Jump to content

Hva anbefaler folket, drevpose eller spylemuffe?

skøytelars

Recommended Posts

Muffe er godt nok til prøvestart på våren og men anbefaler pose ved konservering på høsten. Da får man opp tempraturen på vannet, får skylt ut saltet bedre også vet man at den er godt gjennom kjørt med frostvæske 

Eika skrev 6 minutter siden:

Muffe er godt nok til prøvestart på våren og men anbefaler pose ved konservering på høsten. Da får man opp tempraturen på vannet, får skylt ut saltet bedre også vet man at den er godt gjennom kjørt med frostvæske 

@Eika Supert! Fullt trykk på vannet med muffe?

Dette er vel litt avhengig av motor. Min Yamaha F250 (4.2 literen) fikk jeg aldri til å starte å dra inn vann med spylemuffe. Måtte drevpose til. Biltemas 25-736 var såvidt dyp nok. Har i senere år primet med litt vann gjennom spylekoblingen før start slik at den drar inn kjølevann raskere fra posen etter start.

Men det er mye enklere med muffe om det funker for motoren :smiler: - for det er mye dill med oppheng av drevpose på utenbords.

Kan for så vidt, ved nærmere ettertanke, hende jeg får dratt inn vann om jeg primer først og deretter benytter muffe. Må prøve dette neste gang...

Jeg får ikke drevpose til å fungere med KAD32 og DP-E på Bavaria 32 Sport

Får for såvidt ikke klokkene til å virke heller. Husk at du med klokker må tette hullet nederst på drevet.

Har hørt at det er viktig at motoren suger vann og ikke får trykket vann inn. Husker ikke helt hvorfor, men mener det var noe med at man kunne dytte vann inn steder det ikke skal være vann

Når jeg satte båten på vannet var alt ok med kjøling og temperatur 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Eika skrev On 14.4.2025 at 16.43:

får skylt ut saltet bedre

Jeg er ikke helt med på hvorfor man skulle få skylt ut saltet bedre ved å sirkulere vannet, jeg ville tenkt helt motsatt. 

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Anders And skrev 6 minutter siden:

Jeg er ikke helt med på hvorfor man skulle få skylt ut saltet bedre ved å sirkulere vannet, jeg ville tenkt helt motsatt. 

Saltet løser seg lettere opp i varmt vann enn kaldt vann 

Eika skrev 19 minutter siden:

Saltet løser seg lettere opp i varmt vann enn kaldt vann 

Ja jo, men forskjellen er overraskende liten mellom feks 20° og 100°. Sukker derimot har mye større oppløselighet med varmere vann. 

Uten å ha gode kilder ville jeg antatt at rent ferskvann ville løst opp mer en varmere vann som allerede var noe mettet med salt.

Uff, ikke meningen å være kverulant, tror en annen tråd har ødelagt meg. I praksis vil jo begge deler gjøre jobben. God påske  

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Anders And skrev 4 minutter siden:

Ja jo, men forskjellen er overraskende liten mellom feks 20° og 100°. Sukker derimot har mye større oppløselighet med varmere vann. 

Uten å ha gode kilder ville jeg antatt at rent ferskvann ville løst opp mer en varmere vann som allerede var noe mettet med salt.

Uff, ikke meningen å være kverulant, tror en annen tråd har ødelagt meg. I praksis vil jo begge deler gjøre jobben. God påske  

Men i hageslangen som svært mange bruker, er det ikke mange gradene. Så drevpose og litt tempratur (og gjerne litt saltX), før man flusher og kjører på med frostvæske er nok den beste løsninga 

På gamle jobben min, hadde vi 1000liters dunker som var delt i 2, alle båtene gikk 20-30min i de dunkene før de blir klargjort for opplag 

Hakkannen skrev Just now:

Ble tipset om å blande i litt Salt-X ved ferskvannskjøring av motoren, det skal visstnok være en effektiv løser av salt og avleiringer. Brukes hyppig av bilfolket etter vinterens sorgfulle tid.

