Jump to content

Lensepumpe til liten båt på 16 fot

Torealfonso

Recommended Posts

Hei!

Min far på 80 år har en liten båt på 16 fot. Han er glad i båten, men den må ofte tømmes for vann, og det er ikke lett for han å komme ombord i den. Han er så sta at han nekter andre å gjøre det, og vi frykter at han skal bli skadet i sin iver etter å passe på båten.

Vi har prøvd pumper som skal bruke bølgekraft, men det funker ikke. Har dere forslag til automatiske pumper som bruker vanlige batteri (ikke 12v) som kan gjøre at han slipper å gå så mye opp i båten? 

Eventuelt; er det vanskelig å kjøpe 12v batteri til båt, og så montere en 12v pumpe? 

Jeg/vi har ikke peiling på slikt :) 

Takk for hjelp!

Jeg bruker et vanlig 60 amp batteri i lille båten og en pumpe med innebygget flotør til 499 fra Biltema. Har du ikke lading via motoren må du nok lade batteriet 1 gang i mnd

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jon-Kåre skrev 5 minutter siden:

Jeg bruker et vanlig 60 amp batteri i lille båten og en pumpe med innebygget flotør til 499 fra Biltema. Har du ikke lading via motoren må du nok lade batteriet 1 gang i mnd

Takk for svar!

Så f.eks denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/fritidsbatterier/fritidsbatteri-marine12-v-64-ah-2000045908

Og denne; https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/lensepumpe-med-innebygd-nivavakt-2000041286

? Eller anbefaler du noe annet?

Janoho skrev 4 minutter siden:

Kan dette være noe ?

kommer jo an på om dere ønsker en fast installasjon i båten, da bør det være tilstrekkelig lademuligheter ombord

denne er jo helt uavhengig hvis man behøver å tømme en gang iblant og kan lades opp hjemme.

Lensepumpe, 12V batteri

Takk for forslag! Jeg så litt på den, men trodde den bare virket når man skrudde den på selv. Og da må han jo opp i båten uansett. Men kan være jeg har misforstått, og at den er automatisk? 

Den som kunne pumpe i en måned hørtes jo kanon ut! Da blir han nok glad, og vi andre slipper å bekymre oss.

hvor lenge batteriet varer kommer an på mengden regn samt størrelse på batteri.   

1 måned på 60Ah som Jon-Kåre beskriver er jo bra - kan regne godt på helgelandskysten til tider  

dette hadde muligens vært tingen for å slippe å ta batteri på land for lading: ?  
https://www.happyyachting.no/solcellsdriven-lanspump

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 4 minutter siden:

hvor lenge batteriet varer kommer an på mengden regn samt størrelse på batteri.   

1 måned på 60Ah som Jon-Kåre beskriver er jo bra - kan regne godt på helgelandskysten til tider  

dette hadde muligens vært tingen for å slippe å ta batteri på land for lading: ?  
https://www.happyyachting.no/solcellsdriven-lanspump

Ja, den har vi også sett på 😄 

Så står nok mellom den, og 12v batteriløsningen. Å ta batteriet på land 1-2 ganger i måneden for lading er null problem. Det er jo stor "oppgradering" fra å øse båten 2 ganger i uken 😄

Tom Rør skrev On 11.4.2025 at 12.33:

Den store skrekken😳

Torealfonso skrev for 5 timer siden:

Takk for forslag! Jeg så litt på den, men trodde den bare virket når man skrudde den på selv. Og da må han jo opp i båten uansett. Men kan være jeg har misforstått, og at den er automatisk? 

Den som kunne pumpe i en måned hørtes jo kanon ut! Da blir han nok glad, og vi andre slipper å bekymre oss.

Jeg tenkte om det var mulig å stå trygt ved siden av båten og tømme den, men det kommer an på lokale forhold hvor båten er fortøyd 

Janoho skrev 7 minutter siden:

Jeg tenkte om det var mulig å stå trygt ved siden av båten og tømme den, men det kommer an på lokale forhold hvor båten er fortøyd 

Uheldigvis innebærer det "klatring" for å komme opp i båten. Så vi satser på en løsning der alt går automatisk.

