Jump to content

AP44- virtual rudder feedback calibration


Eddie1975

Recommended Posts

Har AP44 - Nac2 - Rpu80 - precision kompass

 

ved kalibrering av virtual rudder feedback så skal man verifisere at motor beveger seg til styrbord - hvis den ikke gjør det så økes volten

problemet er at motor beveger seg ikke uansett - får til slutt kalibrering feilet

 

hvor starte feilsøkingen ? 
 

( den har fungert - hadde luft i systemet, men det er borte nå ) 

Link to post

Hei, hvis du tør. Koble fra pumpa, tilfør 12v på testkabler. Det høres ut som du har mer luft. Det er problem å lufte pumpa da den går veldig sakte i kalibrering testen. 12v med  korte pulser kjører pumpa på full rulle. Kun korte tids tilkoblinger. Opplever om roret beveger seg.Gjør det det , koble tilbake og kjør kalibrering gen omigjen.

Link to post

Hei og takk for svar tomTank 👍

Mistenker og at det er luft i systemet ..,

 

- på håndstyring så er det null dødgang i ratene, er autopilotstyring ett eget lukket system slik at man kan oppleve dette ? 
 

- kan man lufte på tilkoblingene på pumpa mens man kjører kalibrering eller må man kjøre den prosedyren som du beskriver ? 
 

evt mulig å beskrive måten du har gjort det på litt nærmere ? 

Link to post

Hei igjen. Problemet er å få luften ut fra pumpehuset, p.g.a retnings ventilen og pumpa er som regel montert på sted hvor luften ikke lett stiger opp i styrepumpa og ut gjennom påfyllings pluggen.  Det kan selvfølgelig luftes på nipplene i pumpa.Under kalibrering er dette vel litt plundrete da man ikke vil ha mer luft i pumpa. Ved å kjøre pumpa direkte manuelt vil en suge mer olje gjennom pumpa. Må gjøres med korte pulser så roret ikke går  mot endestopperne. Ved å snu ledningene vil pumpa gå motsatt vei.RPU80  er jo en reversering pumpe.  Simrad kjører en litt for forsiktig ror kommando i kalibrering , for ikke skade noe.   Når man sliter med luft så vil det ta tid å få luften opp I øverste rattpumpe som har utlufting. Det må kanskje gjøres i flere ganger med en (natt) i mellom. Hvis softwaren tillater det kan du kjøre pumpa med SB og BB knappene i korte sekvenser. ( må kanskje ha godkjent rortest for å få det til? )  Luft er alltid noe dritt på feil sted...

12 V til pumpetesten må du ta fra et egnet sted hvor du kan trekke ca 8 A . Batteri hvis det er nære.  Bare husk kun korte pulser.Du ser forhåpentlig rorarmen fra pumpa og har kontroll på rorutslag.  RPU80 vil som regel skrike fælt ved tørrgang.

 

Link to post

Jeg har postet hvordan en skal lufte autopilot pumper flere ganger på THT forumet. Gidder ikke å skrive det på nytt eller oversette derfor blir det på engelsk. 

 

Manually turn the wheel in one direction while running the autopilot in manual mode the oposite direction such that the engine stays in almost the same position is the way to get air out of the autopilot pump and hoses. This has to be repeated several times in both directions. I prefer to have a clear hose connected to the wheel pump while doing this. The other end of the hose should be connected to a reservoir filled with hydraulic oil. When there is no more bubbles coming up the clear hose the bleeding of the autopilot system is done. In addition extra bleeding of the steering cylinder is usually also required.

Link to post

Da må du verifisere at pumpa går når den er koblet direkte et batteri. 

 

Hvis pumpa går men motoren (roret) ikke flytter på seg er det mulig du må løsne slangene til pumpa en etter en til det renner olje ut av slangene. 

Link to post

Hei og takk for svar

 

når jeg kjører kalibrering til kai og får spørsmålet om motor beveger seg - så hører jeg at det blir tilført mer og mer volt etter hvert som jeg trykker på nei ang motor bevegelse - hører da at pumpen øker for hver gang

Det vil vel si at pumpen fungerer ? 
 

har løsnet slangene - og det er olje i slangene samt i selve huset hvor slangene er koblet

 

 

Link to post

Siden du ikke ser at motoren beveger på seg er det bare mulig å konkludere at motoren på pumpa virker.

 

Store mengder luft rundt pumpa eller defekt pumpe kan forårsake at motoren ikke flytter på seg. 

 

Hva skjer hvis du vrir på AP44 knappen i NFU mode? Motoren (roret) skal da bevege seg. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...