Salt x er helt rått!!! Jeg har kjørt noen motorer idet og jeg har en kamerat som bruker det på brøyte maskinene sine 

Eika skrev 8 minutter siden:

det kom svært mye grøt ut av den motoren

Se det ja! Så noen lignende bilder som viser at det virker, og det kan tydeligvis du også skrive under på😊 Husker spesielt et par bilder fra et amerikansk forum som viste ferskvannskjøring med rent ferskvann først, og så et bilde etter en slant med Salt-X oppi pøsen, det var betydelig forskjell. Tenker bruke dette på motoren mine framover, i tillegg til bilen som skal få seg en skikkelig vask i dag😊

Eika skrev 17 minutter siden:

Her er mitt første møte med saltx, en 4hk Yamaha og det kom svært mye grøt ut av den motoren etter 15min

Super deling @Eika slikt er gull verdt !!!
Støtter deg også i at hver eneste grad en kan øke varmen på "skyllevannet" i forbindelse med konservering / ferskvannskjøring av en motor er positivt.

På VP drev er det veldig enkelt å koble seg rett på S-Slange fra drev inn på transom.

NB, med denne slange dimensjonen suger bøtta seg fryktelig fort tom, selv med tilførsel fra hageslange. Så enten bøtte stor nok til å samle vannet som kommer ut, ellers så kan en bruke en tynnere slange enn hva jeg har brukt

IMG_2770.jpeg

skøytelars skrev On 14.4.2025 at 16.12:

Tenkte å starte båten før den går på vannet. Biltema har både spylemuffe og drevpose. Hva er å anbefale? Ser for meg at muffe er enklere å administrere? 
Drev, DP-E

Har brukt drevpose fra BT på dp-e, uten propellene. Syntes det funket greit. Muffe tror jeg blir vanskelig å få tett pga inntakets plassering samt hullet som nevnes over.

For utenbords er vel det enkleste en korrekt tilpasset spylemuffe. Ofte er drevposene i lengste laget for en midlere/mindre utenbords ,og vi trenge mye vann og bli tung for å fungere godt. Første pri må være å få fyllt vann i huset til impelleren , så den ikke spinner i luft. Da kan den ødelegges på kort tid. Men , er man kreativ og uten spylemuffe , så er det mange muligheter. Tilpass noen passe størrelse plastposer/sekker (gjerne 2-3 utenpå hverandre) og sørg for å fylle vann til et stykke over vann-inntaket. Fyll på underveis om pilotstrålen tapper reservoaret etter hvert. Men ville anbefale en tilpasset spylemuffe for en rask sjekk og gjennomskylling dersom du får en pilotstråle og sikrer at impelleren står i vann først.       

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Har alltid brukt spylemuffe på utenbords, mercruiser Alpha Gen 2 og nå på Volvo Penta DPS-B. Trikset er å benytte 2-3 gammeldagse sykkelstrikker som spennes rundt drevet og over selve muffene. Da blir muffene presset hardt inn mot drevet og det blir lite vannlekasje

Mitt oppsett i fra da jeg hadde drev båt,
Ett avlang murertrau,en Rule lansepumpe med slange inn på spylemuffe.
Da var det lett å få opp temperaturen slik att termostat åpnet slik att frostvæske blandingen sirkulerte.
Det som ikke motoren ville ha ble pumpet tilbake på spylervæske kanner og brukt på nytt neste år.
Motoren var saltvannkjølt så startet den først med spylemuffe slik att man fikk ut saltvannet før man gikk over til murertrau.
Fungerte helt glimrende og blir det drevbåt igjen er det måten jeg kommer til å gjøre det på selv om jeg neppe kommer til å eie saltvannkjøling pga alder på motoren.
Ser ikke for meg noe 80 talls greier lenger

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...