Eddie1975 Startet 13.April Link til dette innlegget Startet 13.April Har AP44 - Nac2 - Rpu80 - precision kompass ved kalibrering av virtual rudder feedback så skal man verifisere at motor beveger seg til styrbord - hvis den ikke gjør det så økes volten problemet er at motor beveger seg ikke uansett - får til slutt kalibrering feilet hvor starte feilsøkingen ? ( den har fungert - hadde luft i systemet, men det er borte nå ) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Har du målt om autopilotpumpen får strøm? Tjekket sikringen? Sitér dette innlegget Link to post
Eddie1975 Svart 14.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April Hei - og takk for svar finner ingen sikring som er gått - i tillegg så hører jeg pumpen øke etter hvert som jeg trykker nei dvs volt tilførsel øker Sitér dette innlegget Link to post
tomTank Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Hei, hvis du tør. Koble fra pumpa, tilfør 12v på testkabler. Det høres ut som du har mer luft. Det er problem å lufte pumpa da den går veldig sakte i kalibrering testen. 12v med korte pulser kjører pumpa på full rulle. Kun korte tids tilkoblinger. Opplever om roret beveger seg.Gjør det det , koble tilbake og kjør kalibrering gen omigjen. Sitér dette innlegget Link to post
Eddie1975 Svart 16.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April Hei og takk for svar tomTank 👍 Mistenker og at det er luft i systemet .., - på håndstyring så er det null dødgang i ratene, er autopilotstyring ett eget lukket system slik at man kan oppleve dette ? - kan man lufte på tilkoblingene på pumpa mens man kjører kalibrering eller må man kjøre den prosedyren som du beskriver ? evt mulig å beskrive måten du har gjort det på litt nærmere ? Sitér dette innlegget Link to post
tomTank Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Hei igjen. Problemet er å få luften ut fra pumpehuset, p.g.a retnings ventilen og pumpa er som regel montert på sted hvor luften ikke lett stiger opp i styrepumpa og ut gjennom påfyllings pluggen. Det kan selvfølgelig luftes på nipplene i pumpa.Under kalibrering er dette vel litt plundrete da man ikke vil ha mer luft i pumpa. Ved å kjøre pumpa direkte manuelt vil en suge mer olje gjennom pumpa. Må gjøres med korte pulser så roret ikke går mot endestopperne. Ved å snu ledningene vil pumpa gå motsatt vei.RPU80 er jo en reversering pumpe. Simrad kjører en litt for forsiktig ror kommando i kalibrering , for ikke skade noe. Når man sliter med luft så vil det ta tid å få luften opp I øverste rattpumpe som har utlufting. Det må kanskje gjøres i flere ganger med en (natt) i mellom. Hvis softwaren tillater det kan du kjøre pumpa med SB og BB knappene i korte sekvenser. ( må kanskje ha godkjent rortest for å få det til? ) Luft er alltid noe dritt på feil sted... 12 V til pumpetesten må du ta fra et egnet sted hvor du kan trekke ca 8 A . Batteri hvis det er nære. Bare husk kun korte pulser.Du ser forhåpentlig rorarmen fra pumpa og har kontroll på rorutslag. RPU80 vil som regel skrike fælt ved tørrgang. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Jeg har postet hvordan en skal lufte autopilot pumper flere ganger på THT forumet. Gidder ikke å skrive det på nytt eller oversette derfor blir det på engelsk. Manually turn the wheel in one direction while running the autopilot in manual mode the oposite direction such that the engine stays in almost the same position is the way to get air out of the autopilot pump and hoses. This has to be repeated several times in both directions. I prefer to have a clear hose connected to the wheel pump while doing this. The other end of the hose should be connected to a reservoir filled with hydraulic oil. When there is no more bubbles coming up the clear hose the bleeding of the autopilot system is done. In addition extra bleeding of the steering cylinder is usually also required. Sitér dette innlegget Link to post
Eddie1975 Svart 20.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April Men problemet er jo at autopiloten ikke beveger motoren - så klarer ikke å motvirke at eks motoren går til stb Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Da må du verifisere at pumpa går når den er koblet direkte et batteri. Hvis pumpa går men motoren (roret) ikke flytter på seg er det mulig du må løsne slangene til pumpa en etter en til det renner olje ut av slangene. Sitér dette innlegget Link to post
Eddie1975 Svart 22.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April Hei og takk for svar når jeg kjører kalibrering til kai og får spørsmålet om motor beveger seg - så hører jeg at det blir tilført mer og mer volt etter hvert som jeg trykker på nei ang motor bevegelse - hører da at pumpen øker for hver gang Det vil vel si at pumpen fungerer ? har løsnet slangene - og det er olje i slangene samt i selve huset hvor slangene er koblet Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Siden du ikke ser at motoren beveger på seg er det bare mulig å konkludere at motoren på pumpa virker. Store mengder luft rundt pumpa eller defekt pumpe kan forårsake at motoren ikke flytter på seg. Hva skjer hvis du vrir på AP44 knappen i NFU mode? Motoren (roret) skal da bevege seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.