Jump to content

Hei! Gjøre om en Yamaha F9.9 HMH sport 4-takter 2014 til 20hk, ved å bytte forgasser.

alexanderM

Recommended Posts

Yamaha F9.9 HMH sport 4-takter 2014

Jeg har null erfaring når det kommer til mekking på båtmotor eller motor generelt. 

Bytte forgasser, er det en ganske enkel jobb eller burde jeg bare la verkstedet gjøre det for meg... jeg vil helst gjøre det selv, siden jeg sparer penger og tid.

I såfall hvordan gjør man dette, har noen noen tips?

Velkommen til Forumet :flagg_bp:

Dersom du har motoren på stativ eller på båt med god tilkomst rundt og helst glatt underlag,så kan du vurdere å klare det selv.

Om båt/motor ligger på vannet så vil jeg anbefale deg å stå over.

Du trenger også verktøy for å kunne gjøre en slik jobb. Det vil alltid være veldig store forskjeller på hva mekaniker A og Å vil anbefale deg eller hevde at du trenger for å gjøre denne jobben.

Når vi leser tråden din så får vi jo et inntrykk,men vi kjenner deg jo ikke 😀

Men jeg ser at du har gitt en nøyaktig beskrivelse av motoren din og hva du vil oppnå i trådtittel,:tommel_opp: og du deler at du ikke har så mye erfaring.

Begge deler er viktig info for oss som skal prøve å hjelpe deg og det forteller oss at du er smart og at du har god sjanse til å lykkes:tommel_opp:

Ta av bensinslange, fjern dødmannsdingsen og nøkkel fra tenningslås om dim motor har det.

Alle skruene som skal løsnes skrues mot klokka. Ingen av skruene sitter hardt. 

Mellom forgasseren og innsuget er det en pakning som du må være forsiktig med om du skal bruke den om igjen med ny forgasser. Ellers så er det liten sannsynlighet for å ødelegge noe om du er forsiktig.

Ta gode bilder fra flere vinkler før du starter med demontering. Ha gjerne to rene isbokser til å ha deler i.

Kan du dele et bilde av tenger og annet verktøy som du har tilgang på ?

Eller vil du heller ha anbefaling om egnet verktøy?

alexanderM skrev 20 minutter siden:

Verktøy har jeg ikke så mye av, så anbefalinger hadde vært supert.

Har gjort noe så ko-ko som å dra på fjellet uten båt...

Kan ta bilder av verktøy som kan være til hjelp og som er universelt slik at det statistisk er noe du kan bruke til andre ting også. Men det blir tir/ons.

ALLE: Har ikke Yamaha F9.9 HMH i stallen min akkurat nå, er det noen som han dele noen bilder av en 6CAK som viser forgasser og flamme/lyddemper ?

Har gjort dette, du bytter forgasser på 5min, trenger bare en fastnøkkel som passer til boltene som forgasser er skrudd fast med, mener det var 2st M6/10mm fastnøkkel.

Du må bare ta av bensinslangen, skru løs forgasser, sette på den nye å sette på bensinslangen igjen på den nye forgasseren, ingen justeringer er nødvendig, dvs "bolt on."

Kjøp forgasser å gjør det selv :)

Lykke til, du vil bli superfornøyd med effekt økningen.

TS - i tillegg så er det

- 2 ledninger til kaldstartsystemet

- Staget til armen på spjeldet på forgasseren må løsnes

- Ha fokus på å ikke skade pakningen når forgasseren løsner fra innsuget så kan kanskje pakningen bruker om igjen 

Skal prøve å hjelpe deg med bilder som lovet men det kan komme til å bli via en annen bruker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...