Ludde30 Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Denne vaffeltråden likte Vafler i båt har jeg ikke tenkt på - før nå! Tror jammen jeg skal se litt nærmere på dette. Å legge jernet på grillen vil vel også gi nok varme? Tviler på at Origo 3000 med rødsprit er nok hvertfall. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Avmønstret4 Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Litt ot i forhold til emne men, for oss som ikke har varmtvannsbereder ombord kan det være greit med en vannkoker ombord nåren ligger på landstrøm. Da er det raskt og greit å få varmt vann til kaffe, oppvask, vask, dusj (m dusjkanne) etc etc Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Litt ot i forhold til emne men, for oss som ikke har varmtvannsbereder ombord kan det være greit med en vannkoker ombord nåren ligger på landstrøm. Da er det raskt og greit å få varmt vann til kaffe, oppvask, vask, dusj (m dusjkanne) etc etc Mvh det har vi, jättebra o ha ombord ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
OT-flyktning Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 nu funkar ikke 'sitat' her på baatplassen, sikkert noen instilling men var?Javascript!? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 for oss som ikke har varmtvannsbereder ombord kan det være greit med en vannkoker ombord nåren ligger på landstrøm. Mvh Får du lov til det du da? ref De Thrusterløse Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Gunga Din Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Javascript!?IE 5.0 föjde med W2000 er nu oppgradert til IE6.0 o då funkade det........förmodligen javascript!så nu funkar det! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Frivakten Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 De gamle vaffeljernene er blitt svært etterspurt av kjennere. Et tips er loppemarkeder og bruktbutikker. Alle rådene her er helt riktige, men husk for all del MYE smør i røra. Da brenner de ikke fast og det er mye mer renslig, enn å smøre vaffeljernet for hver vaffel. Med smør mener jeg skikkelig meierismør og ikke Plastlett, Mykplast eller de andre rare påleggsfestemidlene. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
index Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 De gamle vaffeljernene er blitt svært etterspurt av kjennere. Et tips er loppemarkeder og bruktbutikker. Jeg fant et bra tips til rengjøring av slike gamle vaffeljern, da de ofte er både inngrodde og rustne hvis de er noen år gamle. Lag til en blanding av kaustikksoda og vann, og la vaffeljernet ligge i denne noen dager. Ta det opp og skrubb med en stiv børste en gang i blant, helt til all sot og rust er borte. Vask det så grundig med zalovann til alle rester av kaustiksoda er borte, og nøytraliser gjerne med eddikvann til slutt. Smør det så inn med matolje og sett det i stekeovnen på et par hundre grader for å bake inn oljen. Så er vaffeljernet klar for mange nye års bruk! Jeg ha fått tak i et slikt gammelt jern som har hengt på hytteveggen i mange år, og hadde tenkt å gi det en slik behandling. Men hvis det er så at Safeflamen ikke klarer å gi nok varme til et slikt, så spørs det hvor mye vits det er egentlig. Kanskje et løst gassapparat til vaffelbruk hadde vært tingen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tuffff Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Og til daglig rengjøring av jerngryter og panner - og vaffeljern - brukes vanlig salt som gnis inn og skylles av. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 IE 5.0 föjde med W2000 er nu oppgradert til IE6.0 o då funkade det.Ja, den nyeste utgaven av Invision, som vi kjører på, støtter ikke IE5.x. Som du har observert fungerer ikke javascript.Ca 1% av våre besøkende benytter IE5.x, 66% benytter IE6.x, 9% Firefox og 4% Opera. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Kanskje et løst gassapparat til vaffelbruk hadde vært tingen?Noe slikt f.eks. Et par hundrelapper hos Maritim og andre plasser. Koselig å sitte i fjæresteinene å steke vafler, lapper, pannekaker og denslags. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mariell Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Denne vaffeltråden likte Vafler i båt har jeg ikke tenkt på - før nå! Tror jammen jeg skal se litt nærmere på dette. Å legge jernet på grillen vil vel også gi nok varme? Tviler på at Origo 3000 med rødsprit er nok hvertfall. På grillen har jeg aldri prøvd, men hadde en origo og det gikk. Det tar laaang tid og resultatet blir ikke like bra som med gass. Men brukanes. Problemet er at en ikke greier å steke raskt nok til å dekke etterspørselen. Bruk smeltet varm margarin til smøringen, og sett gjerne røra i sola litt så den er nesten lunken før du bruker den. Kald margarin og røre kjøler jernet for mye ned og det blir fort fiasko. Ikke bruk fettspary. Toro vaffelmiks + noe ekstra smør/margarin er tingen. Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ludde30 Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Takk for tips Mariell. Kanskje Origo'n blir vaffelsentral også nå da. Vel, nå er det bare å vente til båten er på vannet igjen, så jeg får testet ut dette Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Sigurd Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 De gamle vaffeljernene er blitt svært etterspurt av kjennere. Et tips er loppemarkeder og bruktbutikker.Kan skrive under på det. Jeg fulger stadig med på bruktmarkeder og ser at de har blitt betraktlig færre og vanskelig å få tak i etterhvert. Heldigvis har jeg arva både den enkle typen og ett gørr-gammelt hengsla avansert ett til å felle ned på gammel kjøkken vedkomfyr. Ringene tas av og det svingbare vaffeljernet erstatter dem. Vaffeloppskrift støpt i jernet.Takker førøvrig for ideen... det enkle jernet blir fast inventar fra sommeren av. Sitér dette innlegget Link to post
Snoopy Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Har et relativt "nytt" et, det er vel ca 15-20 år gammalt nå. Merket er Jøtul, det ble kjøpt i en butikk for hytteutstyr. Virker kjempebra, er ikke avhengig av å ha mye smør i røra, og smører bare jernet før første plata. Men det stemmer nok det mange andre her har erfart, det må gass eller lampeoljebluss til. Har prøvd jernet også på svartovn, og da måtte vi fyre ganske bra. Et annet lettvindt tips, som er billigere enn Toro: Møllerens har vaffelmix i kilos poser! En Toro pose blir jo aaaaalt for lite! a'mor Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 (redigert) Får du lov til det du da? ref De Thrusterløse Glemte jeg å nevne det i søknaden? Redigert 20.Januar.2006 av Keiko ll (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Noe slikt f.eks. Et par hundrelapper hos Maritim og andre plasser. Koselig å sitte i fjæresteinene å steke vafler, lapper, pannekaker og denslags. Absolutt et klokt valg, mye mindre søl i båten også.. Selv vurderer jeg et slikt for steking av mat, så jeg slipper alt fettet i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Pellegutten Svart 20.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 God ide, SveinHa. En slik har jeg, så nå blir det å tråle "hyttebutikker" etter vaffelpresse. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Absolutt et klokt valg, mye mindre søl i båten også..Selv har jeg nok ikke akkurat dette men et vanlig Trangia stormkjøkken med Optimus multifuelbrenner. Den har jeg vel stekt noen hundre pannekaker på etterhvert, både på båtturer og andre turer..... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Suzuki Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 jeg har en sånn Svir en gryterett på sekunder, og er pefekt til vaskevannoppvarming, wok, biff, tas med i land ved siden av grillen ( til saus eller grønnsaker, ris eller pasta / poteter ), kaffekoking og alt som krever litt fres. Dessuten er det jo koselig da, å sitte ute i cockpit å lage tilbehlør ( under anker, i havn ) istedet for ned i den mørke svenske Ubåtlugaren min.. Kostet en hundrings eller to, gir 2800W på full rulle, og tar ingen plass. Oppbevares i guds frie natur ( under sprayhooden ) og ruster faktisk ikke. Gassboksene blir stygge, men de kastes jo etterhvert. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Jeg er vaffelhund. Jeg vil ha vaffler i båten. Er vaffeljern til å bruke på gasskomfyr å få kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Jeg vil ha vaffler i båten.Er vaffeljern til å bruke på gasskomfyr å få kjøpt? jeg vet ikke, men du kan nok helt sikkert få vårt. Støpejern anno attenhundre-og-pil& bue. Ubrukelig på Origoen, blir ikke varmt nok og svir derfor fast røra uansett. Finnes som regel på ethvert loppemarked også. Skal visst funke veldig bra med propan. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Astor Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Da skal vaffeljern av gamletypen anskaffes. Nå skal det bli pølser med vafler!! (Mossemat) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
JFE Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Se på www.magasinet.no Der har vaffeljern i aluminium to 300 kr. Jeg kjøpte ett i butikken i Oslo Jarle Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 11.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Deig Røre heter det da. Deig er noe du elter - gjør dere det med vafler? Kanskje dere har en annen oppskrift enn oss. Tar gjerne i mot tips Her kan du kjøpe Og slik ser det ut Til og med kromkakejern kan du få Med slike går det an å steike vafler på bål. Jeg har prøvd. Vaffelrøre heller jeg på 1,5 liter brusflaske. Blir ikke så mye søl da. Så da går det nok på gasskomfyr også En gang jeg var på campingtur, fant jeg en elektrisk komfyr som var dumpet i et grustak. Hadde som vanlig med aggregat. Så var det bare å ta frem multimeteret og måle og regne seg frem til hvilke koblinger som ga mest effekt og som ikke kvelte aggregatet. Kaffe i fjæra: Tilbehør: Nystekte vafler med rømme og jordbærsyltetøy. Nam. (Noen vil vel kanskje påstå at enkelte detaljer vist i bildet ikke er i henhold til NEK-400 eller andre. Vi har prøvd så godt vi kunne med utstyr vi hadde til rådighet ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.