Så dersom folk mener at det funker med et 12v batteri fra Biltema + lensepumpe med sensor så satser vi nok på det :) 

Torealfonso skrev for 6 timer siden:

Min far på 80 år har en liten båt på 16 fot. Han er glad i båten, men den må ofte tømmes for vann, og det er ikke lett for han å komme ombord i den. Han er så sta at han nekter andre å gjøre det, og vi frykter at han skal bli skadet i sin iver etter å passe på båten.

Ikke sikkert at mine bilder stemmer med virkeligheten, men jeg får trivelige tegneserier i hodet av denne beskrivelsen.

Og den løsningen med batteri og autopumpe kommer til å funke. Lykke til, og ønsk far mange år med båt, fra forumet. Ja, i hvert fall fra meg.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev Just now:

Ikke sikkert at mine bilder stemmer med virkeligheten, men jeg får trivelige tegneserier i hodet av denne beskrivelsen.

Og den løsningen med batteri og autopumpe kommer til å funke. Lykke til, og ønsk far mange år med båt, fra forumet. Ja, i hvert fall fra meg.

Hehe, det er trivelig at han er ivrig etter å passe på båten, men her snakker vi om en stabeis av en annen verden! Av typen som nekter å bruke redningsvest, selv om han ikke kan svømme. Men vi satser på at denne løsningen nå skal roe han litt og skape litt mer husfred for både far og mor 😂

Da kjøper vi batteri og pumpe.

Men for å dobbeltsjekke dere eksperter (vi har som sagt ikke peiling): 

Dette batteriet og denne pumpen er det bare å koble sammen så skal dette funke?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/fritidsbatterier/fritidsbatteri-marine12-v-64-ah-2000045908

Og denne; https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/lensepumpe-med-innebygd-nivavakt-2000041286

Og igjen: tusen takk for all hjelp til dere som har svart! Dere hjelper en hel familie med å få litt sinnsro 😂

En stabeis og en litt oppgitt, men omsorgsfull familie var en del av tegneserien. Jeg vil ha det bildet.

Ja, det skal funke. Pumpa må plasseres så dypt i båten som mulig, og du må jo ha en slange som rekker over ripa. Den må festes på et vis. Om båten er helt åpen bør batteriet få en slags vern. Det skal mye til at regnvann gir overslag, men det skal ikke rare skvetten med sjøvann til.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Dere trenger et sett med polsko for å feste ledningene fra pumpa til batteriet.

Pumpa må festes på det laveste punktet i båten, det bør ikke være løv eller andre ting i samme rom som pumpa fordi det kan tette pumpa.

Batteriet må settes over høyeste vann nivå i båten. Dersom batteriet oversvømmes av sjøvann dør det.

Har du mulighet til å dele et bilde av båten eller tilsvarende båt, slik at vi kan få en bedre føling med prosjektet?

dieselfan skrev 10 minutter siden:

Dere trenger et sett med polsko for å feste ledningene fra pumpa til batteriet.

Pumpa må festes på det laveste punktet i båten, det bør ikke være løv eller andre ting i samme rom som pumpa fordi det kan tette pumpa.

Batteriet må settes over høyeste vann nivå i båten. Dersom batteriet oversvømmes av sjøvann dør det.

Har du mulighet til å dele et bilde av båten eller tilsvarende båt, slik at vi kan få en bedre føling med prosjektet?

Takk for tips! Da skal vi kjøpe polsko, aldri hørt om det før så bra du sa det!

