Vin og havbris Startet 14.April Link til dette innlegget Startet 14.April Fikk båten på vannet på fredag, men glemte en gyllen regel. "Sjekk at motoren starter først"..... Helt død, hører bare et klikk når jeg vrir på nøkkelen. Har forsøkt å bytte startrelé, men det var det ikke. Kan det være Bendix'en på starteren, hva skjer hvis den er gåen? Fikk en annen kar med litt mer peiling som satte ut båten samtidig til å se på den, han koblet en ledning rett på starteren og fikk den til å gå, litt usikker på hvordan han koblet-han skulle avgårde til en annen havn, så jeg fikk ikke full info. Noen som har noen tips til hvordan gå frem videre? Kan det være selve tenninga, noe som høres rart ut... Har målt på stoppsignal på giret, den gir 0 Ohm i fri og 1,2 MOhm i gir, så den burde fungere. Jeg er ikke akkurat noen båtmekaniker, men forsøker å fikse enkle ting så godt jeg kan. Villig til å bytte starter også om jeg må, er ofte billigere enn å sette en mekaniker på det, og Krogsrud som hadde service på motoren er ikke å få tak i nå før/under påske.... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Høres ut som han har satt strøm rett på starter/ ut av innslaget. I så fall er det nok kontaktproblem på innslaget. Kan være at innslaget ikke trekker helt inn feks pga dårlig spenning, slitte kontakter, eller går tregt. -Sørg for at batteri og koblinger er i orden. - kan prøve å gi noen kakk på innslaget for å se om det hjelper. Ingen varig løsning, men kan gi en indikasjon på om problemet er der. Sitér dette innlegget Link to post
Vin og havbris Svart 14.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April Takk for innspill. Har pusset over kontakter, kakket på innslaget, men det er dødt. Noen som forresten har bilder/beskrivelse av det lille startrelét. Jeg er litt usikker på om den blå og røde ledningen havnet riktig etter bytte av relé. Alt annet er garantert korrekt, men ble plutselig usikker på den ledningen sien den var gjemt litt i bakgrunnen.... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Er batteriet toppladet og friskt? Er det innslaget som lager klikkelyd, eller er det et mindre rele(typ lysrele) som igjen skal trekke innslaget? Når du sier du har byttet startrele, mener du da innslaget, eller et mindre rele som skal trekke innslaget? Hvis det er innslaget som lager klikkelyd, er det mest sansynelig at kontaktsettet i innslaget, det som skal koble sammen de to store tilkoblingene og gi gi strøm til startmotor, ikke fungerer. Du kan også måle om du får styrestrøm til de små kontaktpunktene på innslaget, når du prøver å starte. Sitér dette innlegget Link to post
Vin og havbris Svart 15.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April Batteriet er friskt og toppladet. Er nok det lille releet som klikker, ikke innslaget (Bendix'en ?). Er også det lille releet jeg har byttet. Tror jeg begynner å skjønne koblingene der nede nå, så må jeg bare få med guttungen til å vri på nøkkelen, så får jeg måle meg fram og følge ledninger. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Gullfisk skrev for 9 timer siden: Du kan også måle om du får styrestrøm til de små kontaktpunktene på innslaget, når du prøver å starte. Ville hoppet rett på forslaget til @Gullfisk, så vet du mye når det er gjort Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Vin og havbris skrev for 14 timer siden: Noen som forresten har bilder/beskrivelse av det lille startrelét. Jeg er litt usikker på om den blå og røde ledningen havnet riktig etter bytte av relé. Alt annet er garantert korrekt, men ble plutselig usikker på den ledningen sien den var gjemt litt i bakgrunnen.... Her nytter det ikke å tro, "tro" gjør man i kirken. Strømmen bryr seg ikke om den går i en rød eller blå ledning. Ledningene må uansett være koblet korrekt. Nå er jeg kanskje litt gretten der jeg sitter hjemme og kjeder meg, men lykke til med feilsøkingen og ha en God Påske. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
FLS Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Hei. Sjekk at gasshendelen din står i fri og evt sjekk kontakt til/mikrobryter nede på giret som styrer dette. Sitér dette innlegget Link to post
Vin og havbris Svart 15.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April Da har jeg målt, grublet, googlet (og tatt et glass vin for å holde motivasjonen oppe). @Lars H. Du er like mye til hjelp som en laptop for en fjellørret, så la vær å kommentere takk. ... Tipper den blå og røde ledningen er rett plassert på plass nr 2 på bildet ved startrelé (nederste pol uten konstant strøm). Har funnet denne igjen på tenninga (har 7-8 ohm motstand fra ende til ende, så skal trekke en ledning direkte imorgen for å se om det hjelper. Om jeg skal tippe prinsippet som relét fungerer etter så er det: nr. 1 har konstant strøm (måler +12v mellom 1 og 4 som går til jord). Nr 3 går til sensor på gir, ved brudd så bryter den relét også. Tipper at den blå/røde ledningen skal gi litt strøm ved start og aktivere relét så det blir kontakt mellom 1 og 2. Nr 2 har ikke konstant strøm, men går videre til innslaget på starteren. Har tatt en ledning mellom 1 og 2 og da sviver starteren, så alt ser ut til å fungere, bortsett fra at relét ikke slår inn. Har ohm'et sensoren på nr 3, og den ser ok ut. Har jo også sprett nytt relé. Sitter vel nesten igjen med at det enten er de få ohm'ene i den blå/røde ledningen, eller tenninga( med nøkkelen) som kan være problemet - finnes ikke så mange andre ledninger/koblinger her. Noen som kan bekrefte om jeg tenker rett? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Vin og havbris skrev 10 minutter siden: Da har jeg målt, grublet, googlet (og tatt et glass vin for å holde motivasjonen oppe). @Lars H. Du er like mye til hjelp som en laptop for en fjellørret, så la vær å kommentere takk. ... Tipper den blå og røde ledningen Det var da som bare . . ? Beklager så mye at "fjellørreten" plaget deg og din laptop med en antydning om feilkobling. Det er vel kanskje lett for deg å bli litt sår etter inntak av vin. Jeg tror jeg venter med litt Merlot vin til senere i påsken. Jeg pleier forresten ikke å tippe når det gjelder ledninger, enten de er blå eller røde. Ha en fortsatt God Påske. Hilsen Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Er det ikke slik at Yanmar hadde en del røde "Stop"-knapper som kortsluttet. Flere her som husker og kan bekrefte? Kunne være en tanke å måle at den er intakt. Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Drar starteren rundt motoren, eller hører du ikke livstegn i hele tatt? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Fikk du feilsøkt videre @Vin og havbris? Var spent på om feilen lå i tenningsnøkkel eller dårlig kontakt der? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.