Jump to content

Johnson gt. Smøring, kobling og plombe

maraxion

Recommended Posts

Akkurat overtatt en antatt Johnson gt(10?) motor. Har ligget tørt lagret i 6 år så trenger en god smøring og klargjøring. Er det noen som kan komme med liste, video eller annet som jeg kan følge for å få denne tilbake til normalen?

Vurderer senere å koble denne til styrekonsoll, er det uproblematisk?

Ellers regner jeg med dette er standard at enten må en fjerne en stålplate eller i verstefall oppgradere forgasser for p få en 15hk? Er det sånn at alle gt kun må fjerne plate?

Er det mulig å bytte mellom lang og kort stamme på en slik motor ved å bytte undervannshus? Eventuelt når en ser på motoren virker det nesten som det er satt på et forlenger ledd på stammen på midten(på bilde med større korrosjon). Noen som vet om jeg kan fjerne dette da båten trenger kort stamme.

Fant lite info om motoren. På plata på motoren er det bare risset inn sirkler, ingen data. Tips for å identifisere årgang?

IMG_20250413_135605555_HDR.jpg

IMG_20250413_135623676.jpg

maraxion skrev for 1 time siden:

Akkurat overtatt en antatt Johnson gt(10?) motor. Har ligget tørt lagret i 6 år så trenger en god smøring og klargjøring. Er det noen som kan komme med liste, video eller annet som jeg kan følge for å få denne tilbake til normalen?

• Impelleren bør byttes, iallfall sjekkes. Vingene kan bli permanent bøyd ved lagring i mange år og pumpen ikke gi nok kjølevann under høy belasting. Uansett er det en fordel å løsne og smøre boltene til undervannshus og impellerhus før de gror helt fast.
  • Olje i girhus bør tømmes og sjekkes for vann. Fylle på ny.
  • Smøre styring/gass/gir.

Vurderer senere å koble denne til styrekonsoll, er det uproblematisk?

Nei, men vil koste en formue om du må kjøpe nytt. Spesielt er originale fester for gass/gir-kontrollkabler komisk dyre.

Ellers regner jeg med dette er standard at enten må en fjerne en stålplate eller i verstefall oppgradere forgasser for p få en 15hk? Er det sånn at alle gt kun må fjerne plate?

Ja, det var det iallfall på min. Men den var sort, antagelig eldre modell.

Er det mulig å bytte mellom lang og kort stamme på en slik motor ved å bytte undervannshus? Eventuelt når en ser på motoren virker det nesten som det er satt på et forlenger ledd på stammen på midten(på bilde med større korrosjon). Noen som vet om jeg kan fjerne dette da båten trenger kort stamme.

Ja, men du må bytte drivaksling og kjølerør. Neppe lønnsomt om du må kjøpe nytt. På noen motorer må også undervannshuset plukkes fra hverandre for å få byttet drivakslingen, noe som kan være en utfordring på gamle korroderte motorer.
Om båten er beregnet på kort stamme er det best å kjøpe kort motor og selge den du har.

Fant lite info om motoren. På plata på motoren er det bare risset inn sirkler, ingen data. Tips for å identifisere årgang?

https://baatplassen.no/i/topic/16818-utenbordsmotor-finne-årsmodell

fantastisk gode svar Ingar. 
Må kanskje bytte denne mot en kortstammet i tilfelle om jeg ikke får tak i et kort undervannshus billig.
Men som du ser på 2. bildet så er typeskiltet rimelig blankt. Noen ide hvordan på andre måter jeg kan finne ut alder/model på denne?

11 minutes ago, maraxion said:

Noen ide hvordan på andre måter jeg kan finne ut alder/model på denne?

Beklager, antok bildet var dårlig. Om skiltet er uleselig blir det vanskelig å finne eksakt årstall.
Ut fra at den er hvit, ikke sort, tipper jeg midten av 80-tallet.

Skjønner.
Utfordringen er egentlig ikke at skiltet er uleselig, men det er bare skrevet kruseduller om du skjønner. 
Det eneste som er stemplet inn er 2 sammenhengende kurver som går i sirkel gjennom alle feltene. Så noe snodig.
Ingen andre steder en kan hente info?

Se vedlagt bilde med zoom.

Screenshot_20250413-154641.Foto.png

Merkelig, ser ut som en feil under graveringen av skiltet. Aldri sett eller hørt om før.

Har du bilde av dekselet, hvordan dekalene ser ut?

Du skriver GT10 med spørsmåltegn, er du usikker på om det er 10hk?

GT10 ble sort omkring 1987. Ser at den har Securmark, mulig de kan svare angående årsmodell.

Skjønner, det var greit å vite.
Vet dere om undervannshus og eventuelt koblinger til ratt og gearbox da må være fra samme tid? Eller er jeg fleksibel på reservedeler.

Har en liten Dolfin DP425 og den har en dybde bak på akter på ca 42cm. Mens denne motoren med lang stamme da er ca 55cm. Er jo ikke ekstrem forskjell, men ideelt hadde en kortere motor vært bedre. Så hvis jeg skal se etter et brukt undervannshus, hvilke år kan jeg gå etter?

Ratt og universal fjernkontroll passer, men du må altså ha spesielle braketter for fjernkontrollen som passer til akkurat denne modellen. Og det er dyrt.
Antagelig vil undervannshus tilbake til tidlig 80-tall passe, du kan finne det ut ved å sammenligne delelister. For eksempel hos marineengine.com

Angående stammelengde, se  *** Utenbordsmotor, lang eller kort stamme? ***

Normalt må en kortstammet motor heves, også på båt beregnet på kort stamme.

Lang stamme på planende båt beregnet for kort stamme fungerer normalt dårlig, må nesten testes ut i praksis.

Anbefaler å finne en kortstammet motor med feste for fjernkontroll og selge den du har.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...