedokter?? Bokkøl! En sikker vinner til all dessertmat, kaker, lapper, vafler osv. Favoritten er "Lunator" som kun fåes på Systemet i Grebbestad. 7,7% nyyydelig mørkt og litt søtt øl. Serveres også til dessertmenyen på restaurant Panget på Resö. Anbefales på det sterkeste (Både øllet og restauranten) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.