Legger ved bildet av helten i båten.  Har tegnet inn med rødt der jeg kanskje tenker vi kan plassere pumpen. Så tenkte vi kanskje at batteriet kan være under setet ved motoren, og ledningene går da gjennom et hull rett ved der jeg tegnet pumpen. Så fester vi slangen slik at den går rett over kanten. Kan dette funke? 😂

Screenshot_20250415_092356_Gallery.jpg

dieselfan skrev 4 minutter siden:

Et eksempel på polsko:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/batterikabelsko-35-mm2-2-stk-2000016610

Takk for bilde og inntegning. Da forstår vi lettere hvordan du har oppfattet rådene og at planen er enkel, god og gjennomførbar 👍

Dette kommer til å virke 👍

Glimrende! Betryggende å høre, og takk for hjelp! Da setter vi gang med prosjektet, og krysser fingrene for at det gjør sommeren noe mer avslappet for familien 😂

ivar skrev 2 minutter siden:

og for å beskytte batteriet (og omgivelsene fra batteriet)  så fins det slike batteribokser å få kjøpt: 

https://www.biltema.no/batutstyr/batbatteri-og-tilbehor/batteribokser/batteriboks-295-x-195-x-245-mm-2000032985

Slenger med en slik! Godt tips.

På Biltema (nett) har vi nå lagt til dette;

Screenshot_20250415_103229_SamsungInternet.jpg.c5098d6b579ebff7d0f7c1559739df02.jpg

Har vi da alt vi trenger? Eller er det andre ting som vi burde tatt med?

God liste det der. Dere kan gjerne ta med noe ledning i tillegg, hvis dere ikke har dette fra før, pluss loddeskjøtehylse (bruker bare lighter for smelting/krymping). Skjøtehylsa er med lim, men kan med i tillegg surres med vulkteip (en form for gummiteip som smelter sammen med seg selv) for bedre motstandsdyktighet mot vann.

Hakkannen skrev 26 minutter siden:

God liste det der. Dere kan gjerne ta med noe ledning i tillegg, hvis dere ikke har dette fra før, pluss loddeskjøtehylse (bruker bare lighter for smelting/krymping). Skjøtehylsa er med lim, men kan med i tillegg surres med vulkteip (en form for gummiteip som smelter sammen med seg selv) for bedre motstandsdyktighet mot vann.

Takk for tips! Slenger med det også da, men hvilken størrelse på tverrsnittet bør jeg velge? Dette gjør at man f.eks kan montere pumpen i lengre avstand fra batteriet?

Slik jeg forstår det skal pumpa befinne seg ganske nærme batteriet? Sammenlignet 1,5mm2 og 2,5mm2 (ufortinnet, de fortinnede ligger så godt innpakket, trenger ikke påkalle meg mer oppmerksomhet enn høyst nødvendig) med de stumpene som kommer ut fra pumpa. Kan virke som som det er nærmere 1,5 ut fra pumpa, grovt tatt ut fra øyemål. Ut fra 5A skal da 1,5mm2 holde for inntil 2 meter, mens 2,5mm2 for inntil 4 meter (i følge tabellen hos offgridsystemer.no).

1,5mm2

IMG_6092.jpeg.bfa4548142f09099d3c94b6147a133e7.jpeg

2,5mm2

IMG_6091.jpeg.46a5ee08346e5ae4a1c309bf4f64a386.jpeg

Hakkannen skrev 15 minutter siden:

Slik jeg forstår det skal pumpa befinne seg ganske nærme batteriet? Sammenlignet 1,5mm2 og 2,5mm2 (ufortinnet, de fortinnede ligger så godt innpakket, trenger ikke påkalle meg mer oppmerksomhet enn høyst nødvendig) med de stumpene som kommer ut fra pumpa. Kan virke som som det er nærmere 1,5 ut fra pumpa, grovt tatt ut fra øyemål. Ut fra 5A skal da 1,5mm2 holde for inntil 2 meter, mens 2,5mm2 for inntil 4 meter (i følge tabellen hos offgridsystemer.no).

1,5mm2

IMG_6092.jpeg.bfa4548142f09099d3c94b6147a133e7.jpeg

2,5mm2

IMG_6091.jpeg.46a5ee08346e5ae4a1c309bf4f64a386.jpeg

Takk for kanongod hjelp! Ja, batteriet og pumpa blir nok max 1-2 meter fra hverandre.

Bare hyggelig😊 Skulle du være i tvil kan du eventuelt legge dobbel + og -, i nøden, selv om dette ikke ser så bra ut. Så sparer du 80kr framfor å kjøpe den på 2,5mm2, det jo 10 meter ledning i pakken😉

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...